Gewichtstoename zwangerschap: hoe kom je er aan, én hoe kom je er af?

Mijn zwangerschapskilo’s en ik zijn gisteren naar de sportschool geweest. En man wat moest ik mezelf daar weer heen sleuren. En die kilo’s ook trouwens, want zelf lopen, ho maar. Al hou je aan je zwangerschap iets prachtigs over, daar horen je zwangerschapskilo’s niet bij. Gelukkig zijn wat extra kilo’s natuurlijk heel normaal. Gewichtstoename zwangerschap: daar kun je niet omheen. Maar hóeveel kilo komt er gemiddeld bij tijdens een zwangerschap? Zit er verschil in je eerste en tweede zwangerschap als het op de zwangerschapskilo’s aankomt? En minstens zo belangrijk: hoe kom je weer van de kilo’s af?

gewichtstoename zwangerschap

 

Zwangerschaps’kwalen’

Een zwangerschap heeft een hele hoop bijwerkingen. Wist je dat je tijdens maar ook na je zwangerschap last van haartuitval kan hebben? Of dat je door een zwangerschap een echt warhoofd met zwangerschapsdementie kan worden? Je kan aan je zwangerschap zelfs een onregelmatige hartslag overhouden. Gewichtstoename zwangerschap? Dat lijkt dan toch nog een van de meest logische ‘kwalen’ 😉 .

Gewichtstoename zwangerschap: zo kom je er aan

Gemiddeld komt een vrouw tijdens de zwangerschap zo’n 12 kilo aan. Vooral tijdens het eerste trimester zal je lichaam extra vet opslaan op je heupen, billen en dijen. Een handigheidje van moeder natuur, om ons alvast van extra reserves te voorzien. Al beseft Moeder Natuur niet dat de Nederlandse zwangere mama tegenwoordig nog weinig tekort komt. Of we die extra reserves nog nodig hebben? Ik betwijfel het 😉 . De 12 kilo die je gemiddeld aankomt, verdwijnt ook redelijk vanzelf. Alle extra kilo’s die je ‘verzamelt’ moet je er na je zwangerschap weer keihard af sporten! Hoe slanker en smaller je van nature bent, hoe meer je lichaam gemiddeld aankomt. Omdat ons lijf het idee heeft dan meer reserves aan te moeten leggen.

Bij mij is van de gewichtstoename zwangerschap 5 kilo blijven zitten, maar mijn spiermassa is ook verdwenen. Ik heb 9 maanden lang niets aan sport gedaan. Maar mezelf, naast de gezonde maaltijden, wel voorzien van de nodige roze koeken, winegums en spekkies wanneer ik daar zin in had. Ik dacht namelijk nog niet na over de periode na de zwangerschap, en nam mezelf voor de week na de bevalling meteen te gaan sporten. Uhu, tuurlijk Anne, Tuurlijk!

Het gevaar van te veel aankomen tijdens je zwangerschap

Een gewichtstoename zwangerschap is natuurlijk heel normaal. Als je echter té veel aankomt, kan dat tot allerlei gevaarlijke problemen leiden.  Voor jou, maar ook voor je kindje. Sommige vrouwen hebben de neiging om zichzelf helemaal te buiten te gaan aan snacks en lekkers tijdens de zwangerschap. Je komt immers toch aan, nietwaar? Heel gevaarlijk: te veel vet en suikers kan leiden tot zwangerschapsdiabetes. Bovendien word je minder mobiel en vliegt je conditie achteruit. En conditie kan je tijdens de bevalling nou juist heel goed gebruiken 😉 . Daarom is ook voldoende rust heel belangrijk (moet je wel die zak chips in de kast laten liggen).

Lees ook: comfortabel liggen ondanks je zwangere buik

Ook voor je ongeboren kind is een extreme gewichtstoename zwangerschap gevaarlijk. Baby’s van moeders die tijdens hun zwangerschap teveel aankomen hebben zelf ook meer kans later overgewicht of hart- en vaatziekten te krijgen.

Geen zwangerschap is hetzelfde

Je kunt geen twee zwangerschappen vergelijken, wordt wel eens gezegd. Iedere moeder én iedere baby is anders, dus elke zwangerschap is uniek. Of je bij je tweede kindje meer of minder gewichtstoename zwangerschap beleeft is dus moeilijk te zeggen en verschilt bij iedereen. Hoe heb jij dat beleefd? Na mijn eerste kindje was ik eigenlijk direct akelig aan de dunne kant (van mij mag een vrouw wel een vetje en wat rondingen hebben). Dat afvallen kwam meer door spanning en stress om een eerste kindje, dan dat ik er echt iets voor deed. Nu bij Mees is dat helaas niet het geval. Niet dat ik dik ben hoor, helemaal niet al zeg ik het zelf. Maar wel dikker dan hoe ik mijzelf de laatste jaren kende. Mijn heupen zijn breder, mijn skinny jeans krijg ik niet over mijn kuiten gehesen en mijn winterjas gaat niet verder dicht als tot net onder mijn borsten.

Daar komt bij dat ik voor de eerste keer ‘love handles’ heb. En toen een suède jurkje, dat ik ontzettend graag wil hebben, niet het desgewenste effect (mezelf mooi en sexy voelen) had, ben ik dezelfde avond nog in mijn sportoutfitje vertrokken. De gewichtstoename zwangerschap moet eraan geloven! En ik ook!

Gedeeld zweten is half zweten

De beste tip voor het voorkomen van gewichtstoename zwangerschap is misschien wel zorgen dat je al fit je zwangerschap in gaat. Voor mijn zwangerschap was ik fanatiek sporter, gemotiveerd door het resultaat dat ik elke week zag. Drie keer per week was ik zwetend in een groepsles te vinden. Een aantal jaar geleden heb ik een dansopleiding gedaan en nog wat later werkte ik zelf als sales consultant én instructrice in een grote sportketen. Ik kan dus wel zeggen dat ik fit en redelijk getraind mijn zwangerschappen in ging. Ze zeggen dat je dan ook na je zwangerschap sneller ‘op maat’ bent. Iets wat ik hoop. Kies in ieder geval een sport waar je van kan genieten. Dan wordt het een stuk minder erg om aan de slag te gaan.

Lees ook: hardlopen met kinderwagen doe je zo

Diëten: don’t do it

Het is belangrijk na je bevalling niet meteen op een streng dieet te gaan. In deze periode is het juist extra nodig om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Je lichaam is nog aan het ontzwangeren. Negen maanden op, negen maanden af, je kent de riedel vast wel. Bij het geven van volledige borstvoeding verbruik je ook nog eens veel energie. Gemiddeld heb je dan tussen de 300 en 500 calorieën extra per dag nodig. Wat je dus niet moet gebruiken als excuus voor het pakken van een extra stuk chocola.

Ik geloof zelf niet in diëten en dergelijke, in ieder geval weet ik voor mezelf dat het niet werkt. Dat gaat een tijdje goed, daarna heb ik weer een paar hongeraanvallen en de kilo’s zitten er zo weer aan. Wat dat betreft ben ik een echte jojo en zo werkt het gevecht tegen de zwangerschapskilo’s niet voor mij. Iets dat voor mij wel goed werkt, is opletten. Niet teveel snacken, meer fruit pakken of een lekkere bak kwark, ’s avonds bij het avondeten niet meer dan één keer opscheppen en meer bewegen.

Gezocht: motivatie

Dames, we weten allemaal echt wel hoe het moet, dat afvallen, maar hiernaar handelen is blijkbaar moeilijker, dat weet ik. Toch geloof ik dat als je iets echt graag wilt het ook kan. Enneh, een dag in het weekend uitkiezen om te snacken past ook prima in mijn schema hoor!gewichtstoename zwangerschap

Nog even een foto maken, die als motivatie kan werken om er een mooie ‘na’ foto naast te houden kan ook werken. Hoe zijn jullie weer fit geworden? Wat werkte het best? En gaat het na een tweede kindje volgens jou moeilijker dan na een eerste?

Lees ook: Zwangerschapsdiscriminatie komt vaker voor dan je denkt

 

 

 

1 REACTIE

  1. Oh, zo herkenbaar, helaas. Na nummer drie en 20 maanden verder roept zelfs mijn lief dat het nu tijd wordt om er iets aan te doe *zucht* Mis gewoon de motivatie, ben ook gewoon nog moe. Duurt best lang dat ontzangeren dit keer?.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here