Gastcolumn: Neem jij jezelf serieus? door Astrid Koelewijn

Kom op zeg! Jij wil toch ook serieus genomen worden?!

Natuurlijk ben je serieus met je bedrijf bezig. Jij neemt je werk, je medewerkers, je klanten en je opdrachten heel serieus, toch?! Realiseer jij je ook dat als je een mailtje onbeantwoord laat, je de afzender niet serieus neemt? Als jij een sfeer in een groep negeert, je de groep niet serieus neemt? Dat je met een terloopse opmerking een ander het gevoel kan geven niet serieus genomen te worden? Of als je er vanuit gaat, dat iemand iets voor je zal doen, dat je dan die persoon niet serieus neemt? Hoe doe jij dat en hoe ga je er mee om als het jou overkomt?

Als directeur in mijn vorige bedrijf voelde ik mij, in sommige situaties met medewerkers echt heel vervelend. Bijvoorbeeld als zij iets deden, zeiden of juist niet deden. Op zo’n moment stond ik gewoon perplex, viel ik stil en werd heel boos van binnen. Door mijn boosheid kon ik geen normaal gesprek meer voeren. Ik werd er onzeker van, raakte gedemotiveerd en na verloop van tijd vond mijn werk niet meer leuk. Er kwamen al tranen als ik alleen al aan werken dacht. Wat ik mij niet realiseerde was dat mijn gevoel aangaf, dat ik mij niet serieus genomen voelde.

Als jij niet dezelfde fout wil maken, laat het dan niet zover komen!

Met lifecoaching heb ik geleerd goed naar mijn gevoel te luisteren en ben mij nu bewust van wat ik voel. Dat is stap 1.

Ik gaf de ander de schuld en dan dacht ik “ach laat maar….” Door “laat maar” te denken, nam ik mijzelf niet serieus. Nu weet ik dat het MIJN gevoel is en dat IK er iets mee kan doen. Dat is stap 2.

We moeten natuurlijk wel reëel blijven; situaties, opmerkingen en gebeurtenissen zowel zakelijk als privé zullen er altijd zijn. Het gaat erom hoe je er mee omgaat en wat je doet! Realiseer je dat het JOUW verantwoordelijkheid is en niet die van je werknemer, klant of iemand anders. Door goed naar je gevoel te luisteren kun je situaties waarin jij je niet serieus genomen voelt, leren herkennen. Die herkenning zorgt ervoor dat je er woorden aan kunt geven en waar je dus actie op kunt ondernemen. En dat is stap 3.

Bedenk hoe je de situatie wilt gaan aanpakken. Kom bij de ander op de situatie terug en vertel hem wat je voelt en hebt ervaren. Het maakt ook een ander meer bewust door jouw kijk op de zaak. Hierdoor neem je jezelf, het voorval en dus ook een ander serieus. Je kunt een volwassen dialoog aangaan waarin je elkaar serieus neemt en dat zorgt voor wederzijds vertrouwen en begrip.

Door het delen van mijn ervaring wil ik je graag laten nadenken over hoe onze gevoelens ons gedrag bepalen. Wil jij ook een ander laten nadenken? Of wil je reageren? Graag!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven