Een gezonde levensstijl er op nahouden; tips!

Nederland is helaas nog altijd in de ban van COVID-19. Een gezonde levensstijl aanhouden lijkt belangrijker dan ooit, maar is nog niet zo makkelijk. Vooral tijdens de lockdown blijkt het voor menig Nederlander moeilijk te zijn, en ik moet toegeven… ik vind het zelf ook erg lastig. Gezond eten lukt ons nog wel. Dat deden we al, en dat doen we nog steeds. Op zo nu en dan een ongezonde maaltijd na dan, maar als je er een redelijk gezonde levensstijl op nahoudt dan is die uitzondering helemaal niet zo’n probleem.

Maar vooral de combinatie van de tussendoortjes en het (volhouden) van het sporten is een uitdaging. Sporten ansich is al een uitdaging moet ik eerlijk zeggen. Toch proberen wij elkaar te stimuleren op het gebied van de gezonde levensstijl en terwijl ook te blijven genieten. Ik vertel je hoe.

Inhoudsopgave

Tips voor een gezonde levensstijl

Om in te gaan op het nastreven van een gezonde levensstijl proberen we hier op vier punten verbeteringen toe te passen.

  1. Eten en drinken
  2. Alcohol en roken
  3. Rust en ontspanning
  4. Beweging

Volgens mij bestaat een gezonde levensstijl namelijk ook uit bovenstaande punten. Gezond eten en drinken is van belang natuurlijk. En daarmee doel ik niet alleen op voldoende groenten en fruit, maar ook op het minder eten van suikers en minder alcohol drinken. Daarnaast is voldoende beweging enorm van belang, maar ook op tijd je rust en ontspanning pakken. Vooral die laatste speelt een rol bij een gezonde mentale levensstijl. Want je kan wel fysiek gezond zijn, maar een mentale gezondheid is zeker zo belangrijk!

Met een gezonde levensstijl zorg je er in ieder geval voor dat je fitter bent, beter in je vel zit en dat je minder gevoelig bent voor ziektes. Eigenlijk allemaal belangrijk genoeg zou je denken om ervoor te zorgen dat gezond te (gaan) leven.

gezonde levensstijl

Wat wij doen om gezond te leven?

Eerst zal ik even ingaan op wat wij doen om gezond te leven.

1. Eten en drinken

Voldoende groente en fruit eten én gevarieerd eten. Daarvan gaf ik al aan dat ik denk dat we daarmee redelijk op niveau zitten, alhoewel de fruitinname nog wel wat zou mogen verbeteren. Wij zijn nogal ‘luie’ fruiteters. Als het fruit er staat en klaargemaakt is, dan wordt het zeker graag gegeten. Maar een kiwi schillen of druiven wassen vinden de kinderen eigenlijk al teveel werk, haha. Wat betekent dat ik dat zou kunnen doen natturlijk, maar… ook ik kan daarin wel een schop onder mijn … gebruiken.

Wel letten we op onze suiker inname en zout inname, ook belangrijk binnen een gezonde levensstijl. Natuurlijk is er ook een balans bij ons. Er mag heus wel gesnoept en gesnackt worden. Maar liefst met mate, een beetje à la de 80-20 regel. En voor al het andere geldt dat we zo weinig mogelijk geraffineerde suikers toevoegen. Bij het maken van zoete gerechten werk ik vaak met polyolen, je weet wel, de natuurlijke suikervervangers. Zo heb ik ook diverse recepten op MamsatWork staan waar ik polyolen in gebruik; deze toetjes met minder suiker bijvoorbeeld. Want dat minder suiker eten belangrijk is, dat weten we wel, toch? Daarnaast kook ik zo min mogelijk met pakjes en zakjes, liefst eten we zo puur en onbewerkt mogelijk waarbij we zelf de kruiden toevoegen.

Verder halen we voor het weekend wat lekkers in huis, maar dat probeer ik doordeweeks achterwege te laten. Door gebruik te maken van Hellofresh wordt het ook makkelijker om iedere dag van de week een gezonde maaltijd op tafel te zetten zonder daar veel over na te hoeven denken.

