Begeleiding op het voortgezet onderwijs. Hoe bereid ik mijn kind voor?

Eindelijk. Na een bewogen laatste jaar op de basisschool, met onder andere een Cito eindtoets, zit het er voor je kind op. Tijd voor begeleiding op het voortgezet onderwijs. Naar een school waar je samen met je kind al eens bent geweest op een open dag. Waar je met je kind eens hebt mogen rondneuzen in de lokalen, misschien een les hebt mogen volgen.

Maar ja, het blijbegeleiding op het voortgezet onderwijsft wel een nieuwe, vaak grote school, met nieuwe gezichten en vooralsnog onbekende docenten. Een school waar je als ouder niet zo maar even binnen wipt om het vergeten lunchtrommeltje van je kind te brengen. Een school met andere regels, andere manier van informatieverstrekking en vooral: huiswerk.

Wennen dus. Voor jou als ouder en natuurlijk voor je kind. Jullie zullen soms beiden met weemoed terug denken aan die oude vertrouwde basisschool. Die school waar je bijna elke leerkracht van naam kent, waar de klasgenoten bekenden en vriendjes waren. En waar de vakken voor jullie bekend waren.

Na een lange vakantie, waarin de benodigde schoolspullen zijn gekocht en de boeken zijn gekaft – dit brengt voor de ouder meestal nostalgische gedachten naar boven – komt die eerste schooldag.

Begeleiding op het voortgezet onderwijs: hoe blijf ik betrokken?

  • Maak zelf een rooster van de lessen van je kind. Zo houd je een beetje zicht op de lessen die je kind op een dag heeft.
  • Help, indien nodig, bij het invullen van de agenda van je kind. Agendabeheer heeft meestal geen prioriteit bij een kind, daardoor kunnen er belangrijke zaken vergeten worden.
  • Maak afspraken met je kind over huiswerk maken en leren. Wanneer, hoe lang. Na één à anderhalf uur een korte pauze inlassen werkt beter dan stug doorgaan.
  • Laat je kind het maakwerk en leerwerk afwisselen. Op deze manier blijft je kind meer alert.
  • Maak ook afspraken met betrekking tot het overhoren voor een schriftelijke overhoring en proefwerk. Voor kinderen kan het fijn zijn om overhoord te worden, zo weten ze of ze de stof goed beheersen. Voor ouders kan het nog leuk zijn ook. Stukje herkenning of nieuwe stof, zelfs dit kan leerzaam zijn voor de ouder.
  • Maak afspraken over het gebruik van de computer tijdens het huiswerk maken. Check eens of het computer gebruik noodzakelijk is.
  • Ook afspraken maken over het gebruik van een mobieltje kan handig zijn. Huiswerk maken en leren, in combinatie met Whatsapp, SMS-en en Twitter gaat niet lukken. Wees daar duidelijk in.
  • Ga naar de informatieavonden/docenten gesprekken op school. Is het niet nodig om over de schoolprestaties van je kind te praten, maak dan in ieder geval kennis met de docenten. Zo blijf je enigszins betrokken.
  • Praat met je kind over de schooldag. Stel open vragen, informeer naar de vakken en naar de beleving van je kind. Vraag naar huiswerk, vraag naar zijn/haar planning en informeer naar cijfers.
  • De meeste scholen voor voortgezet onderwijs hebben op hun site informatie staan voor ouders. Over zaken als: activiteiten, roosterwijzigingen, docent gesprekken, toets weken en cijfers. Check dat regelmatig om op de hoogte te blijven.

Eerste schooljaar: dat is even wennen

Zo’n eerste schooljaar van je kind op het voortgezet onderwijs is een jaar vol veranderingen. Je kind maakt in korte tijd een behoorlijke ontwikkeling door. Naast de sportclub en hobby’s moet je kind ook tijd besteden aan school. Hij/zij moet leren plannen.

Het is een omslag van veel buitenspelen naar serieus aan de slag met huiswerk. Leren samenwerken met anderen, leren plannen, vooruit leren denken, tempo maken, moeilijke opdrachten uitvoeren enzovoort. Kortom, je kind wordt puber. Blijf in gesprek, wees betrokken, help je kind daar waar nodig. Het is voor je kind ook wennen. En zo’n eerste jaar gaat met vallen en opstaan.

Zo je kind gaat naar het voortgezet onderwijs, tijd om meer te gaan werken?

 

Wij bedanken Mary Brouwer-Sjabbens, auteur van dit artikel. Zij is moeder van twee zonen, een puber en een tiener. Heeft ruim 10 jaar ervaring met vrijwillige hulp op een basisschool. Is o.a. hulp ouder, redactielid van de schoolkrant, klassen- en knutselouder geweest. De laatste vijf jaar is ze werkzaam als vrijwillig MR lid. Daarnaast is Mary werkzaam geweest als maatschappelijk werker en richt ze zich nu op nieuwe uitdagingen.

 

 

1 gedachte over “Begeleiding op het voortgezet onderwijs. Hoe bereid ik mijn kind voor?”

  1. Pingback: Links - Mary Sjabbens

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven