Afspraken maken over huiswerk of loslaten, wat doe jij?

Pauline Jonker motiveert leerlingen zodat ze met plezier naar school gaan en daarnaast minder moeite hebben met leren. Dit doet ze door middel van het toepassen van SLiM leren (Sneller, Leuker en Makkelijker). Pauline voorziet ‘ons ouders’ daarnaast van advies als het gaat over de begeleiding die we aan onze kinderen kunnen geven. Dit keer over afspraken maken over huiswerk.

Huiswerk maken…. vanaf groep 7 (soms al wat eerder) heeft elk kind én elke ouder er mee te maken. Maar wat doe je? Afspraken maken over huiswerk of loslaten? Je komt er in ieder geval niet onderuit, bij veel gezinnen is dit een vaak terugkerend onderwerp voor discussies. Gek is dit niet. Van de kinderen worden nogal wat vaardigheden gevraagd. Je moet eigenlijk ontzettend veel kunnen om huiswerk te kunnen maken/leren. Denk aan: plannen, volhouden, leren, organiseren, verantwoordelijkheid nemen, discipline. En hiermee zijn we er nog lang niet. Veel van deze vaardigheden moeten de kinderen zich nog eigen maken. Dit is een proces met vallen en opstaan. Ga je daar als ouder afspraken over maken? En hoe kunnen ze eigenlijk echt effectief leren, zodat de stof ook blijft hangen?

afspraken maken over huiswerk

Lees ook: huiswerk leren plannen, wíj moeten helpen

Afspraken maken over huiswerk of niet?

Ook van ouders vraagt dit gebrek aan de vaardigheden veel. Want hoe pak je dit aan? Hoeveel help je? Waarmee help je? En hoe doe je dat dan? Wat doe je als je kind niet gemotiveerd is? En je hebt vast al vaak gehoord en gelezen dat je het als ouder gewoon los moet laten.

Ik krijg zelf ook vaak de vraag: moet ik afspraken maken over huiswerk of loslaten? Helaas bestaat hier niet maar één antwoord op. Jammer hè;) . Dit ligt namelijk écht aan het kind, de ouders en de situatie.

Kinderen uit groep 7 die voor het eerst huiswerk maken, kun je zeker niet loslaten. Dat is net alsof ze je laat zwemmen zonder zwembandjes, terwijl ze nog niet kunnen zwemmen…

Huiswerk en de middelbare school

Eenmaal op de middelbare school is het soms wel goed om los te laten. Als er te veel ruzie over huiswerk is bijvoorbeeld. Als je kind niks van je wil aannemen (wat best normaal is op die leeftijd 😉 ). Soms is het zelf ervaren en “onderuit” gaan dan nodig als wake-up call.

Helpt het maken van afspraken over huiswerk? Ja, zeker!

Maar…. dan moeten het wel afspraken zijn en geen door de ouder(s) opgestelde regels! Wanneer er veel discussies in huis zijn over huiswerk dan gebeurt het vaak dat het niet meer lukt om er een normaal gesprek over te hebben en afspraken te maken.

Heel jammer natuurlijk, want kinderen hebben vaak goede ideeën over wat voor ze kan werken. En ze leren er veel meer van wanneer ze zelf dingen bedenken en proberen.

Lees ook: 5 tips om het huiswerk maken leuk te houden

Wat kan je doen om te helpen en de discussie te vermijden?

Tijdens een gesprek met je kind kun je bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:

  • Wat vind je dat er goed gaat bij het maken van huiswerk?
  • Zijn er dingen die je nog moeilijk vindt?
  • Wat zou je willen dat anders gaat?
  • Waarmee zou ik je kunnen helpen?
  • Hoe wil je dat ik je help?
  • Welke afspraken kunnen we hier over maken?
  • Wat zouden deze afspraken je opleveren?
  • Wat zijn de gevolgen wanneer je je niet aan de afspraken houdt?

Voor pubers is nog moeilijk om ergens de gevolgen van te overzien. Je helpt ze enorm door dit voor ze duidelijk te maken. Een voorbeeld:

Afspraak: ik begin 4 dagen van tevoren met leren voor een toets. Ik plan dit zelf en vraag aan jou of je me kunt overhoren.

Wat levert het je op als je 4 dagen van te voren begint met leren voor je toets? Minder stress, ik ken de stof goed, we hebben geen discussies over het leren.

Wat zijn de gevolgen wanneer je je niet aan deze afspraak houdt? Stress, ruzie, ik haal een onvoldoende, vervelend gevoel over mezelf.

Concreet afspraken maken over huiswerk

Plan komende week eens een moment om samen rustig over huiswerk te praten. Stel je kind vragen uit interesse. Probeer hierbij zoveel mogelijk je eigen mening en oordeel voor je te houden. (moeilijk 😉 ?!)

Maak vanuit dit gesprek 1 afspraak. Die afspraak komt dus uit je kind (zie voor een voorbeeld de afspraak hierboven). Spreek ook af wanneer jullie het er weer over gaan hebben hoe het gegaan is. Benoem in de tussentijd wat je ziet bij je kind. Zo maak je het proces duidelijk, vertel je kind ook vooral dat het normaal is dat het leren van nieuwe vaardigheden gaat met vallen en opstaan. En laat hierin ook vooral eigen voorbeelden zien!

Zit jij nou in de situatie dat er thuis alleen nog maar ruzie is over huiswerk en een normaal gesprek niet meer over te voeren valt? Schakel dan alsjeblieft hulp in. Zo kun je het gecontroleerd loslaten en is er weer meer ruimte voor andere dingen. Huiswerk maken -of beter gezegd ‘huiswerk niet maken’- is een slechte sfeer in huis echt niet waard!

In mijn volgende blog vertel ik of straffen en belonen. Wat werkt wel of niet bij het motiveren om huiswerk te maken?

Heb jij een concrete vraag aan Pauline? Laat het ons zeker weten. Stuur je vraag in en wij zorgen ervoor dat hij bij Pauline terecht komt.

Gebruikte afbeelding via Shutterstock

3 REACTIES

  1. Het blijft zeker een moeilijk ding!
    Als de praktijk toch eens net zo makkelijk zou zijn als de theorie ?
    Aan de andere kant is dat juist wat het interessant maakt. Vind ik dan he. Snap ook dat je het als ouder soms even niet zo interessant vindt! ?

  2. Leuk om te lezen, heb zelf 2 pubers, waarvan de oudste het erg lastig vind om te starten. Ondanks dat ik zelf voor de klas sta vind ik het erg moeilijk om hem te motiveren, eindigt toch vaak in dwingen van mijn kant helaas…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here