Fruithapje maken en een potje koken, of toch maar een potje kopen?

Vandaag gaan we appels en peren vergelijken. Of liever gezegd: fruit- en groentehapjes. Waar kies jij voor als het om je kind gaat? Zelf een fruithapje maken? Of toch maar het gemak van de supermarkt?

Lees ook: Mijn kinderen lusten niet alles, maar appelmoes doet wonderen!

Alles vers versus tijdgebrekzelf groentehap maken

Een eeuwige discussie tussen jonge moeders gaat over het geven van verse fruit- en groentehapjes of juist uit een potje. Wat moet je daar nu mee? Je hebt het druk, wilt natuurlijk het beste voor je kind, maar hebt niet elke dag tijd om zelf weer iets in elkaar te draaien.

Natuurlijk, vanuit mijn professie zeg ik: ga zo veel mogelijk voor vers. Want in een potje zitten bijna altijd extra toevoegingen, omdat die potjes vanuit de fabriek naar de supermarkten worden gevoerd en dan nog een lange tijd houdbaar moeten blijven. Maar ook zoals het voor jezelf echt niet erg is, als je een keer groenten uit blik of een potje eet, kun je dit ook best eens aan je kind aanbieden. Toch is zelf een fruithapje maken echt kinderspel. Hieronder lees je er meer over. Probeer het zelf maar eens, je zal zien hoe verrassend makkelijk het is!

Groentehapje of fruithapje maken

Zelf een fruithapje maken, of een groentehapje, dat is stiekem zo gebeurd. Zeker omdat je toch elke dag al een potje moet koken 😉 . Hier vind je wat tips om zelf je fruit- en groentehapjes te maken. Als je een keer een uurtje hiervoor uit trekt, kun je namelijk een hele voorraad klaarmaken, die je zo in de vriezer kunt doen. En dan is het een kwestie van op tijd iets uit je vriezer te halen en te laten ontdooien!

  • Kies een paar soorten fruit of groenten uit.
  • De groenten even koken en met sommige soorten fruit is dit ook aan te raden (bv. bij apppel of peer)
  • In plaats van koken, kun je het ook in een laagje water een paar minuten in de magnetron bereiden.
  • Daarna afgieten en mixen met een staafmixer.
  • Bij fruit dat snel verkleurt, kun je wat citroensap toevoegen, om verbruining tegen te gaan.
  • Dan het bewaren: je kunt natuurlijk gewoon standaard diepvriesbakjes gebruiken, maar wat ik zelf handig vond, zijn die bakjes waar je ijsklontjes in maakt. Dan kun je gewoon het aantal blokjes er uit halen, wat je nodig hebt!

Lees ook: Super eten voor super kinderen; zo stoom je je kids klaar om gezond te eten

 

Artikelen die algemeen zijn, of ingezonden zijn door lezers van ons, maar niet door een vaste blogger, die staan verzameld onder 'MamsatWork'.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top