Bircher muesli, een fris ontbijt

Bircher muesli, niets lekkerder dan de ochtend starten met een ontbijt wat niet alleen lekker is, maar ook voedzaam en gezond. Hopelijk beleven jullie net zoveel plezier aan het lezen en natuurlijk het maken en opeten van dit heerlijke ontbijt. Vandaag een fris ontbijtje dus – yoghurt met havermout en een heerlijke topping – om mee te starten.

Bircher Muesli is een van mijn favoriete zomerontbijtjes. Ik ben zelf dol op havermout en met name op havermoutpap, zeker als het wat kouder weer is. Maar wordt het langzaamaan beter weer, dan heb ik ook een mooi alternatief voor een fris en snel gemaakt ontbijt. De Bircher muesli. Vooral dat snel klaar verhaal is een hele fijne in de ochtend 😉 .

Bircher Muesli, van oorsprong tot bord

Bircher muesli is ontstaan in 1900 en bedacht door Dr. Bircher-Benner. Bircher-Benner heeft gezorgd voor een verandering van het eetgedrag. Hij stelde voor om veel fruit, groenten en noten te eten in plaats van veel vlees en wit brood. Tevens ontdekte hij dat graanvlokken beter verteren als je ze weekt van te voren. En zo ontstond dit frisse ontbijt.

bircher muesli

Let op, de havermout voor Bircher Muesli moet een nacht weken

Bircher Muesli Recept

Wat heb je nodig voor 1 ontbijt Bircher muesli

  • 2 el hele havervlokken of havermout
  • 1 geraspte appel inclusief schil
  • biologische yoghurt, hoeveelheid naar smaak
  • sap van een halve citroen

Wil je geen zuivel gebruiken dan kun je ook Soja yoghurt of bijvoorbeeld amandelmelk nemen. Met melk is het uiteraard minder dik. Ook kwark kan je voor de afwisseling proberen.

Topping van dit lekkere havermout recept

  • amandelen
  • kiwi in stukjes
  • cranberry’s
  • cacao nibs
  • honing
  • kaneel

Je kunt zelf variëren met verschillende nootsoorten en fruit. Met aardbeien, frambozen en bosbessen is bijvoorbeeld ook heel erg lekker.

Lees ook: of je bakt de lekkerste gezonde pannenkoeken

Hoe maak je deze muesli?

Doe de havermout, appelrasp en citroensap in een kom en voeg water toe tot het mengsel onder water staat. Dek af en plaats een nachtje in de koelkast. ‘s Ochtends voeg je de yoghurt toe aan het mengsel en doe je de toppings erbij.

Eet smakelijk!

Meer lekkere en makkelijke recepten vind je hier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here