Originele fuif geven in groep 8? Organiseer een festival

Het laatste jaar van de basisschool is een bijzonder jaar. Daarbij hoort natuurlijk de eindtoets, schoolkeuzes, eindkamp en “last but not least” een echte fuif, zoals een festival organiseren bijvoorbeeld.

Want hoe organiseer je nu een originele fuif voor groep 8? We schreven al eerder over vette ideeën voor een fuif in groep 8. Maar wil je echt een originele fuif of gewoon een ander leuk feestje geven?

Dan is een eigen festival organiseren een top idee. Erika vertelt ons hoe zij dat hebben gedaan.

Een eigen festival organiseren voor (bijvoorbeeld) een fuif in groep 8

Zoonlief heeft bijna zijn hele basisschoolperiode een vast vriendengroepje. Zijn beste vriend en twee beste vriendinnen. Een heel leuk kwartet en samen hebben ze al vele avonturen beleefd.

Het stond als een paal boven water dat zij samen een groep 8 fuif zouden organiseren en wel in de vorm van een eigen festival. Eerst is het plan om in januari de fuif te organiseren, want drie van de vier zijn in die maand jarig.

Vanwege de lockdown en avondklok ging dat feest toen niet door. Heel jammer. Want wij als ouders hebben ook wel zin een feestje.

Wil je trouwens liever een kant en klaar feestje organiseren? Kijk dan hier of check de webshop van Suus met leuke ideeën.

party squad festival

Originele fuif in de vorm van een eigen festival

Als de maatregelen eenmaal wat losser worden en er voor de basisschoolleerlingen wat meer mag, gaat het los. En goed ook. De ene fuif na de andere volgt. Het is letterlijk iedere week feest.

Van Proud to be Fout tot een voetbalfuif en van beachparty tot een glitter en glamour feest. Alle fuiven zijn top geregeld en alle kinderen volgen de dresscode fantastisch op.

Ons kwartet kan niet achterblijven en we prikken een datum voor de fuif, het festival. De voorbereidingen kunnen beginnen. Maar hoe geef je zelf een originele fuif tussen alle groep 8 feesten? Juist, organiseer een echt festival!

Tips voor organiseren eigen festival

Hieronder vertel ik je graag wat wij allemaal hebben gedaan om dit festival tot een succes te maken. Wil je nog meer tips voor een feestje in groep 8? Check dan ook dit blog over het organiseren van een tuinfeest.

Fuiflocatie

Nadat we de fuiflocatie hebben bezocht bij een bevriende en erg gastvrije vereniging, is het direct duidelijk. We organiseren een festival. Maar wat zie je op een festival? Deze vraag stellen we aan de kinderen.

Die zijn meteen heel duidelijk: op ons festival komen foodtrucks, een DJ én een springkussen

Oei, dat is nogal een wensenlijst. Wij hebben alles voor de kids over hoor, maar het moet wel leuk én betaalbaar blijven.

Tijd voor een festival meeting om het organiseren in goede banen te leiden. Op een zonnige woensdagmiddag bespreken wij moeders onder het genot van een lekker wijntje alle aangedragen ideeën.

tickets bedrukken festival

Originele uitnodiging bij het organiseren van de fuif voor groep 8

We zullen bij het begin beginnen. Als de datum en locatie vaststaat, volgt de uitnodiging. Een originele fuif vraagt om een originele uitnodiging. Bij ons in de vorm van een toegangsticket, hoe cool.

We kiezen ervoor om deze tegen een klein bedrag dubbelzijdig te laten drukken, inclusief scheurrand. En net zoals bij een echt festival kopen we polsbandjes die de kinderen om krijgen bij aanvang, het organiseren is gestart.

Low Budget festival voor kinderen

Al snel is duidelijk dat het contracteren van bijvoorbeeld DJ Tony Junior of Martin Garrix niet haalbaar is.

Daarom leggen wij een jonge, lokale held vast. DJ Tom wordt aan de line up toegevoegd. (Tom is de enige, maar dat terzijde 😉)

Zelf bouwen van je festival
eigen festival organisaeren samen

Ook blijkt dat echte foodtrucks niet binnen het budget pasten. Dan maar creatief en inventief zijn bij het organiseren van dit festival.

Met een oude picknicktafel en wat pallets kunnen we zelf wel wat kraampjes maken.

Op een warme zondagmiddag timmeren en verven we er samen met de kinderen op los. En het resultaat is prachtig.

Zo zijn bij het organiseren van ons festival onze eigen cocktailbar, foodtruck en popcornkraam nu al “de bom”. 

We huren een kleine popcornmachine voor een wow effect en bij de lokale ijssalon reserveren we een te schattig ijscowagentje met vier bakken ijs.

Om de kosten te drukken bakken we zelf frietjes en shaken we eigenhandig de alcoholvrije cocktails. En als toetje steken we de vuurkorf aan, wat geroosterde marshmallows erbij en het festival is letterlijk “on fire”.

Tip: je kan ook een leuke popcornmachine kopen, ook tof voor de thuisbioscoop 😉

cocktailbar eigen festival organiseren
Photo booth voor een zelf te organiseren festival

Stormbaan of springkussen op je festival

De kids weten één ding echter zeker. Er komt een springkussen, of zoiets. Ook een leuk idee voor een kinderfeestje natuurlijk! Ons festivalterrein leent zich hier dan ook prima voor.

Toch zien wij moeders een hele grote, dikke beer op de weg.

Al die kinderen (35 stuks) op zo’n springkussen is toch vragen om ongelukken? Maar omdat we onze kids dit zo gunnen, kiezen we voor een stormbaan. Hier kunnen twee kinderen tegelijk overheen. Dat lijkt ons veiliger.

Bij een lokaal attractieverhuurbedrijf maken we een topdeal. Een stormbaan én opblaasbare Limbo dans worden aan de festival activiteiten toegevoegd en het organiseren is al voor twee derde op de rit.

popcorn machine huren of kopen
tattoo shop bij eigen festival organiseren

Met de boodschappen erbij is het geld wel een aardig eindje op. Om de festival sfeer compleet te maken, kopen we van het laatste geld plak tattoos en halen we onze verkleedkisten van zolder.

Zo ontstaat er een tattoo shop en heuse photo booth.

Zelf een festival slinger maken

Festival sfeer organiseren met zelfgemaakte festival slinger

En dan de aankleding. Want het moet er natuurlijk ook wel echt uitzien als een festival en de juiste sfeer krijgen. We hebben zelf twee grote schaduwdoeken, lampjes en wat ballonnen.

Lampionnen zijn natuurlijk ook leuk. Maar als finishing touch moet er één grote slinger komen. En deze slinger maakten wij zelf. Samen. Met liefde.

Oude lakens worden aan gort geknipt en we scheuren reepjes van onze oude, fleurige zomerjurkjes.

Waar de stormbaan voor de kinderen het klapstuk van het festival was, is deze slinger dat voor de moeders van de partysquad.

Geen zin om zelf de slinger te maken? Check eens bij Etsy of bij de Hema. En bij de Xenos hebben ze ook gave slingers!

Festival weertje

Alles, echt alles, hebben we tot in de puntjes geregeld. Maar nu is er één ding dat wij niet kunnen sturen. Net als bij de grote festivals is het Hollandse weer nooit te voorspellen of te regelen.

En ja hoor, de weersverwachtingen worden met de dag slechter. Regen, regen en nog eens regen. Alsof dit nog niet erg genoeg is, kan het ook nog wel eens gaan onweren. Hell no.

Een dag voor het grote festival wordt een spoedberaad ingelast.

We besluiten toch dat het door moet gaan. Want bij het organiseren van een echt festival wordt het ook niet afgelast door wat regendruppels. We regelen een flink aantal partytenten en kopen 35 ponchos in.

festival terrein zelf organiseren
festival organiseren in de avond

Festival dag organiseren

De dag van het festival is het warm. We bouwen alles op. Samen. Ieder neemt zijn rol. Super mooi om dit samen met vrienden te doen.

De partytenten zijn veel werk om op te zetten en we hopen bijna dat het ook echt gaat regenen.

Anders is alle moeite voor niets geweest, haha. De stormbaan wordt tussen het opbouwen door veelvuldig gebruikt. Die is zijn geld al dubbel en dwars waard.

Aan het einde van de dag keert iedereen voldaan naar huis. Even eten en douchen om vervolgens weer op tijd op het festivalterrein aanwezig te zijn.

Een half uur voor het festival begint, gebeurt dat waar wij bij het organiseren al bang voor zijn. Regen. Regen. En nog veel meer regen.

Onze partysquad deert het echter niets. Ze trekken hun kleren uit en sjeesen in boxershort over de stormbaan.

In allerijl worden zwembroeken, bikini’s en badhanddoeken gehaald en op de valreep wordt een berichtje naar de ouders gestuurd: geef badkleding/droge kleding en handdoeken mee. #omdenken

stormbaan fuif groep 8

Festival vibe na het organiseren

Een echte festival vibe is, wat ons betreft, relaxed. Niets moet, behalve genieten. Neem het zoals het komt. En komt er regen? Omarm de regen.

Waar de ouders eventjes flink balen van de grote regendruppels, doen de kinderen precies wat je op een festival doet. Het moment pakken. Dancing in the rain. De stormbaan glijdt als een malle nu die nat is. Echt top.

En dansen en zingen in de regen is net zo leuk, misschien nog wel leuker. Gelukkig is de temperatuur wél goed en beginnen wij als ouders ook te genieten van het moment.

Het festival loopt lekker, de kinderen genieten. En wij dus ook. Ook wij als ouders dansen in de regen en vieren feest.

Samen met alle kinderen genieten we van de goede festival vibe en van elkaar. Het organiseren van het festival is geslaagd!

Het is een top avond. Met 35 lieve kinderen die enorm genieten. Van het festival, maar ook van het samenzijn. Nu maar hopen dat we snel weer naar een echt festival kunnen. Samen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven