Als content creator je broek ophouden, hoe doe je dat eigenlijk?

Allereerst… een content creator, wat is dat? Nou daar kan ik kort over zijn, een content creator is iemand die verantwoordelijk is voor de bijdrage van informatie aan media en vooral aan digitale media. Content creators richten zich meestal op een specifieke doelgroep; hun lezerspubliek. Jullie in dit geval. Daarnaast schrijven ze vaak over specifieke onderwerpen. Zo is MamsatWork een lifestyleblog waar normaal gesproken geschreven wordt over lifestyle onderwerpen voor werkende moeders. Ben jij een content creator dan is onderstaande informatie wellicht handig voor je. Lees je gewoon graag onze artikelen dan is dit blog misschien niet echt iets voor jou, tenzij je natuurlijk gewoon nieuwsgierig bent hoe het allemaal werkt 😉 .

content creator
Stockfoto van influencer door ZoFot

Wanneer ben je een content creator ?

Dus simpel gezegd is iedere blogger een content creator. Maar ook iedere influencer is een content creator. En ook een instagrammer is een content creator, jij misschien ook wel. Je hoeft niet persé een website te hebben om content te kunnen maken en het hoeft ook geen website van jezelf te zijn. Je kan namelijk prima content maken die gepubliceerd wordt op een andere website. Het voornaamste is dus dat je informatie bijdraagt aan bepaalde media. Post je bijvoorbeeld verhalen op Facebook? Dan ben je eigenlijk ook content creator.

Jij en ik zijn content creator

Best een chique term eigenlijk. En eerlijk is eerlijk, ik vind content creator ook veel beter klinken dan blogger. Maar dat is mijn persoonlijke mening, die wellicht gevormd is door de bijsmaak die het woord blogger en influencer tegenwoordig wel eens hebben. Want hoe vaak wordt er niet met afgunst gesproken over bloggers en influencers? Alsof het niet oké is om geld te verdienen met bloggen en content creatie. Wel toch? Als je weet dat de bloggers die ik ken echt enorm veel uren in hun content steken dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben. En voor mij is het ook mijn werk, dus ja… dan moet er ook een boterham belegd kunnen worden. Wat wel belangrijk is, is dat je bij jezelf blijft als het gaat om betaalde opdrachten. Dat je je goed voelt bij hetgeen je beschrijft.

Succesvol content creator worden

Wil je succesvol blogger of influencer worden dan zal alleen content creatie in ieder geval niet voldoende zijn om je boterham mee te verdienen. Buiten het feit dat mooie en goede content schrijven heel belangrijk blijft… als je je niet bezig houdt met marketing dan gebeurt er niets. Of het nu online marketing is om je eigen website beter te laten scoren in Google of influencer marketing om bijvoorbeeld met betalende klanten te werken. Marketing is een ‘must’.

En dat is direct een van de redenen waarom het zo fijn is voor content creators dat er bureaus zijn die bemiddelen tussen de klant en de blogger of influencer. Bureaus die zich bezig houden met een deel van je marketing als het gaat om contacten leggen met potentiële klanten. Het marketing stuk met betrekking tot de groei van je website moet je dan uiteraard nog zelf voor elkaar boxen.

Ben je content creator voor anderen, dan staat dat allemaal los van hetgeen ik hier beschrijf. Dan maak je gewoon mooie en goede content voor een ander, vaak tegen rechtstreekse betaling.

Als content creator samenwerken met influencer marketing bureaus

Eerder heb ik al beschreven hoe je geld kan verdienen met bloggen, daar ga ik nu niet verder op in. Wel wil ik ingaan op de mogelijke samenwerkingen die er zijn met influencer marketing bureaus. Voor content creators die de content schrijven voor hun eigen website of social media kunnen dit soort bureaus namelijk héél aantrekkelijk zijn. Zeker gezien het feit dat er heel wat bloggers zijn die het commerciële deel van hun bedrijf vervelend vinden om te doen. Omdat ze zich onzeker voelen, denken er niet goed in te zijn of het gewoonweg irritant vinden dat er zoveel ‘gehandeld’ wordt.

Er zijn dus heel veel bureaus die zich als intermediair opwerpen voor de content creator. Bij sommigen dien je te pitchen op opdrachten, bij anderen hoef je alleen maar aan te geven dat je geïnteresseerd bent in een samenwerking en hoor je vanzelf of ze interesse hebben om met jou samen te werken.

Voordelen van samenwerken met influencer marketing bureaus

De voordelen lijken me duidelijk:

  • Je hoeft zelf niet op zoek te gaan naar potentiële klanten
  • Content creëren vind je leuk, dus daar kan je je tijd aan spenderen
  • Je hoeft veel minder over en weer te communiceren omdat dat bureau dat deels voor je doet
  • Je samenwerkingen beperken zich tot een aantal partijen; de influencer marketing bureaus
  • Na een paar samenwerkingen weet je wat je van je klanten kan verwachten

Nadelen van werken met influencer marketing bureaus:

  • Deze bureaus werken uiteraard niet voor niets en vragen een % van je omzet
  • Sommige influencer bureaus maken zelf al een voorselectie uit de content creators waardoor je misschien helemaal niet voorgesteld wordt aan de klant
  • Er zijn influencer marketing bureaus die niet echt ‘classy’ zijn. Hiermee bedoel ik aan te geven dat ze alleen  klanten hebben die op een goedkope manier aan linkbuilding willen werken en allemaal voor een duppie op de eerste rij willen zitten.

Je zal voor jezelf uit moeten maken of je wel of niet met influencer bureaurs wilt samenwerken. En met welke. Ik kan je vertellen dat ik het in een aantal gevallen wel prettig vind, maar er zijn zeker ook bureaus waar ik niet graag mee samenwerk. Daar heb ik dan natuurlijk zo mijn redenen voor. Daarnaast vind ik het zelf fijn om rechtstreeks contact met de klant te hebben en heb ik geen moeite met het commerciële deel, maar dat is voor iedere content creator verschillend natuurlijk.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here