Qua glazen water is Frank heel goed bezig, die drinkt echt veel water op een dag. Ik drink te weinig water, dat weet ik zeker en daar moet ik wat aan doen. Minimaal 6 glazen water op een dag is wel belangrijk. Ook de kinderen zouden wel wat meer water mogen drinken. Ik ga eens kijken of ik een soort contest kan verzinnen voor ons gezin op het gebied van water drinken! Vind jij water drinken ook lastig? Denk dan eens na over een sodastream in huis.

2. Alcohol en roken passen niet in een gezonde levensstijl

Alcohol en roken passen niet in een gezonde levensstijl. Roken doen we geen van allen (ik heb vroeger jaren gerookt, maar ben inmiddels alweer 17 jaar rookvrij). Alcohol drinken doen we wel, maar steeds meer met mate. Omdat het niet goed voor je is, maar ook omdat ik er gewoon niet meer goed tegen kan, haha. Nu snap ik dat we -als we echt gezond zouden willen leven- eigenlijk helemaal geen alcohol zouden moeten drinken. Maar ontspanning is ook belangrijk heb ik al genoemd. En zo nu en dan een wijntje staat voor mij ook voor ontspanning 😉 .

Maar waar ik vroeger ‘met gemak’ op een gezellige avond met vrienden een fles wijn soldaat kon maken vind ik twee glazen wijn op zo’n avond echt wel genoeg tegenwoordig. Dat is al een hele verbetering.

3. Rust en ontspanning inpassen in je dagritme

Dit is voor veel mensen ook een enorme uitdaging. Rust en ontspanning. Eigenlijk denderen we met zijn allen maar door. En ook wij doen daar aan mee, zeker als ik kijk naar de verbouwingen die we momenteel doen. Toch denk ik ook dat wij best goed zijn in het zoeken naar onze rust en ontspanning. Ik denk alleen dat ook de vorm van ontspanning bijvoorbeeld belangrijk is. De hele avond op de bang hangen en ontspannen met Netflix is prima voor een keertje, maar als je dat iedere dag doet, dan word je daar echt niet gezonder van.

Ontspannen binnen een gezonde levensstijl is bijvoorbeeld ook bezig zijn met je hobby’s. En juist dat is ook een perfecte manier van je stress verminderen. Muziek maken is voor Frank een grote hobby en dat doet hij dan ook dagelijks. Volgens mij is dat de ultieme manier van ontspanning. Zelf vind ik het leuk om in huis bezig te zijn met het interieur, maar ook om mezelf te ontwikkelen door nieuwe dingen te leren. Door eens zelf een grof gebreid plaid te maken of door te schilderen of bullet journallen. Met je handen bezig zijn is wel een hele fijne manier van ontspannen. Verder zorgt onze jacuzzi natuurlijk voor een heerlijke ontspanning. Heb jij die nu niet? Denk dan bijvoorbeeld eens aan yoga of mindfulness voor je ontspanning.

Echt rust pakken doe je natuurlijk door op tijd naar bed te gaan. Wij zijn geen nachtbrakers meer, en het laatste jaar is dat natuurlijk helemaal van de baan, dus met die rust zit het wel snor.

4. Voldoende bewegen voor een gezonde levensstijl

En dan voldoende bewegen. Voordat de Corona begon was ik mega goed op weg. Drie keer in de week naar de sportschool is voor mij echt heel wat. Ik ben niet zo’n sporter namelijk. Maar ik zat in een hele goede flow. Niet alleen tof voor een gezonde levensstijl, maar ook tof voor mijn garderobe, want ik merkte dat ik weer met wat meer gemak in mijn broeken pastte.

Helaas is daar nu weer de klad in gekomen. Thuis sporten is uiteraard een optie, maar niet mijn sterkste kant. Toch red ik het wel om iedere dag 10.000 stappen te zetten, door het wandelen met de hond. Dat wandelen is overigens ook een hele goede manier van ontspannen! Verder pak ik regelmatig de fiets en heb ik hier in huis met het verbouwen ook heel wat beweging, dat scheelt!

Frank zijn sporten gaan gewoon door, omdat hij buiten sport en ook de kinderen zijn gelukkig gewoon aan het sporten. Qua beweging denk ik dan ook dat het met de gezonde levensstijl wel goed zit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here