Champignons gezond én ideaal in ‘n dieet: vetvrij, caloriearm en vezelrijk

Zin in de zomer? Of wordt de pret nog gedrukt door die extra winterkilo’s die de afgelopen maanden zijn verzameld? Wist je dat de champignon bijdraagt aan een gezonde leefstijl? Deze  super ‘groente’is namelijk vetvrij, caloriearm en vezelrijk. En juist deze drie factoren spelen een belangrijke rol bij het behoud van een gezond lichaamsgewicht. Bovendien geven champignons een vol en voldaan gevoel na de maaltijd. Dat champignons gezond zijn is een feit. En in dit blog lees je daar meer over!

Lees ook: Maak ook eens bloemkool risotto met paprika, kip en champignon

De champignon: een echte kampioen

De champignon is de groente die alles kan. Dus ook helpen om op gewicht te blijven. 

Het grote voordeel is, dat een gezonde leefstijl beslist niet saai hoeft te zijn. Met champignons kan iedereen snel en gemakkelijk de meest gevarieerde maaltijden maken. Met veel smaak en nauwelijks calorieën. Wel zijn ze rijk aan eiwitten en voedingsvezels. Dit geeft eerder een ‘vol’ gevoel. De vitamines B2 en B3 helpen bovendien om meer energie uit voeding te halen, zodat je je ook nog eens fit blijft voelen.

Champignons voor meer smaak

Een gezonde leefstijl kan door een kleiner stukje vlees te bakken en minder aardappelen, rijst of pasta op te scheppen. Dit kan dan worden aangevuld met een portie gebakken of geroerbakte champignons. Omdat ze amper calorieën bevatten en voor 90 procent uit water bestaan, mag gerust wat extra champignons opgeschept worden. Door deze groente aan hartige gerechten toe te voegen, wordt de smaak nog beter. De champignon bevat namelijk de vijfde smaak ‘umami’, die zorgt voor een langere en intensere smaakbeleving.

Varieer in kleur en smaak

Dat de champignon gezond is, is dus een feit. Maar hij is ook nog eens heel erg lekker! De vele eigenschappen van de champignon maken dat deze supergroente past in een gezond voedingspatroon. Bovendien kan je er de meest gevarieerde maaltijd van maken, zodat de champignon niet snel zal gaan vervelen.

Van een boerenomelet tot een frisse champignonsalade en van een paddenstoelenrisotto tot een romige champignonsoep. Bovendien kan je volop variëren in kleur en smaak met andere paddenstoelen dan de witte champignon. Bijvoorbeeld met de kastanjechampignon, shiitakes, oesterzwam, portobelle en reuzenchampignon. Hier vind je wat lekkere en caloriearme recepten met champignons.

Champignons gezond in elk dieet

Dat champignons gezond zijn staat dus vast. En wist je dat ze ook zeer gezond zijn in een vegetarisch of veganistisch ‘dieet’? Dat geldt overigens voor alle paddenstoelen. Ze zitten boordevol voedingsstoffen en vezels. Een échte kampioen dus, die champignon!

Lees ook: Chili con Carne met champignon uit de slow cooker: succes verzekerd

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here