Borstvoeding, ik vind het een mooie term 😉 . Geeft exact weer wat er bedoelt wordt toch? De meningen zijn echter nogal wat verdeeld als het gaat over borstvoeding en flesvoeding. En niet te vergeten… er zit natuurlijk ook een hele industrie achter. Veel aanstaande moeders weten al wel dat er producten zijn die ze beter niet kunnen eten als ze zwanger zijn.
Zo kan je bijvoorbeeld beter geen rauw vlees eten, of rauwe vis. Maar ook geen gerookte vis uit een vacuüm verpakking, of teveel koffie drinken. Hooguit een paar dropjes per dag en zo staat er nog wel meer op die lijst.
Zwanger, borstvoeding en de rest
Maar wist je ook dat eten sowieso een grote invloed heeft tijdens je zwangerschap en het geven van borstvoeding? Uit onderzoek wat eerder dit jaar heeft plaatsgevonden blijkt dat zwanger en eten een twee-handen-op-één-buik combinatie zijn.
Des te beter je eetgewoontes zijn als je zwanger bent, des te meer kans heb je dat je baby een bepaalde genvariant ontwikkelt die tumoren onderdrukt. Met goed eten zorg jij er dus voor dat jouw kindje meer kans heeft om niet alleen gezond ter wereld te komen, maar ook gezond te blijven in de toekomst. Eet je als zwangere echter teveel junkfood, suikers en drink je bijvoorbeeld veel frisdranken terwijl je ook borstvoeding geeft? Dan is de kans een stuk kleiner dat dit kankerbestrijdende gen geactiveerd wordt.
Klinkt heel logisch toch? Maar nu het staartje achter dit verhaal!
Er is een campagne gestart, gemaakt door een Braziliaans bureau welke nogal wat stof doet opwaaien. De reclame uiting zelf geeft een beeld van een zwangere vrouw met junkfood in plaats van een borst, en een baby er aan.
Voorstanders van borstvoeding betwijfelen echter of dat deze campagne met goede bedoelingen is ontworpen. Hoewel de campagne lijkt te suggereren dat je op moet letten met wat je eet tijdens de borstvoeding, krijg je ook een nare smaak van de afbeeldingen in je mond, niet?
Ik raakte geïntrigeerd en zocht verder! Hoewel de Dailymail en de Telegraaf bijvoorbeeld alleen de campagne belichten, stelt Baby Milk Action terecht een aantal vragen bij de campagne. Zij lijken een verband te hebben gelegd tussen Nestlé en de campagne, welke zou aanduiden dat het een bewuste negatieve uiting is van het geven van borstvoeding.
Zelf heb ik altijd geprobeerd zo weinig mogelijk stelling te nemen in het verhaal borstvoeding versus flesvoeding, maar inmiddels weet ik wel dat het er zakelijk vaak niet zo tof aan toe gaat. Waarmee ik wil zeggen dat het mij niets zou verbazen als Baby Milk Action inderdaad een punt heeft.
Zou het zo kunnen zijn dat Nestlé er miljoenen voor over heeft om een campagne viraal te laten gaan die feitelijk gezien in eerste instantie ‘pro’ oogt, maar uiteindelijk een ‘against’ gevoel achter laat? Want waarom zijn er anders geen broccoli’s en appels gebruikt als borst… die zouden een veel positiever gevoel achterlaten toch?
Ik ben benieuwd naar jullie gevoel hierachter!
De advertorial roept bij mij inderdaad ook wat weerzin op door die vette hamburger! Niet fraai als het een verkapte manier zou zijn om flesvoeding te promoten zeg.
Ik heb ooit een voorlichtingsietsie zitten kijken voor kraamzorg en verloskundigen over wanneer ze wel of niet iets kunnen aannemen van flesvoedingsfabricanten. En daar kwam naar voren dat er best slinkse manier van reclame en beïnvloeding gebruikt worden. Mijn naïeve menslievende hoofd wil het niet geloven, dat een fabrikant voor babyvoeding zo aan cijfers denkt. Maar van de andere kant is het een bedrijf in een kapitalistische wereld. En daar wordt over lijken gegaan bij van alles dus waarom niet ook bij dit.
Ik vind dat de pro BV zich wel heel extreem bezighoudt met wat Nestlé allemaal zou doen. Krijg haast het gevoel alsof ze vinden dat Nestlé “de duivel” is die overal achter zit. Alsof de kolf-producenten en lactatiekundigen allemaal liefdadigheidsinstellingen zijn die al hun advies gratis uitdelen…. Kortom: ik vind het gezeur.