Je kan je beter concentreren op wat je aan het doen bent en creativiteit kan beter stromen als je bureau er netjes en opgeruimd bij staat. Je bureau opruimen is dus niet alleen handig om te doen als je plek wilt hebben om überhaupt te werken, maar óók als je productiever wilt werken.
Dus, als je ziet dat je bureau een beetje rommelig is, neem dan even de tijd om het op te ruimen. Het is bizar eigenlijk hoe zo iets simpels als een opgeruimd bureau zo’n groot verschil kan maken! Maar het is bewezen dat een opgeruimd bureau zorgt voor rust in je hoofd en ervoor zorgt dat het werk ‘als vanzelf’ gaat.
Daarom heb ik 5 tips voor je op een rijtje gezet, waarmee jij je clean desk policy eenvoudig kan handhaven.
Slimme manieren om je bureau georganiseerd te houden
Als je elke dag vijf minuten neemt om je bureau op te ruimen vóórdat je stopt met werken, begin je de volgende dag veel fijner. Zet alles even op zijn plek, gooi spullen weg die weg kunnen en leg vast klaar wat je morgen nodig hebt. Het kost niet veel tijd, maar het maakt een groot verschil.
De volgende onderstaande 5 tips voor het opruimen van je bureau zorgen er gegarandeerd voor dat je de volgende ochtend met een frisse start begint, ook in je hoofd!
Ergonomie en productiviteit
Zorg niet alleen voor een lekker zitje, maar denk ook aan hoe het je werk beter maakt! Misschien is het slim om te investeren in een stoel die goed is voor je lijf en een bureau dat je kan aanpassen. Hierdoor ziet het er niet alleen netjes uit, maar is het ook beter voor je lichaam.
Als je dus aan een nieuwe stoel of bureau denkt, kijk dan ook naar de spullen die goed zijn voor je lijf én je werk. Dat maakt het werken niet alleen fijner, maar het ziet er ook nog eens goed uit.
De invloed van de ruimte op het werken
Naast goed licht en mooie kleuren kan ook de geur in de kamer belangrijk zijn.
Een beetje geur, zoals lavendel of pepermunt, kan helpen om me beter te concentreren en alert te blijven. Denk aan geurkaarsen, diffusers of luchtverfrissers om de lucht lekker te laten ruiken. Het maakt de kamer gezellig en fris.
Soms helpt het je zelfs om te ontspannen als je aan het werk bent. Het is gewoon een kleine truc om de ruimte extra fijn te maken en dat opgeruimde gevoel te hebben in je hoofd.
Het toevoegen van een lekkere geur aan je werkplek kan echt een verschil maken in hoe je je voelt en werkt daarbij ook om je bureau standaard op te ruimen. Met een fris hoofd ben je namelijk veel productiever én georganiseerder bezig.
Zelf een bureau maken, of aan jezelf aanpassen
Als je zelf een bureau gaat maken (of een bestaand bureau gaat aanpassen) moet je niet alleen denken aan hoe het eruitziet, maar ook aan handige plekken om spullen op te bergen. Hier komt creativiteit van pas.
Denk bijvoorbeeld aan slimme lades die je in het bureau kunt maken. Lades om al je kantoorspullen in op te bergen, zoals pennen, notitieblokken en andere dingen die anders misschien overal liggen.
Organiseer je lades dan ook; een lade voor papieren, een lade voor kleine spulletjes; je kunt het maken zoals jij het handig vindt. Zo zorgt je zelfgemaakte bureau niet alleen voor een opgeruimd uiterlijk, maar ook voor een handige werkplek.
Een ander voordeel van slimme opbergplekken is dat het je werk makkelijker maakt. Als alles een vaste plek heeft, hoef je minder tijd te besteden aan het zoeken naar dingen. Je kunt je beter op je werk concentreren, wetende dat alles makkelijk te vinden is. Zelf een bureau maken geeft je niet alleen de kans om creatief te zijn, maar ook om een bureau te hebben dat perfect is voor hoe jij werkt.
Digitale spullen opruimen
Bij het opruimen van je bureau hoort ook het opruimen van je digitale spullen. Denk aan je computer, waar je al je bestanden en documenten hebt. Het lijkt misschien een beetje gek, maar net zoals je thuis dingen weggooit die je niet meer nodig hebt, kun je dat ook digitaal doen. En dat geeft je direct meer overzicht.
Een digitale opruiming betekent dat je kijkt naar alle bestanden op je computer en beslist welke je echt nodig hebt en welke je kunt verwijderen. Misschien heb je oude documenten of foto’s die je niet meer gebruikt. Als je die verwijdert, maakt dat ruimte vrij en wordt het allemaal wat overzichtelijker.
Organiseer dus niet alleen je daadwerkelijke bureaublad op je echte bureau, maar ook dat op je scherm. Het kan zo’n plek worden waar je alles neerketst -net als bij een echt bureau voordat je het gaat opruimen. Door ook dat netjes te organiseren, wordt het makkelijker om dingen terug te vinden. Misschien maak je wel mapjes voor verschillende soorten bestanden, zoals werkdocumenten, foto’s, of iets anders.
Het fijne van een digitale opruiming is dat het ook je computer sneller maakt. Als je dus af en toe je werkkamer opruimt neem dan ook je bureau én computer mee. Het zorgt ervoor dat alles soepeler loopt bij het plannen en organiseren. Het lijkt misschien een kleine moeite, maar het maakt een groot verschil in hoe je (digitaal) werkt!
Minimalistische indeling van je bureau
Het is slim om je bureau niet te vol te zetten met spullen, maar juist een beetje minimalistisch te houden. Dat betekent dat je niet te veel dingen neerzet, maar juist een paar speciale items kiest. Denk aan dingen die voor jou belangrijk zijn of die je motiveren.
Een opgeruimd bureau ziet er rustig uit, net zoals een kamer waar niet te veel in staat. Het helpt echt om je beter te kunnen concentreren op je werk. Als er te veel spullen zijn, kan dat afleiden. Kies beter een paar items die je écht blij maken of die je herinneren aan iets positiefs.
Het hoeft niet veel te zijn, gewoon genoeg om een glimlach op je gezicht te toveren. Misschien een foto van je familie of vrienden, een plantje of een klein kunstwerkje. Wat het ook is, zorg ervoor dat het niet te druk wordt.
Laten we eerlijk zijn, al die rommel en chaos kunnen soms een warboel maken in je hoofd, en als je dat opruimt, voel je jezelf echt beter.
Go digital, next level!
Een van de betere tips die ik je ook kan geven voor het bureau opruimen is de keuze voor een digitale agenda of daily planner.
Ben jij -net als ik- ook zo’n type dat overal en nergens post its heeft liggen met allerlei reminders erop. Dingetjes die je nog moet doen? Bij mij lag mijn bureau er vroeger vol mee en opruimen is dan geen pretje.
Maar hier heb ik een oplossing voor gevonden in de vorm van een digitale agenda. Hierin is namelijk ook meer dan voldoende ruimte voor mijn projecten, mijn to do lijsten en alle andere ideeën die door mijn hoofd spoken.
Ik leg dus alles digitaal vast in mijn planner (lekker schrijven op mijn tablet; heerlijk vind ik dat), en dat scheelt gemiddeld zo’n 20 notes per week dus het is nog duurzaam ook!
Daarnaast is het niet alleen handig voor het opgeruimd houden van je bureau, maar ook voor het leeg maken van je hoofd. Want alle ideeën en to do’s zijn nu -gecategoriseerd- vastgelegd in mijn digitale agenda.