CV schrijven: zorg ervoor dat je CV jou verkoopt met deze tips

De arbeidsmarkt. Het lijkt er soms net een ordinaire zaterdagmarkt met schreeuwende koopmannen. En druk dat het er is! Je CV schrijven is dan ook een heel belangrijk onderdeel geworden. Op basis daarvan zorg je dat je ergens ‘binnenkomt’. Zorg dus dat je curriculum vitae jou verkoopt. In dit blog lees je tips om ervoor te zorgen dat je kansen om uitgenodigd te worden op gesprekken groter worden.

Het CV zoals we dat altijd gekend hebben voldoet niet meer in deze (crisis-)tijden waar soms honderden sollicitaties binnen komen op één vacature. Hier lees je tips waarmee je CV schrijven een stuk gemakkelijker wordt – en meer oplevert.

cv schrijven

Lees ook: CV-verbeterend én goed voor je geluksgevoel: Vrijwilligerswerk

Je CV schrijven: hoe pak je dat aan?

Jouw CV moet in een overzichtelijk en leesbaar geheel verkopen wat jij aan unieke toegevoegde waarde te bieden hebt. Laten we eerlijk zijn… Degene die jouw sollicitatie beoordeelt zal daar waarschijnlijk maar weinig tijd aan kunnen besteden. Je brief wordt vaak pas gelezen als je CV al op de stapel “interessant” ligt. Zorg dus dat je CV jou verkoopt. Kijk er daarom eerst eens even goed naar. Hoe ziet het CV dat je nu hebt eruit? Valt het op tussen een dikke stapel? Maar niet alleen de lay-out is belangrijk, uiteraard.

De inhoud van je CV

Is jouw CV een opsomming van wat je gedaan hebt? Of een weergave van je unieke toegevoegde waarde die je te bieden hebt aan de organisatie waar je solliciteert? Het eerste laat zien wat je in het verleden “waard was”. Het tweede legt een link naar wat je in de functie waarop je solliciteert mee neemt. Dat is een belangrijk verschil. Je CV moet gericht zijn op het werk dat jij wilt gaan doen. Zorg voor een goede balans in wat je hébt gedaan. Daarmee toon je je kwaliteiten aan. Maar maak ook duidelijk wat je wíl en kan.

Jouw toegevoegde waarde

Ga je je CV schrijven, dan moet je dus jouw kwaliteiten duidelijk maken. Wat is jouw unieke toegevoegde waarde? Wat kom je brengen? Recruiters zijn in je CV vooral op zoek naar wie je bent en wat jij doet. Je meest recente gedrag is de beste voorspeller van het gedrag dat je in de toekomst -als je bij hun organisatie werkt- zult laten zien. Maak dus in je functiebeschrijvingen zichtbaar wat je precies gedaan hebt van 9 tot 6 iedere dag. Beschrijf vooral de dingen die relevant zijn voor het werk dat je wilt gaan doen.

Lees ook: Thuiswerken als moeder? Er zijn voor- én nadelen…

Jezelf verkopen met het schrijven van je CV? Val op

Je CV schrijven is jezelf verkopen. Daarvoor zal je tegenwoordig op moeten vallen. Ga dus verder dan allerlei algemene beschrijvingen die iedere andere sollicitant ook in zijn CV zou kunnen hebben staan. Het gaat erom dat je weergeeft wat JIJ specifiek kunt toevoegen aan de organisatie.

Zo geef je in je CV je toegevoegde waarde weer:

Begin met het serieus beoordelen of jij de geschikte kandidaat bent voor deze functie. Dat klinkt misschien flauw, maar is de basis voor het succesvol solliciteren. Zorg dat je je kwaliteiten en toegevoegde waarde kent, erkent en voorbeelden kunt geven van waaruit je unieke bijdrage blijkt. Pas als je jezelf er oprecht van kunt overtuigen dat deze baan bij je past, zul je dit aan een ander kunnen duidelijk maken bij het schrijven van je CV.

Kies voor een functietitel die de lading van je werkzaamheden dekt. Je hoeft niet de officiële functietitel uit je contract te gebruiken.

Beschrijf je verantwoordelijkheden en taken en maak deze zo tastbaar mogelijk. Druk waar mogelijk je taken en verantwoordelijkheden in cijfers uit. Dit maakt het verschil tussen jou en de andere sollicitanten. Bijvoorbeeld: leidinggevende voor een team van 10 FTE, verantwoordelijk voor een omzet van 2 miljoen, HR directeur voor 7 Europese landen etc.

Kortom, ‘verkoop’ jezelf:

Beschrijf je belangrijkste resultaten in je CV. Wat heb jij precies bereikt in deze functie? Welke veranderingen heb je doorgevoerd? Welke processen heb je verbeterd, welke initiatieven heb je genomen? Ook hier weer geldt: maak waar mogelijk je bijdrage tastbaarder door het gebruik van cijfers. Bijvoorbeeld: nieuw klachtenmanagement systeem ingevoerd waardoor het aantal ingediende klachten met 60% afnam etc.

Presenteer jezelf als de oplossing voor een probleem. Verdiep je in de organisatie en de taak die er voor je ligt in de functie waarop je solliciteert bij het schrijven van je CV. Zie het ontstaan van de vacature als volgt: de organisatie heeft een probleem op te lossen waarvoor iemand gezocht wordt. Daardoor ontstaat de vacature. Definieer het probleem van de organisatie zo specifiek mogelijk en laat in de beschrijving van jezelf en je bereikte resultaten zien dat je dit probleem perfect kunt oplossen.

Neem een kort profiel van jezelf op in je CV. Dit zet je na je persoonlijke gegevens en vóór de beschrijvingen van je werkervaring. Noem kort een aantal persoonskenmerken, kwaliteiten en je specialisme, gericht op het werk dat je wilt gaan doen. Dit is een super korte en treffende samenvatting van wat je in je brief zou zetten. Al komt in je brief ook vooral je motivatie voor het solliciteren op deze functie aan bod. Met dit profiel bovenaan in je CV, wordt je CV een document dat veel meer waarde heeft als het los wordt doorgestuurd aan anderen, zonder brief. Je kunt het nu ook beter gebruiken bij netwerkgesprekken om jezelf te presenteren.

Je CV schrijven is natuurlijk heel belangrijk. Maar de belangrijkste succesfactor bij het solliciteren is dat je zoekt naar werk dat écht bij je past: bij je kwaliteiten en vooral ook bij je ambities.

Veel succes!

Lees ook: Kids zijn gegroeid en je wil weer aan de slag: tips voor herintredende moeders

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven