Je blogt, hoera! Hoe ga je je facturatie doen?

Je blogt! Of je wilt gaan bloggen. Hoera! Hartstikke leuk (en ik kan het weten 😉 ). Je zit vol passie. Inmiddels heb je al bedacht waarover je gaat bloggen en ga je een logo (laten) ontwerpen. Je probeert je in te lezen in alles rondom bloggen (yeah… allemaal leuke dingen!), maar vergeet wellicht een belangrijk ding… de facturatie!

Bij de ultiem slecht onderhouden administratie heb ik als beelddenker altijd het volgende plaatje in mijn hoofd… een oude schoenendoos in de hoek waar je in ieder geval al je bonnetjes en facturen in gooit (nog net niet als propjes 😉 ).  Zo ongeveer. Kan je je iets voorstellen bij dit beeld? Opgeruimd staat netjes. Of toch niet? Nee natuurlijk niet!

facturatie

Ondernemen en facturatie… het is een dingetje

Als blogger ben je niet de enige die daar niet echt bij stil staat hoor, vergis je niet. Een groot deel van de kleine ondernemers onderneemt vanuit zijn eigen passie en vergeet daarbij voor het gemak belangrijke zaken zoals bijvoorbeeld de facturatie. Je bent zo bezig met ‘je eigen ding’, het verkondigen van jouw passie, je product of je verhaal, dat je de dagen al voor twaalf uur gevuld hebt met werk en de rest stapelt zich op. Niet slim, maar dat wist je al 😉 , want als zzp-er (en dus ook als blogster!) krijg je een alles-in-één-pakket op het moment dat je besluit om voor jezelf te beginnen.

En dat alles-in-één-pakket houdt in dat je

  • moet zorgen dat je jezelf en je product of verhaal verkoopt (de marketing dus!)
  • dat je je goed presenteert (je website of offline ontmoetingsplek)
  • dat je je social media bij houdt
  • dat je een soort van klantenservice regelt
  • dat je bereikbaar bent
  • dat je administratie voert

En als je dan ook nog eens vrouw van bent, of mama, of dochter van, of vriendin van… nou ehhhh … dan maak je borst maar nat, haha. Ik wil je niet afschrikken hoor, absoluut niet! Maar ik wil je wèl vertellen dat je sommige dingen gewoon goed moet regelen.

En een van die dingen is je facturatie. Nu zal je als starter misschien wel denken… Ach die facturatie zal wel loslopen, bloggen is mijn hobby. Nou leuk toch, als je met je hobby een beetje geld kan verdienen? Waarom ook niet? Ook al ben je misschien nog niet zo lang bezig, die advertorial aanvraag die komt écht. En je kan bloggen over je passie prima combineren met het schrijven van een opdracht. Ook die artikelen zijn vaak genoeg de moeite waard om gelezen te worden als je je best doet.

Persoonlijk vind ik dat je jezelf als blogger serieus moet nemen. Neem jij jezelf niet serieus? Dan doet een ander dat ook niet! Als je jezelf professioneel wilt opstellen, dan sta je ingeschreven bij een KvK én heb je een zakelijke rekening, dat ben je met me eens toch? En van daaruit ga je verder.

Tijd besparen met facturatie

Ik ben toch echt geen uitzondering op de regel, ook al heb ik naast mijn blog nog een webshop. De zaken moeten gewoon goed geregeld zijn. Als je je facturatie op orde hebt, dan levert dat geld op, zo simpel is het! In het begin kan dat misschien nog mooi met een klein excel sheetje, maar als je wat meer facturen te sturen hebt, of inkopen hebt, dan is een facturatieprogramma écht geen overbodige luxe. Het is om te beginnen makkelijk om binnen zo’n programma gestructureerd je facturatie te doen. De facturen zien er overzichtelijk uit, je kan eenvoudig een klantenbestand bijhouden en je verschillende producten registeren. Daarnaast heb je een uitstekend overzicht en rapportages waar je baat bij hebt.

Voordat we onze facturatie goed op gingen zetten hebben we aardig wat programma’s bekeken. Zo ook factuursturen.nl. Online facturen sturen werkt met dit programma erg handig. Het programma werkt intuïtief (héél belangrijk vind ik zelf 😉 ) en levert overzichtelijke rapportages. Echt verstand van boekhouden heb je niet nodig, want dit programma loodst je er zo doorheen. Ik vind het vooral erg praktisch als het gaat om facturen van diensten en dergelijke. Je kan er herhalingsfacturen inzetten, dat is handig op het moment dat je met soort van abonnementen werkt, én er zit gelijk een betaallink in waarbij je je klant uitnodigt om meteen te betalen. Wist je dat onderzoek uitwijst dat een deel van je klanten inderdaad sneller betaald met een betaallink?

Doordat je gebruik kan maken van een eenvoudige interface en standaard sjablonen heb je je facturen binnen een paar seconden gemaakt én naar je klant gemaild. Over tijdbesparing gesproken! Daarnaast kan je automatisch herinneringen laten versturen. Je hoeft er dus zelf niet bij na te denken om je klanten te wijzen op hun achterstallige betalingen. Stuur je maar heel weinig facturen per maand, dan kan je dit programma gratis gebruiken. Bij meer dan 3 facturen betaal je een klein bedrag, wat mijns inziens in het niet valt met het gemak ervan.

Voor onze kledingwebshop werkt het wat lastiger omdat wij daar inzicht willen hebben in de voorraadstand. Dat houdt in dat we een volledige voorraadregistratie bijhouden om ook een duidelijke winst- en verliesrekening op te kunnen stellen. Maar voor MamsatWork bijvoorbeeld is dat helemaal niet nodig. Daarbij komt dat een gescheiden facturatie voor mijn bedrijven ook wel handig is 😉 .

Nog leuker is dat we een jaarabonnement op Factuursturen.nl mogen weggeven! Denk jij dat dit programma wel eens heel handig voor je zou kunnen zijn? Vertel mij dan waarom jij dit programma zou willen proberen en wat je met de tijd gaat doen die je ‘wint’ door het opzetten van een goede facturatie 😉 . De winactie loopt tot 15 Februari 2016.

 

facturatie

14 REACTIES

  1. Dit bericht komt precies op het juiste moment. Ik ben druk bezig met mijn eigen Psychologiepraktijk opzetten en ik heb nog een goed facturatiesysteem nodig. De extra tijd die ik bespaar: genietmomentjes zoals lekker lezen, uitgebreider koken, lachen met mijn neefje, een kinderboek schrijven, wijn drinken met een vriendin … Moet ik doorgaan? 😉

  2. Dit zou mij echt zo goed uitkomen! Ik ben net gestart om naast mijn werk in de kinderopvang, activiteiten en kinderfeesten te doen in de natuur. Dit is inderdaad ontstaan uit een passie. De passie om kinderen de natuur te laten ontdekken en te laten ervaren hoe heerlijk je daar kunt spelen. Maar ja dan komt er al snel ook boekhouding bij kijken. Ik hou het nu wel allemaal netjes bij in een schriftje. Maar weet dat dit niet genoeg is. Iedereen die ik om hulp vraag doet er heel luchtig over. Maar ik weet nu nog steeds niet waar ik moet beginnen. Zo’n programma zou echt een hele fijne houvast zijn. De tijd die ik over heb ga ik steken in het voorbereiden en bedenken van mijn activiteiten en contacten leggen met samenwerkingspartners en klanten.

    • We have a winner! Patricia, jij hebt gewonnen, gefeliciteerd! Mail ons even zodat we je emailadres hebben en je even kunnen aangeven hoe nu verder, ok ?

  3. Als opruimcoach zie ik graag de dingen geordend en opgeruimd. Nu doe ik tot nu toe altijd de facturering handmatig en ja met een exel sheetje. bloos bloos. Wordt toch echt wel eens tijd dat ik dit onderdeel van mijn bedrijf ook goed organiseer.
    De tijd die ik dan over hou ga ik denk ik voor iets leuks gebruiken. Misschien raad je het al, juist de marketing van mijn bedrijf!

  4. Als ik dit jaar abonement win, dan begin ij met de achterstallige rekeningen van januari te sturen ?. Maar zonder gekheid, misschien krijg ik dan eindelijk eens grip op mijn boekhouding. Ik doe een serieuze poging meer helderheid en orde in mijn leven te krijgen. Dit zou geweldig helpen.

  5. Factureren kost me nu een hoop tijd en mijn facturen zijn qua lay out altijd weer anders. De tijd die ik overhou, wanneer ik gebruik zou kunnen maken van factuursturen.nl, kan ik dan mooi gebruiken voor mijn marketing. Na het volgen van de marketing challenge wil ik knallen en mijn beide bedrijven goed op de kaart zetten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here