Bright Ideas Challenge: daag je kinderen uit om mee te denken

Deze week was ik te gast bij de Bright Ideas Challenge. De wat? Ja je leest het goed… de Bright Ideas Challenge. Dit keer geen rare challenge onder bloggers of youtubers om de meest vreemde capriolen uit te halen, maar een heuse challenge voor kinderen. Ik zal je vertellen hoe, wat, waar en waarom!

‘Mam, als ik nu heel hard ga trappen, waarom kunnen we dan niet met de fiets gewoon door de lucht konden vliegen?’

‘Kunnen we geen energie opwekken door radertjes in de kranen in huis te plaatsen zodat met al het water wat we gebruiken energie opgewekt wordt?’

‘Waarom zitten er eigenlijk geen zonnepanelen op windmolens?’

‘Mam, misschien moeten we iets uitvinden waarmee we ons in lego gebouwde huis groter kunnen maken, dan kunnen we daarin wonen!’

Zomaar wat uitspraken van kinderen die misschien nog niet eens zo gek zijn…

Mensen kunnen vliegen. Niet zomaar een stukje, zoals een vogel, maar helemaal naar de maan. Voor dat idee had je nog niet zo heel lang geleden zo een enkeltje gekkenhuis gekregen. De lijn tussen een goed idee en een knettergek idee is soms wel heel erg dun. Zeker wanneer het wordt geopperd door een kind. Dan moet het toch wel lariekoek zijn… Hoewel? Bij Shell denken ze daar anders over en dat is eigenlijk zo gek nog niet. Kinderen zijn juist nog niet zo ‘vastgeroest’ in hun denken als volwassenen. Ze denken makkelijker ‘out of the box’ en dat is soms precies wat wij volwassenen nodig hebben om in de praktijk met goede oplossingen te komen.

bright ideas challenge dylan haegens

Met de Bright Ideas Challenge willen ze kinderen aanmoedigen om mee te denken over wereldproblematiek en ik mocht ervaren hoe dat er aan toe gaat. Hoe kinderen geïnspireerd worden om mee te denken op een speelse en actieve manier.

Lees ook: Zo wordt vreemde talen spreken een piece of cake voor je kind

Wereldproblematiek: kind kan de was doen

Wat kunnen we doen aan hongersnood? Hoe kunnen we duurzaam energie opwekken? En hoe zorgen we ervoor dat vers water niet opraakt? Grote problemen, waar heel wat grote mensen hun hersens over breken. Geen stof voor een kinderhoofdje, zou je denken. Maar de kinderen van nu zijn straks wel de grote mensen die de touwtjes in handen hebben.

Dus waarom zouden we onze kinderen niet – spelenderwijs – bewust maken van problemen die spelen in de wereld? En het zou zomaar nog eens wat kunnen opleveren. Als je zelf kinderen hebt weet je het vast al: onze blagen kunnen soms verrassend slim uit de hoek komen. Bovendien kijken ze vaak heel anders naar de wereld dan wij. Waar een volwassene al snel denkt dat iets toch niet kan, denkt een kind vooral in mogelijkheden. Wie zei er ook weer dat mensen niet kunnen vliegen?

bright ideas challenge techniek

Wetenschappelijk bewezen: wetenschap en technologie voor kids

In het onderwijs worden wetenschap en technologie steeds belangrijker. Niet gek, want dat geldt ook voor de rest van onze maatschappij. Wat niet wil zeggen dat je brugklasser straks de relativiteitstheorie uit zijn hoofd moet kennen… maar kinderen worden gelukkig wel steeds bewuster gemaakt van hoe nuttig wetenschap en technologie kunnen zijn. En dat je het kan gebruiken om de wereld een beetje beter te maken. Met een niet nader te noemen president aan de andere kant van de oceaan die een streep zet door alles wat met klimaat te maken heeft, kunnen we wel wat bewuste jongeren gebruiken!

Technologie en wetenschap gebruiken om de wereld te verbeteren. Dat is het idee achter de Bright Ideas Challenge. En om aan extra creatieve ideeën te komen, mogen wel heel jeugdige knappe koppen hun zegje doen. Namelijk basisschoolleerlingen uit groep 7!

De Bright Ideas Challenge

Wij vinden het al een goed idee op zich: vraag kids eens naar hún ideeën. Hoe groot een probleem ook is, soms zit de oplossing in een klein hoekje. Of in ieder geval in een klein kinderhoofd. Meer weten over hoe de bright ideas challenge in zijn werk gaat? Lees dan vooral nog even door. Of check de website, daar vind je een hele hoop informatie.

Hoe werkt het?

Alle leerlingen uit groep 7 kunnen meedoen met de Bright Ideas Challenge. De leerkracht meldt zijn of haar groep aan. Geheel gratis, dus je hoeft niet eerst bij de directeur te gaan smeken om budget 😉 . Dan ontvangt de klas een startpakket; toegang tot de online lesomgeving, werkboeken, voor iedere leerling een zoutwaterauto én een lerareninstructie. Er zijn drie korte lessen van 15 tot 30 minuten en drie langere lessen van 60 minuten. Leerkrachten delen die zelf in over een periode van 6 weken. Welke lessen er geleerd worden zie je in dit stappenplan:

  • 1 – Inspire: Ontdek voor welke uitdagingen de wereld staat
  • 2 – Amaze: Bekijk welke uitvindingen de wereld proberen te helpen, en hoe
  • 3 – Create: Bouw een echte uitvinding: een auto die op zout water rijdt.
  • 4 – Onderzoek en bedenk: Kies welk probleem jullie op willen lossen, onderzoek het probleem en bedenk verschillende oplossingen.
  • 5 – Kies en werk uit: Kies één van de oplossingen en werk het uit tot jullie eigen bright idea.
  • 6 – Film en verstuur: Maak een filmpje waarin je het idee presenteert en stuur je bright idea op!

bright_ideas_challenge

Hup, naar de hub van de Bright Ideas Club!

Wil je nog wat meer ‘proeven’ van de wereld van wetenschap? Dan kan je ook met je klas naar de Bright Ideas Hub. Doordeweeks is die exclusief voor klassen die meedoen aan de Bright Ideas Challenge. Klassen die meedoen krijgen automatisch een uitnodiging.

Tip Maar in het weekend is de hub ook gewoon open voor publiek. En ik kan je zeggen… dat is héél leuk om met je kind naartoe te gaan. Je kan gratis terecht en tickets bestel je hier.

In de Hub doe je in anderhalf uur een goede portie inspiratie op. Op het gebied van technologie en wetenschap, met een virtuele bril op je neus. Je verkent wereldproblemen en bouwt samen met de andere kinderen aan een stad van de toekomst. Koppie erbij houden dus, maar dat zal geen enkele moeite kosten als je kind een beetje into wetenschap en technologie is!

bright ideas challenge hub

Het event in de hub

Afijn, afgelopen woensdag mocht ik dus ook een kijkje komen nemen terwijl er meerdere bloggers met hun kinderen waren uitgenodigd. De ontvangst en ‘leiding’ van de dag lag in de handen van -niemand minder dan- youtube ster Dylan Haegens. In de tijdelijke futuristische dome op het marineterrein in Amsterdam gaan 30 kinderen in teams met elkaar de strijd aan.

Ook in de hub zijn 3 terreinen van de Bright Ideas Challenge vertegenwoordigd: Inspire – Amaze – Create. De kinderen worden in 3 teams over deze tafels verdeeld en natuurlijk doet ook Dylan mee… want heel stiekem zijn er toch talloze kinderogen die hem strak in de gaten houden 😉 .

Inspire tafel

Bij Inspire reis je de wereld rond. Landen als Amerika en China wisselen elkaar af en via een interactief tv scherm zie je hoe mensen in arme landen geholpen worden om hun rivier te ontdoen van plastic wat vervolgens via speciaal opgezette verwerkingsbedrijfjes weer gerecycled wordt.

bright ideas challenge hub amaze tafel

Amaze tafel

Aan deze tafel worden bijzondere technologieën getoond die oplossingen bieden voor verschillende mondiale vraagstukken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een voedselprinter of een boerderij midden in de stad die het eten direct ‘dichtbij’ de mensen brengt?

Kinderen worden gevraagd een cijfer te geven aan de getoonde oplossingen en hun mening te geven over de effectiviteit ervan

bright ideas create tafel

Create tafel

Hier gaan de kinderen dus zelf aan de slag met de stad van de toekomst. Ze bouwen ‘met elkaar’ een stad met in middenin stapelboerderijen, energieopwekkende windmolens in ballon vorm en zoutwater wat drinkbaar gemaakt moet worden op zonne energie.

Uiteraard wordt er bij het bouwen de nodige creativiteit verlangd. Bekleed je je windmolen met gras of maak je die van kunststof? En gebruik je hout bij je flats of toch liever stenen? Tijdens het bouwen wordt duidelijk waarom je voor milieuvriendelijke materialen zou moeten kiezen (je ontvangt daar natuurlijk meer punten voor) en hoe je in oplossingen kan denken.

dylan haegens bright ideas challenge

Het einde van de ‘rit’

Aan het einde van deze Bright Ideas Challenge in de hub met bloggers en kinderen onderzoekt Dylan nog met de kinderen of er nog goede ideeën zijn ontstaan en warempel zijn er twee jongens die een idee met betrekking tot auto’s opperen!

‘Waarom zorgen we er niet voor dat de wielen van de auto ook gelijk weer energie opwekken zodat de auto kan blijven rijden?’

‘Waarom plaatsen we geen antenne op een auto waarmee we bliksem kunnen vangen om zo die energie te gebruiken?’

Tja…. waarom eigenlijk niet?

bright ideas challenge dylan haegens

Generation Discover Festival…

Heeft de hub je geïnspireerd en heb je nog niet genoeg gehad? Dat is mooi, want het Generation Discover Festival komt er weer aan! Wederom een plek waar jongeren wetenschap en technologie kunnen beleven. Tijdens het Generation Discover Festival van 2017 (op woensdag 4 oktober t/m zondag 8 oktober) worden ook nog eens de beste ideeën van de bright ideas challenge in VR gedemonstreerd.

Kaarten zijn ook hier weer gratis voor verkrijgbaar, maar je moet wel even reserveren. Twijfel je? Check dit filmpje en dan ben je -net als ik- om!

Ben jij ervoor in om je kinderen mee te laten denken?

 

[button color=”” size=”” type=”square_outlined” target=”” link=”https://www.mamsatwork.nl/brood-op-de-plank/”]#broodopdeplank[/button]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven