Een gezondheidsreset zonder kuur; de eerste 6 kilo is eraf!

Het is een aantal jaren geleden dat ik echt concreet met mijn gezondheid bezig was. Ik heb in het verleden best wel wat dingen geprobeerd om bijvoorbeeld van wat extra kilo’s af te komen of weer beter in mijn vel te zitten. Helaas allemaal zonder blijvend resultaat. Vandaar ook dat ik dit keer heel graag een gezondheidsreset op wilde pakken zonder daarbij echt een kuur te doen. Ik wil gewoon in een eetpatroon en levenswijze terecht komen die ‘standaard’ wordt. Die in mijn koppie goed voelt en waarbij mijn lichaam zich weer goed voelt.

gezondheidsreset

Wat ik heb gedaan om een gezondheidsreset te starten

Ik heb het niet voor niets over het starten van een gezondheidsreset, want ik ben nog niet klaar. Ik zit er eigenlijk zelfs nog midden in. Toch voel ik aan mezelf dat het begint te werken en zie ik resultaat. En dat resultaat dat doet het hem natuurlijk. Dat, in combinatie met het feit dat ik geen (crash) dieet volg, maakt dat ik dit keer voel dat ik het vol ga houden. En vast ga houden!

Ben je inmiddels al benieuwd waar ik mee bezig ben? Ik ga het je zo uit de doeken doen. Maar eerst nog even dit.

Wat is een gezondheidsreset eigenijk?

Een gezondheidsreset mag je zien als een ’terug naar de fabrieksinstellingen’. Dat is voor iedereen anders natuurlijk maar wil zoveel zeggen als kijken of je door de reset weer terug kan komen bij het moment waarop jij jezelf kiplekker voelde. Het moment waarop jij zonder klachten door het leven ging en met de goedkoopste zorgverzekering uit de voeten kon omdat je nooit iets mankeerde.

Voor mij is dat moment al wat jaren geleden. Dit is overigens een puur lichamelijke benadering in mijn geval want verder voel ik me oké. Alleen mijn lichaamsgewicht bleef de laatste jaren maar stijgen (ondanks het vele sjouwen en alle verbouwingen). Ik wijt dit overigens aan de overgang, maar het heeft ook zeker te maken hebben met mijn voeding en eetpatroon. Daarnaast heb ik steeds meer andere klachten die op het ene moment vaag zijn en op een volgend moment aanwijsbaar lijken. Ik zal mijn klachten eens even opnoemen.

Klachten die ik had voordat ik met mijn gezondheid aan de slag ging

  • Veel meer vermoeidheid dan voorheen
  • Last van mijn gewrichten, vooral mijn knokkels en enkels
  • Stijgend lichaamsgewicht
  • Zeer regelmatig pijn in mijn rug
  • Lusteloos
  • Niet goed kunnen slapen

De klachten lijken misschien niet extreem, maar vervelend zijn ze wel. De problemen met mijn gewrichten zijn zelfs zo dat ik er al verschillende keren mee naar de huisarts ben geweest. Het vermoeden is dat ik last heb van reuma -net als mijn moeder had. Maar ik ben er (nog) niet voor getest omdat de huisarts aangaf dat ze vond dat ik nog niet toe ben aan de zware medicijnen die ze je voorschrijven. Zou de gezondheidsreset me kunnen helpen?

De problemen met mijn gewrichten uiten zich bijvoorbeeld in het lastig open krijgen van potjes. Hele stramme handen als ik wakker word. Maar ook de eerste meters dat ik opsta van de bank of uit bed kom kreupel lopen. Allemaal niet levensbedreigend, maar wel pijnlijk en irritant.

De vermoeidheid is zo’n algeheel ‘malaise’ gevoel en ook de lusteloosheid past in datzelfde kader. En zo raar eigenlijk, want ook al ben ik vermoeid, toch lig ik regelmatig wakker. Mijn nachtrust is niet top. En mijn alsmaar stijgende gewicht is gewoonweg heel vervelend. Ik voel me niet lekker in mijn vel waardoor ik de neiging heb om weer meer te gaan snoepen, snacken en drinken.

Waarom ik koos voor een ‘gewone’ gezondheidsreset en wat het met me doet

Zoals ik hierboven al aangaf heb ik inmiddels vaker bepaalde dieten geprobeerd, maar ook wel eens een sapkuur gedaan of ben ik bijvoorbeeld met New Fysic aan de slag gegaan. Het werkt allemaal. Maar op een of andere manier kan ik het resultaat toch nooit vasthouden. Tijd voor wat anders dus. Een aanpassing in mijn eetpatroon dat dicht tegen een normaal eetpatroon aan ligt. Iets dat heel goed vol te houden is en dat eigenlijk als gewoon eten beschouwd kan worden. Afvallen met gezond eten dus.

Je gelooft het niet, maar het lijkt erop dat ik dat in Sonja Bakker heb gevonden. Ik weet het, ze is nogal slecht in het nieuws gekomen de laatste tijd en het zal ongetwijfeld allemaal kloppen. Maar heel eerlijk gezegd maakt me dat nu even niet zoveel uit. Ik probeer uit te volgelen wat voor mij goed werkt en Sonja Bakkeren lijkt een goede oplossing te zijn. En als je kijkt naar hoe de dagmenu’s in elkaar zitten dan staat daar dus ook niets aparts op. Geen toevoegingen, geen supplementen, geen extra pilletjes. Niets.

Gewoon normaal eten en afwisseling doorvoeren. Niet snoepen en geen wijn drinken (in ieder geval niet doordeweeks). Inmiddels ben ik met haar methode 6 kilo afgevallen in 7 weken tijd. Zeven weken waarvan ik de gezondheidsreset doorvoer doordeweeks en ik in het weekend gewoon weekend heb. Dan doe ik een wijntje, vier ik een bruiloft met allerlei lekkers, ga gezellig uit eten en borrel ik bij vrienden. En ja, na dat weekend ben ik dan weer wat zwaarder, maar na één of twee dagen Sonja Bakker is mijn reset weer volledig en kan ik weer verder werken aan mijn gezondheid.

Het resultaat aflezen op een goede weegschaal

Om de resultaten van mijn eigen gezondheidsreset goed bij te kunnen houden maak ik gebruik van een weegschaal die niet alleen gewicht meet. Deze weegschaal meet bijvoorbeeld ook waardes als lichaamsvet %, bmi en spiermassa en dergelijke. Super fijn want zo zie je ook precies wat er gebeurt. Als ik in het weekend ‘los’ ben gegaan dan zie ik dat ook gelijk terug in mijn lichaamsvet en bmi. En als ik mijn gezondheidsreset weer oppak doordeweeks dan zie ik daar ook gelijk weer een goede daling in.

Maar nog belangrijker is hoe ik me voel bij deze manier van bezig zijn met mijn gezondheid. Naast mijn gewicht is ook mijn vermoeidheid sterk aan het afnemen. Ik heb beduidend minder last van mijn gewrichten en als ik een keer uit de ban vlieg (bijvoorbeeld met teveel brood) voel ik ook direct een dip opkomen. Ik slaap ook weer beter trouwens, alleen de pijn in mijn rug is nog niet helemaal weg. Maar wie weet komt dat nog.

Een gezondheidsreset hoeft niet radicaal te zijn

Wat ik je eigenlijk wil vertellen is dat een gezondheidsreset niet radicaal hoeft te zijn. Kleine verschillen zoals bijvoorbeeld stoppen met alcohol doordeweeks of meer water drinken doen al veel.

En ja, met een bepaalde detox kan je misschien nog meer bereiken. De vraag is dan alleen of je het gaat volhouden. Wat ik mezelf nu leer is dat ik doordeweeks gewoon écht verstandig moet eten en drinken. Geen suiker, geen alcohol. Veel groenten en niet teveel koolhydraten. En dan mag ik mezelf in het weekend een beetje verwennen. Precies zoals het hoort denk ik dan én heel goed vol te houden. Eigenlijk kan je wel stellen dat zo’n reset ook meer een mindset is.

Momenteel is dit dan ook mijn uitgangspunt voor de volgende kilo’s die ik nog kwijt wil. En ik ga me nog niet druk maken om allerlei extra’s voor mijn zorgverzekering. Ik geloof dat ik op deze manier met een gezondheidsreset zulke goede resultaten kan boeken dat ik voorlopig nog niet naar een reumatoloog hoef!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top