Bewust rustiger aan doen met deze 5 tips: me-time is een must

We rennen van hot naar her. Willen veel, en doen bíjna net zo veel 😉 . Rare vraag misschien: wordt het niet eens tijd voor bewust rustiger aan doen? Maar toch is het goed om daar zo nu en dan eens bij stil te staan. Vooral als je als werkende moeder al zoveel ballen in de lucht houdt. Ik werd zelf weer geconfronteerd door deze vraag na het lezen van een artikel in de Flair. Daar stonden koppen in als ‘Ik wil nu genieten van mijn leven, niet pas als ik met pensioen ben’, ‘Ik wil niet langer hollend door het leven’, ‘Nu geniet ik van het moment en dat maakt me gelukkig’. En: ‘Mijn leven is niet zozeer rustiger geworden, ik beleef het intenser’.

Bewust rustiger aan doen

Ik lees het artikel van Flair met plezier door. Waar even de tijd nemen al niet goed voor is 😉 . Er zijn 4 vrouwen geïnterviewd die ‘bewust rustiger aan doen’ als prioriteit hebben gekozen. Rustiger, maar vooral bewuster leven. Wat mij vooral bijblijft na het lezen van hun verhalen is dat ze gelukkiger zijn dan voorheen. Ze hebben meer energie, zijn relaxter, leven intenser en ze genieten. Ik denk dan terug aan de tijd dat ik een time-out van 1 jaar nam om meer rust te creëren in mijn gezin en voor mijzelf.

Mijn ontslag kwam bij mijn baas als een donderslag bij heldere hemel, maar voor mij was de maat vol. Ik redde het allemaal net. We hadden op dat moment een kind van 4 die sinds kort op school zat én de BSO. Verder was er een baby’tje van 9 maanden die niet kon wennen op het kinderdagverblijf en veel ziek was (oorontstekingen). Alsof dat nog niet genoeg was, was er een reorganisatie, inclusief promotie op het werk die veel stress opleverde (ook al tijdens de zwangerschap).

De sabbatical

Op gevoel heb ik toen de keuze gemaakt om een sabbatical van een jaar te nemen en te bekijken wat het me zou brengen. Voor mij en mijn gezin heeft het vooral veel rust gebracht, aandacht voor het moment en eenvoudiger leven. Af en toe was het ook heel lastig, want ik was altijd iemand geweest die wilde werken, carrière wilde maken. En dat stond nu dus even in de ijskast. Al met al heeft het me veel goeds gebracht: een eigen coachpraktijk voor moeders en een gezin dat nu ‘lekker draait’.

Iets voor jou?

Heb jij ook zo’n moment gehad dat je het bewust rustiger aan bent gaan doen? En hoe zag dat er uit? Of zou je graag bewust rustiger aan gaan willen doen op korte termijn of in de toekomst? En wat houd je tegen om het nu te doen?

Ik denk dat vooral vrouwen graag de controle houden. Het liefst over álles 😉 . Dan blijft er weinig tijd over om de boel even lekker de boel te laten. Resultaat: het wordt uiteindelijk een zootje in je hoofd. Las voldoende me-time in dames! Aan een gestreste moeder heeft het gezin immers ook niks. Vind je het toch lastig om af en toe wat meer aan jezelf te denken? Of om die genotmomentjes echt bewust te ervaren? Neem dan nog even onze tips door.

Lees ook: Maak van stress je bondgenoot

Bewust rustiger aan doen en bewuster leven: 5 tips

Bewust rustiger aan doen klinkt erg leuk, maar valt met alle drukte niet mee. Toch is het heel belangrijk om af en toe tijd in te lassen voor je eigen ding. En nog belangrijker: als die tijd eenmaal is aangebroken, om er ook écht van te genieten. Bewust! Maar hoe krijg je rust in je hoofd?

5 Tips om rustiger en bewuster in het leven te staan

  • Doe je klok een dagje weg. Dat klinkt gek, maar kan echt helpen bij bewust rustiger aan doen. Tijd legt, bewust of onbewust, een druk op onze schouders. Haal je klok van de muur, doe je horloge een dagje niet om en kijk ook niet stiekem op je smartphone. Je zult zien dat je zonder tijdsdruk al een stuk relaxter bent, al is het in het begin misschien even wennen.
  • Leer (opnieuw) hoe je moet ontspannen. Hoe meer verantwoordelijkheden we krijgen, hoe perfecter we die allemaal willen uitvoeren. Dan lijkt bewust rustiger aan doen opeens wel erg ver weg. Maar diep van binnen heb ook jij het in je: ontspannen. Desnoods blok je het in in je agenda!
  • Neem pauze. Op het werk is dat verplicht, maar thuis natuurlijk niet. Daarom blijft het voor veel mama’s verleidelijk om maar door te gaan. Niet doen! Een rustmomentje is voor jou thuis net zo belangrijk als wanneer je op het werk bent. Op tijd even stoppen dus met een lekkere kop thee. Of met je dochter en haar Barbies 😉 .
  • Pak je (verloren) hobby weer op. Hoe voller de agenda, hoe meer we onszelf wegcijferen. Zoals hierboven al staat: niet doen. Desnoods zet je de me-time gewoon in je agenda. Het belang hiervan moet je niet onderschatten. Ben jij door werk, gezin en andere verantwoordelijkheden ook vroegere hobby’s uit het oog verloren? Probeer er weer eens eentje op te pakken. Je zult vast zien dat je er nog net zo van kan genieten als voorheen. En een mama die geniet, kan ook haar gezin laten genieten!
  • Begin je dag met een ochtendwandeling. Je moet er eerder voor opstaan, maar het levert wel weer energie op! Bovendien geeft het je tijd om heerlijk je hoofd leeg te maken, of juist inspiratie op te doen voor de dag die komen gaat.

 

2 reacties op “Bewust rustiger aan doen met deze 5 tips: me-time is een must”

  1. Hallo Joyce,

    Klinkt goed: tijd voor ‘ons’.
    Veel ‘ons’-plezier! Geniet er intens van.
    En de momenten voor je werk en jezelf zijn ook super belangrijk …

  2. Mijn moment is nu aangekomen. Geen sabbatical, dat niet, maar wel tijd voor ‘ons’. Ons in de zin van ‘ons gezin’, ‘ons leven’, ‘onze familie’, en ga zo maar door.

    Het intense voel ik nu al. Ik ben meer bezig met ‘ons’. Zojuist heb ik bv op de fiets Luc naar een vriendje gebracht en Lotte bij opa en oma. Nu kan ik nog even wat werk verzetten. Werk voor mezelf. Daar kom ik binnenkort nog even op terug 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top