Nog nagenietend van een heerlijke vakantie kwam Petra* weer op haar werk. Bij de aanblik van haar volle inbox, blijkt het geen ‘gewoon’ gevoel van opstarten na de vakantie. Ineens merkt ze dat haar werk voornamelijk bestaat uit het beantwoorden van mailtjes en het lezen van informatie! Ze vraagt zich serieus af of dit nou het werk is dat ze wil blijven doen? Is ze wel gelukkig in deze functie, in dit bedrijf?
Tijdens het gesprek dat ik met haar heb, besluiten we een oefening in te zetten om naar haar talenten en competenties te kijken. Iederéén heeft aangeboren talent(en). Iemand ervaart dit vaak als ‘normaal’ en wordt niet als talent herkent. Competenties zijn talenten die je in de praktijk hebt ontwikkeld omdat je ze leuk vindt.
Na de oefening vraag ik haar van dit talent een tekening te maken. Ze tekent een “lijmpotje”. Je weet wel, zo’n wit potje met een kwastje er in. Ze vertelt: “Als klein kind al, was ik degene die een situatie feilloos aanvoelde. Ik merkte het meteen als er spanningen waren. Als mijn ouders bijvoorbeeld ruzie hadden gehad, merkte ik dat meteen. Dan zette ik hen bij elkaar op de bank en vertelde ik wat ik voelde. Door hierover te praten, werd hun situatie helder en konden zij de ruzie bijleggen en verdwenen de spanningen. Ook nu merk ik het meteen als één van mijn medewerkers ergens mee zit, of als er onderling ‘iets in de lucht hangt’. “Ik stap op diegene af, stel vragen en door er op een positieve manier over te praten worden problemen opgelost.”
Terwijl zij dit vertelt, noteer ik de volgende competenties: sensitief, goede vertaling van gevoelens, heldere communicatie, daadkracht, oplossingsgericht en overtuigingskracht.
Als ik haar vertel welke competenties ik heb gedestilleerd uit haar verhaal en opmerk hoe zij die van nature inzet, begrijpt ze ineens hoe het komt dat ze het niet naar haar zin heeft op haar werk. Ze is een “lijmpotje”, zij is de lijm tussen mensen!
Het bedrijf en de afdeling waar ze nu werkt, is resultaatgericht. Het gaat niet om de mensen, het gaat om het behalen van targets. Over hoe je je voelt in een situatie wordt niet gesproken en ook niet naar gevraagd! Het ligt dus niet aan haar mailbox dat ze het niet naar haar zin heeft. Zij mist de persoonlijke waardering van haar baas voor haar werk en voor wie ze is!
Petra* is afdelingshoofd en ook resultaatgericht. Maar niet ten koste van haar mensen. Zij vindt het belangrijk dat haar mensen zich prettig voelen, daardoor gemotiveerd en optimaal hun werk kunnen en willen doen en zó de resultaten behalen! Nu ze zich dit realiseert besluit ze haar baas hierop aan te spreken.
Het gesprek wordt heftig, want hij ziet het heel anders. Maar ze voelt zich sterk en houdt voet bij stuk. Ze baalt er van dat hij haar en haar ‘andere’ kwaliteiten niet meeneemt in zijn beoordeling, maar haar alleen beoordeelt op de behaalde targets van haar afdeling. Zij moet zich nu gaan ‘bewijzen’ in haar functie, maar is er zeker van dat zij hem heeft kunnen overtuigen van al haar talenten en competenties. Nu afwachten hoe haar beoordeling zal zijn.
Mijn talenten en competenties zet ik graag in om vrouwen zoals Petra*, bewust te maken van hun vrouwelijke kracht waardoor zij die optimaal gaan inzetten om succesvol te leven en ondernemen.
* naam is gefingeerd
Welke talenten en competenties heb jij? Ervaar jij belemmeringen of kun je ze ten volle ontplooien? en hoe doe je dat? Inspireer en laat je inspireren door hieronder je ervaringen te delen met de bezoekers van deze site en stuur het door via facebook en/of twitter.