Ooit waren sociale media bedoeld om mensen te verbinden. En ze met elkaar in contact te brengen. Dat laatste is zeker gelukt. Helaas maken ook veel mensen van die gelegenheid gebruik op een minder sociale manier. Ben jij wel eens finaal verbaal afgemaakt op Twitter of Facebook? Enne, zeg eens eerlijk: heb je zelf wel eens iemand een uitbrander gegeven via je je toetsenbord? Het begint erop te lijken dat we met zijn allen juist asociale media hebben gecreëerd!
Recreatief boos zijn op asociale media
Je hoeft maar een willekeurig Facebook bericht aan te klikken en er staan gegarandeerd negatieve reacties onder. Van mensen die doen aan recreatief boos zijn: schermpje aan, en jezelf eens even lekker kwaad maken. Wat stoort je allemaal aan deze wereld? Zet het op Facebook!
Het lijkt een makkelijke manier om je even af te reageren. Zonder al te grote gevolgen, want je kan nog steeds president van de Verenigde Staten worden als je van vuil Twitteren houdt! Maar is dat wel echt zo, dat er weinig gevolgen zitten aan je recreatieve boosheid?
Jezelf even lekker kwaad maken: een goede uitlaatklep?
Sommige mensen denken dat het geen kwaad kan, jezelf even lekker kwaad maken. En zeker via (a)sociale media gaat dat gemakkelijk. Ten eerste: aan de andere kant van je verbinding zit óók gewoon een mens achter een scherm. En schelden kan wel degelijk pijn doen. Als we ons daar als volwassenen al mee bezig houden, hoe kunnen we dan verwachten dat kinderen met social media stoppen met digitaal pesten? Ten tweede: het is voor geen enkel mens gezond om zich écht kwaad te maken. Zeker als dat is omdat iemand zowaar durft te schrijven dat ze Martien Meiland een irritant mannetje vinden. Ken jij of ben jij iemand die zich graag even afreageert via social media? Bekijk dan de gevolgen van je onderhuidse woede maar eens.
Wat gebeurt er als we ons kwaad maken en asociale media uitingen doen?
Sommige mensen maken zich echt boos als het gaat om al die meningen op sociale media. Daar krijgen we niet alleen asociale media door, maar voor henzelf is het ook niet echt gezond. In je lichaam gebeurt namelijk van alles als je je kwaad maakt:
- je bloeddruk, hartslag en testosteron spiegel stijgen
- het hartritme en je hormonale systeem raken verstoord
- je spieren en gewrichten spannen zich aan
- je lichaam gaat overmatig gal produceren. Daar komt dan weer de uitdrukking “zijn gal spuwen” vandaan: uiten dat je het ergens totaal niet mee eens bent. En daar zijn (a)sociale media dan weer heel handig voor!
Het lijkt onschuldig, even een negatieve comment plaatsen. Toch ervaren veel mensen het als kwetsend. En als je er als ondernemer mee te maken hebt, raakt het je ook nog eens op professioneel vlak.
Neem je het mee in je opvoeding?
Eigenlijk hoort het er wel in thuis vind je niet? Zodra je een smartphone voor je kind koopt, en zij zich meer op social media begeven is het belangrijk dat je hierover ook met ze in gesprek gaat. Dat je bespreekt welke risco’s er aan sociale media kleven, niet alleen op het gebied van ciber criminaliteit, maar ook pesten en mensen die anoniem contact zoeken met misschien wel verkeerde bedoelingen.
Hoe ga je als ondernemer om met negativiteit op social media?
Voor veel ondernemers zijn social media de ideale manier om reclame te maken en aan hun marketing te werken. Helaas heeft het ook een keerzijde, de asociale media. Iedereen kan jouw bedrijf heel gemakkelijk op een negatieve manier publiciteit geven. Door negatieve reviews te schrijven, bijvoorbeeld. Hoe ga je daar mee om?
Ook al heb je misschien geen behoefte om in te gaan op die boze mensen, is het aangaan van een gesprek toch verstandig. Probeer te vermijden dat het tot een discussie komt. Ga jezelf niet verdedigen, maar probeer te begrijpen waarom iemand zo boos is. Misschien kunnen jullie het niet 100% met elkaar eens worden, maar komt er wel meer wederzijds begrip.
Ben jij wel eens (terecht of onterecht) heel boos geworden op social media?