Tips voor de branding van jouw bedrijf

Werken aan de branding van je merk? Hoe doe je dat, waar kan je allemaal rekening mee houden en is het wel nodig om als zzp’ er aan je eigen merk branding te bouwen? Op al deze vragen geef ik je graag wat antwoorden zodat je voor je zelf kan besluiten of jij branding wilt toepassen of dat je dit voor je merk overslaat.

tips voor branding van je merk als zzp'er

Wat is branding eigenlijk?

Branding is een echte marketing term. Alhoewel ‘Brand’ de letterlijke Engelse vertaling is van het Nederlandse woord ‘merk’, is branding meer een soort werkwoord.

Eigenlijk kan je ‘branding’ ook letterlijk als werkwoord zien want je zal altijd aan je branding moeten blijven werken. Zelfs al is je merk al groot. Zelfs dan is branding nog steeds van belang, denk maar aan de manier waarop Coca Cola of de Mac hun merk neerzetten.

En nu hoor ik je denken… als zzp’ er heb ik toch helemaal geen branding nodig? Ik ben mezelf en geen merk, dus branding is niet van toepassing.

Maar daar heb je het volgens mij mis, en dat zal je gaandeweg dit artikel wel duidelijk worden denk ik.

Hoe pak je branding van je merk aan?

Branding van een merk staat voor de uitstraling van een merk. Niet zozeer de fysieke uitstraling van een merk (qua logo), maar juist bijvoorbeeld het gevoel dat je oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij je merk voor ogen hebben.

Denk bijvoorbeeld eens aan Coolblue. Daar heb je ongetwijfeld een bepaald beeld bij, bij dat bedrijf. Als ik aan dit bedrijf denk, dan denk ik aan de glimlach en de geintjes. Dat geeft een positief gevoel waardoor je qua branding als merk al sterk staat. Nog voordat iemand iets bij je gaat open zijn ze positief.

Toch werkt ook de buitenkant van je bedrijf mee als we het over branding hebben. Vandaar ook dat er vaak knappe koppen over buigen bij de grotere merken om de complete branding en merkbeleving op één lijn te hebben.

Als zzp’er is dat niet altijd mogelijk natuurlijk, maar ook dan kan je wat aan je branding doen. Ik geef je wat tips.

Branding zzp’er en zijn eigen merk

Als zzp’er is je branding eigenlijk ook persoonlijk, en gaat deze niet alleen over je bedrijf. Jij bent immers de persoon die het bedrijf draaiend houdt. Je kan in dit geval dus ook denken aan personal branding om jezelf goed neer te zetten.

Een goede mix tussen merk en persoon(lijk) is hierbij van belang.

1. Begin aan de buitenkant

Ook al staat ‘branding’ voor een gevoel dat mensen bij je merk krijgen, het start vaak toch bij de buitenkant. Die mag je dan ook absoluut niet overslaan.

Denk hierbij aan je logo, visitekaartjes, facturen, website en andere uitingen. Op alle manieren waarop je communiceert met je (toekomstige) klant wil je eigenlijk dezelfde uitstraling hebben. En die uitstraling die bereik je met het consequent neerzetten van je merk bij het hebben van contact. Van het eerste contactmoment tot aan de stempels die je gebruikt op een kaartje om iemand te bedanken bijvoorbeeld.

Vind je het zelf lastig om je logo of visitekaartjes te ontwerpen, dan zijn er genoeg professionals die je daarbij willen en kunnen helpen. Tip: zoek daarbij in de hoek van de zzp’ers, zodat je elkaar kan ondersteunen.

2. Zorg voor een Brand Hub

Ik weet eerlijk gezegd niet of dit een officiële benaming is, maar ik gebruik het woord Brand Hub omdat ze dit bij Canva ook zo aanduiden.

Je Brand Hub is eigenlijk alles wat de branding van je merk vormgeeft qua huisstijl. Dus de kleuren waarmee je binnen je bedrijf werkt en waarmee je geassocieerd wilt worden, maar ook het lettertype bijvoorbeeld.

Denk goed na over die huisstijl en wat bepaalde kleuren doen in communicatie. Hier op Beeldkompas lees je bijvoorbeeld meer over kleurgebruik en de associatie die mensen bij kleuren hebben. Zo kan je ook direct zien welke kleur bij jouw bedrijf past en bij de uitstraling die je wilt hebben.

3. Je eigen presentatie in lijn hebben met de buitenkant

Omdat jij als zzp’er al snel je eigen merk bent is het met de branding van belang dat je ook je eigen presentatie laat aansluiten bij wat mensen verwachten als ze je Brand Hub zien.

Zoek jij op een heel zakelijke manier contact met je klanten (denk bijvoorbeeld aan een accountant of een jurist of iets dergelijks), dan zal je ook in het persoonlijke contact deze zakelijkheid uit moeten stralen.

Jouw klanten zitten er dan niet op te wachten om jouw persoonlijke kant te volgen op social media bijvoorbeeld.

Maar als acteur of cabaretier heb je er wel degelijk baat bij als mensen je persoonlijke kant zien en dan met name als die aansluit bij het beeld dat je schets tijdens je shows bijvoorbeeld. Een goed voorbeeld hiervan vind ik bijvoorbeeld Jochem Myer. What you see is what you get en je krijgt het gevoel hem via social media echt te leren kennen.

4. Werk met zoveel mogelijke social media elementen voor branding van je merk

Heb jij een hekel aan social media? Dan is dit ongetwijfeld een moeilijk punt voor je. En ik snap het helemaal. Zelf ben ik ook niet zo’n social media beest.

Toch zie je -als je om je heen kijkt op social media- wel degelijk hoe belangrijk personal branding kan zijn als je het hebt over een zzp’er in plaats van een groot merk.

Mijn advies is dat je je zoveel mogelijk op social media laat zien, ook met persoonlijke elementen, maar wél op de social media waar jij je goed bij voelt! Marketing is nu eenmaal een onderdeel van het werk als je een bedrijf gaat starten.

Hoe beter jij in je vel zit, des te makkelijker kan jij je eigen branding vormgeven. Ga dus geen video’s opnemen als jij je heel ongemakkelijk voelt bij bewegend beeld. Wat je wél kan doen is dan bijvoorbeeld kiezen voor een podcast. Ook hierin kan je je verhaal vertellen.

5. Wat zegt een ander over je?

Branding als merk is zoals ik hierboven aangaf niet alleen hoe je naar buiten treed, maar vooral ook hoe een ander naar je kijkt en over je oordeelt.

Probeer dus als onderdeel van je merk branding ook te kijken naar de reviews en beoordelingen van anderen. Sterker nog… vermeld ze op je website zodat iedere potentiële klant kan lezen hoe anderen je ervaren.

ps… zorg er wel voor dat die ervaringen positief zijn natuurlijk!

Kort samengevat over branding van je eigen merk

In het kort kan je dus stellen dat branding zeker van belang is, ook bij een zzp’er. De branding van jouw eigen merk bestaat zeker niet alleen uit de manier waarop jij probeert over te komen (met je website en je logo), maar vooral ook uit de manier waarop anderen jouw zien.

Een consequente profilering van jezelf op social media kan je in ieder geval zeker helpen om je branding te ondersteunen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven