Heb jij al eens gehoord van ‘Flipping the classroom’ ? Ik vind het een pracht term maar had er nog niet eerder van gehoord. Bij ‘Flipping the classroom’ is het zo dat de rollen omgedraaid worden. Dat wat een leerling op school deed doet hij thuis en andersom.
Flipping the classroom in de praktijk
Normaal gesproken doen leerlingen hun kennis op op school en passen ze het thuis toe bijvoorbeeld als ze huiswerk maken. Bij ‘Flipping the classroom’ gaat dit dus precies andersom. De kennisoverdracht vindt vooraf plaats. Bijvoorbeeld door video instructie.
Onderzoeken geven aan dat er geen vraag is òf dat ‘Flipping the classroom’ betere resultaten oplevert, dit blijkt al een feit. De vraag is eerder welke vorm van flipping het beste resultaat oplevert.
‘Flipping the classroom’ kent veel voordelen
Een leerling kan thuis op zijn eigen moment zich de stof eigen maken door bijvoorbeeld de opgegeven video te bekijken. Snap je iets niet? Dan kijk je het nog een keer terug. Of je kijkt het later nog eens terug om je geheugen op te frissen. Het op je eigen tempo bekijken van de lesstof blijkt veel effectiever. Het is daarbij goed als de inhoud die aangeboden wordt ook daadwerkelijk interactief is, dus dat er bijvoorbeeld vragen gesteld worden tussendoor of opdrachten gegeven worden die een leerling aan het denken zetten.
In veel gevallen zal de leerling geconcentreerder de stof tot zich nemen en is het risico van ‘dromen in de klas’ een stuk kleiner geworden.
In de klas is er veel meer ruimte voor het maken van het huiswerk en het begeleiden hierin, het opzetten van interactieve spellen waarmee de leerlingen de stof gelijk in de praktijk kunnen uitvoeren en het stellen van vragen.
In college’s waar deze tactiek wordt toegepast zijn er zelfs leerlingen die de lesstof tot zich nemen als ze bijvoorbeeld aan het hardlopen zijn 😉 . Hoe effectief is dat! Flipping the classroom past bij de leerlingen van nu ook heel goed in hun manier van informatie opnemen. Alles is digitaal, dus waarom dit niet?
Onze zoon zit momenteel in groep 8 en wij zijn aan het bekijken waar hij volgend jaar zijn brugklas gaat doen. Eerlijk gezegd is de keuze al min of meer gemaakt, maar dit hele verhaal van ‘Flipping the classroom’ heeft me wel aan het denken gezet. Naar mijn idee is dit voor hem dè methodiek om te leren. Hij zal op deze manier waarschijnlijk véél meer stof tot zich nemen (en véél makkelijker) dan op het moment dat de lessen gewoon in de klas behandeld worden vanuit een boek. Ik ga dan ook nog even verder kijken of er überhaupt hier in de buurt scholen zijn die deze manier van lesgeven toepassen.
Ken jij het fenomeen ‘Flipping the classroom’ al? En heb jij er ook al mee te maken gehad? Zo ja, hoe is dat bevallen?
Flipping the Classroom werkt goed en het is leuk.
Ik heb mijn ervaring in een e-boek geschreven: http://dwvdo.nl/gratis-e-boek-flipping-classroom/.