Voor de ondernemers onder ons die graag duurzaam willen ondernemen (waar ik onlangs al een blog over schreef) heb ik nog een andere toffe tip. Namelijk duurzame bezorging van je pakketjes.
Jullie weten inmiddels dat ik graag voor ondernemers schrijf, omdat een aardig deel van onze lezers bestaat uit vrouwelijke ondernemers en ik inmiddels al zoveel ervaring heb in het ondernemen dat ik het leuk vind om mijn tips met jullie te delen.
In de tijd dat ik zelf een webshop runde (pfoe, dat is al even geleden) was deze mogelijkheid er nog niet, maar tegenwoordig is duurzaam vervoer steeds vaker beschikbaar. Niet alleen voor jezelf, maar ook om in je onderneming gebruik van te kunnen maken.
Waar krijg je als online ondernemer allemaal mee te maken?
Run jij een webshop, een catering business vanuit huis of een andere onderneming waarmee jij je boterham verdient?
Dan komt er nogal wat op je af tijdens het ondernemen. Toevallig sprak ik vanochtend nog een aantal andere online ondernemers tijdens een mastermind die hun beklag deden over alle randzaken waar je als ondernemer mee te maken krijgt.
Denk bijvoorbeeld aan de boekhouding, seo voor ondernemers om hun website beter vindbaar te krijgen, sales en het vinden van de juiste partner voor je pakketbezorging.
En ik kan je vertellen, dat laatste kan ook best een zoektocht zijn als je als maatschappelijk verantwoord ondernemer voor duurzame bezorging wilt gaan.
Dit terwijl toch heel veel ondernemers niets liever willen dan met hun passie bezig zijn.
Duurzame bezorging van je pakketjes en andere producten
Duurzame bezorging lijkt in eerste instantie misschien ingewikkeld, vooral als je gewend bent aan de manier waarop dingen altijd zijn gedaan.
Je vraagt je waarschijnlijk af: “Hoe moet ik hieraan beginnen?”
In dit artikel geef ik je dan ook een aantal tips om over te stappen naar duurzame bezorging. En zoals je hieronder zal lezen heeft dat niet alleen betrekking op het vervoer, maar ook op andere zaken die duurzamer kunnen.
Zo kan jij weer een extra vinkje zetten achter het duurzaam ondernemen met je bedrijf.
1. Kies milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen
Kies voor milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen om de impact van afval op het milieu te verminderen.
In 2020 werd een groot deel van het afval in Europa veroorzaakt door papier en plastic. Er is dan ook dringend behoefte aan duurzamere alternatieven.
We begrijpen dat verpakkingen nodig zijn om je producten te beschermen, maar er zijn milieuvriendelijke opties beschikbaar.
Denk bijvoorbeeld aan biologisch afbreekbare verpakkingschips, wateroplosbare verpakkingen en composteerbare zakken voor verzending. Het hoeft écht niet allemaalmeer in plastic.
Wanneer je overstapt op duurzame praktijken, is dit ook meteen het moment om je kinderen daarin te betrekken en ze te laten zien hoe belangrijk duurzaamheid tegenwoordig is.
2. De verpakking optimaliseren voor duurzame bezorging
Te veel verpakking kan verspilling veroorzaken en er zelfs onprofessioneel uitzien.
Probeer daarom de juiste balans te vinden tussen de bescherming van je producten en zo min mogelijk overmatige verpakking.
Kijk dus of de verpakking echt noodzakelijk is, dat de gebruikte dozen de juiste maat hebben het juiste verpakkingsmateriaal wordt gekozen op basis van het producttype.
Wat ik bijvoorbeeld deed in de tijd dat ik veel pakketjes verstuurde is hetvolgende:
Alle verpakkingsmaterialen die ik zelf binnenkreeg (privé, of van mijn leveranciers), die maakte ik met zorg open en bewaarde ik om ook weer mijn eigen pakketjes in te versturen.
Gebruikte ik één van die gebruikte dozen dan deed ik er een kleine handout in naar de klant toe om ze er op te wijzen dat dit een bewuste keuze is om een steentje bij te dragen aan het milieu.
3. Beperk het aantal retourzendingen
Daarnaast is het slim om ook je best te doen om het aantal retourzendingen te beperken. Een toename van retouren resulteert in meer bezorg voertuigen op de weg en dat is geen duurzame bezorging.
Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je klanten bij de eerste levering precies krijgen wat ze verwachten.
Investeer in hoogwaardige materialen, registreer nauwkeurige bestellingen en zorg ervoor dat producten in goede staat aankomen.
Bovendien kun je ook technologie, zoals kunstmatige intelligentie (AI), gebruiken om klantgedrag te analyseren en productaanbevelingen te doen, wat de kans op retouren verkleint.
Een andere duurzame aanpak is het gebruik van retourlabels met QR-codes voor de bezorging, waardoor klanten hun retouren gemakkelijk kunnen verwerken zonder papieren etiketten af te drukken.
Hoe ik dit in mijn eigen webshop toepaste? Alle kinderkleding werd volledig opgemeten en al die maten stonden exact op de website aangegeven. Zo kon ik mijn klanten zo goed mogelijk informeren en bleef het aantal retouren enorm beperkt.
4. Kies voor duurzame bezorging
De bezorging zelf is de fase waarbij pakketten naar huizen of winkels worden gebracht.
Dit is hét moment om milieuvriendelijker te worden in de bezorging. Hoewel klanten vaak snelle en goedkope leveringen willen, veroorzaken de bezorgingen een behoorlijk deel van de milieuproblemen. Dat komt door al die auto’s op de weg, verkeer en schadelijke emissies.
Er zijn manieren om snel te bezorgen zonder het milieu te schaden. Het gebruik van emissievrije voertuigen zoals elektrische bezorgfietsen, elektrische auto’s en drones kan de belasting op het milieu sterk verminderen.
Dit in tegenstelling tot traditionele bezorgbusjes die vaak vervuilend zijn. Er zijn dus verschillende manieren om duurzamer te bezorgen en rekening te houden met het milieu.
Ik hoop dat we je op wat ideeën hebben gebracht die je zelf kan toepassen. Hoe ga jij het aanpakken?