Mijn balans werk en privé is zoek en ik voel de energie verdwijnen…

Als sinds de geboorte van mijn dochter, nu bijna 1,5 jaar, lukt het me niet de balans werk en privé en ontspanning te vinden. 

We hebben een roerig begin van mijn dochters leven meegemaakt, waarin zij erg veel huilde en wij op ons tandvlees liepen. Uiteindelijk bleek er iets niet helemaal goed met haar hart te zijn en viel alles op zn plek en konden we dingen meer duiden. Vanaf dat moment is het allemaal een stuk soepeler gaan lopen. We hebben nu een blij en vrolijk meisje dat niks lijkt te mankeren en misschien op haar 4e geopereerd moet worden. Daar zijn we eigenlijk niet eens zo mee bezig. We zijn dolblij met ‘r.

Ik moet zeggen, ik heb vanaf het moment dat ik op de Middelbare school zat al moeite met balans houden. Ik ga graag uitdagingen aan en vindt het leuk mezelf constant te ontwikkelen. Ik heb een tijd gehad waarin me dat is opgebroken, zat met spanningsklachten thuis toen ik 16 was. Ik ben uit dat dal geklommen en heb een heel leven opgebouwd. Ik ben succesvol in mijn werk, heb een lieve man, een prachtdochter, een leuk sociaal leven. Toch kan ik me niet anders herinneren dan dat werk naast veel voldoening en uitdaging, ook altijd stress oplevert. Weg balans werk en privé. Altijd wist ik ook wel weer de balans te herstellen, soms ook door voor een hele week m’n agenda leeg te ruimen. Sinds mijn dochter er is lukt me dat steeds minder goed. Er moet altijd wel iets. Ook krijg ik weer vaak last van schuldgevoelens naar m’n man, dochter, vriendinnen, terwijl ik daar nooit in die mate last van heb gehad.
Mijn werk beviel me de laatste 2 jaren steeds minder goed, voelde me er niet thuis, en na veel wikken en wegen heb ik eind vorig jaar besloten iets anders te gaan zoeken. Ik werkte daar 3 dagen. En ondanks de weinige banen in mijn vakgebied, heb ik wat gevonden. Begin dit jaar ben ik overgestapt naar een nieuwe werkgever. 4 dagen werken was wel de eis, maar dat had ik er graag voor over, zo onprettig voelde ik me op mijn werk. Ik voel me veel meer thuis op mijn nieuwe werk, maar het 4 dagen werken betekent ook veel meer regelen. Ook gaat m’n dochter nu 3 dagen naar de opvang en wil ik haar niet nog een keer een avond of dag wegbrengen om tijd voor mezelf of voor mij en mijn man vrij te maken. Mijn man vindt dat erg jammer en mist ons contact van voor de geboorte. Ook is mijn werk erg druk, het werk is nooit af, lijkt het. Ik heb al wel 2 x gesproken met het hoofd van de afdeling en afgesproken om 2 projecten nog even te laten liggen totdat ik de boel wat meer onder controle heb. Maar die controle, die lijkt niet te komen. Alweer niet. Vannacht werd ik ziek, misselijk en beroerd, en nu type ik dit mailtje naar jou. Helemaal mijn stijl niet. Maar ik kom er niet uit, de balans werk en privé is volledig zoek! Wat is nou het goede om te doen? Meer m’n agenda leegruimen buiten het werk om, toch weer ander werk gaan zoeken, weer het gesprek op het werk aan gaan, meer gaan sporten. Pff…al die keuzes. Ik voel me oud en moe en weet soms niet meer waar te zoeken. Als ik denk aan de komende werkweek, de training die ik donderdag moet geven, dan voel ik de energie verdwijnen.
Zoals ik al schreef, dit zomaar aan een vreemde opschrijven is totaal niet mijn stijl. Er is ook vast geen instant-oplossing aan te dragen, maar misschien is het in ieder geval goed dat ik, ondanks voor een vreemde, dit verhaal nu eens opschrijf.

Bedankt,

Groeten van Marije


Dag Marije,

Dank je voor je openhartige en uitgebreide mail, dapper dat je je verhaal hebt opgeschreven en naar me hebt gemaild.
In je mail lees ik verschillende dingen in je leven die van invloed zijn op hoe je je nu voelt, de hoeveelheid energie die je hebt en de balans tussen werk en privé leven.

Wat fijn dat het nu zo goed gaat met jullie dochtertje en dat het een blij en vrolijk meisje is.
Het moederschap betekent een nieuwe balans vinden; in je relatie, je werk, maar ook in jezelf.
Bij een baby die veel huilt komt daar nog meer spanning op staan en door het slaaptekort kom je op een mentale en fysieke achterstand te staan.

balans werk en privéAls je vervolgens niet de kans krijgt hier goed van te herstellen, kun je je nog lange tijd vermoeid en futloos voelen. Je aard, wie je bent, heeft ook nog grote invloed op hoe je op stress reageert en wat het met je doet. Juist vrouwen die veel van zichzelf verwachten, zich graag ontwikkelen, ondernemend en wellicht ook gevoelig zijn, hebben meer kans zichzelf voorbij te lopen en bijvoorbeeld overspannenheid of een burn-out te ontwikkelen. Je geeft in je mail ook aan dat je eerder spanningsklachten hebt gehad.

Met kinderen is het voor veel vrouwen moeilijker tijd voor zichzelf vrij te maken. Balans werk en privé is bij veel vrouwen zoek. Organisatorisch, maar ook emotioneel. Terwijl goed voor jezelf zorgen en dus ook tijd voor jezelf vrij maken dan extra belangrijk is.

Wat heb je nodig voor meer balans werk en privé en wat kun je hiervoor doen?

De volgende activiteiten helpen je om je huidige situatie te doorbreken 

  1. Zoek uit wat jij nodig hebt op het gebied van werk, je privéleven en in jezelf. Bekijk dit per gebied, anders heb je de kans dat je vastloopt in je eigen gedachten en gevoelens. Er is op je werk en in je relatie vaak meer mogelijk dan je zelf denkt. Durf aan de ander aan te geven wat je wilt of wat je denkt nodig te hebben.
    Is het nodig je werk anders in te richten of gaat het meer om hoe je zelf bijvoorbeeld met deadlines etc omgaat?
  2. Maak tijd voor jezelf. Je kunt er niet voor een ander zijn, als je niet genoeg tijd voor jezelf neemt. Doe iets waar jij echt van geniet of van uitrust, niet omdat het moet of goed voor je zou zijn.  Wie in je omgeving kan je hierbij helpen, bijvoorbeeld door op je dochtertje te passen? Waar komen je schuldgevoelens vandaan? Hoe zie je jezelf als moeder en sta je achter je keuzes?
  3. Durf nee te zeggen. Kies voor die activiteiten die jouw energie geven en ga energievreters uit de weg.
  4. Als je s’ nachts ligt te piekeren dan helpt het om uit je bed te gaan en bv een kop thee of melk te gaan drinken. Blijven liggen en de uren tellen dat je nog kan slapen helpen je niet. Probeer je aandacht te verleggen naar je ademhaling en deze een tijd te volgen. Mocht je weer worden meegenomen door je gedachten, richt je dan opnieuw op je ademhaling.
  5. Om deze cirkel van vermoeidheid te doorbreken is het belangrijk dat je leert om anders met stress en spanning om te gaan. Wellicht past Yoga bij je of spreekt Mindfulness je aan. Goed voor balans werk en privé.
    Uit je mail lijkt de spanning nu zo hoog te zijn, dat ik je aanraad om daar hulp bij te zoeken, bijvoorbeeld van een coach of een therapeut. Die kan met je onderzoeken wat jij nu nodig hebt om weer in balans te komen en te blijven.
  6. Bij vermoeidheid en stress zijn veel vrouwen geneigd om extra suikers (snelle energie) te nemen. Dit kan op langere termijn voor extra vermoeidheid zorgen. De afgelopen periode heeft veel van je gevraagd. Afhankelijk van je eetpatroon kan het goed zijn om eens te onderzoeken of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, zodat je lichaam goed kan herstellen.

Beste Marije, ik wens je heel veel kracht en steun toe in deze periode van je leven. Zorg dat je tot rust komt en vraag hulp waar nodig. Hulp vragen is niet een teken van zwakte, maar van sterkte. Je zorgt voor jezelf en zo ook voor anderen.

1 reactie op “Mijn balans werk en privé is zoek en ik voel de energie verdwijnen…”

  1. Beste Marije,
    Echt een heel herkenbaar verhaal wat je opschreef. Ik geloof dat het een probleem van veel moeders is. Zelf worstel ik er ook regelmatig mee. Ik heb het idee dat we dit nooit helemaal oplossen. Als we er maar niet te veel mee zitten, gaat het best aardig. Vrouwen zijn te perfectionistisch.

    Inderdaad is tijd voor jezelf en ook samen met je partner essentieel. Als ik voor mezelf spreek is mijn remedie sporten waardoor mijn lichaam in balans blijft en ik me fit voel. Dit doe ik minimaal 3x per week, zelfs als ik geen zin heb want daarna ben ik toch blij.
    Doordeweeks ligt de kleine te slapen als ik weg ben en op zaterdag of zondag is manlief thuis.
    Tijd met mijn partner heb ik vaak ’s avonds en regelmatig gaan we echt een avondje uit. Als we vrij zijn plannen we vaak een dagje samen als onze zoon naar de opvang gaat.
    Mijn zoon vind de opvang fantastisch dus ik voel me er nooit schuldig over. Hij gaat ook 3 dagen naar opvang.

    Ik lees dat je 4 dagen werkt. Heb je de mogelijkheid om een dag thuis te werken? Dit kan ook wat meer rust geven. Vaak doe ik dan nog eens een wasje of maak ik wat schoon. Het werk is ook efficiënter omdat ik geen collega’s om me heen heb.

    De tips van energie is ook een goede. Ik probeer vaker na te gaan wat energie vreet en wat niet. Vooral de dingen waar je energie van krijgt kun je mee opladen. Het kunnen al simpele dingen zijn als in bad met een masker, tijdschrift lezen, in de tuin zitten, je nagels een vrolijk kleurtje geven of afspreken met een vriendin.
    Tja het allerbeste om echt op te laden lijkt een vakantie met het gezin of een keer alleen. Met mijn vriendinnen heb ik het er regelmatig over om een week helemaal niks te doen.

    Soms vraag ik me ook af hoe alles haalbaar is. Ik werk 4 dagen (3 dagen kantoor met circa 2 uur reizen), sport veel, volg ook nog een studie en breng tijd met gezin en familie / vrienden door. Het geheim is plannen en voor mij werkt het.
    Wel moet ik regelmatig vrije dagen inplannen om gewoon weer even te kunnen “lummelen” als ik het plannen zat ben. Hiermee kan ik weer opladen.

    Naast de ‘vetplichtingen’ en eigen dingen kan ik ook enorm met zijn 3’tjes genieten. Als mijn zoon vrolijk is, zijn we dat allemaal. Niets is leuker dan met hem spelen of wandelen.

    Geef het de tijd! Wees vooral niet te streng voor jezelf. Een ‘beloning’ werkt ook goed (lekker shoppen, kappers of schoobheidssalon bezoek… ;).
    Ik wens je heel veel succes!

    Groetjes Renske

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top