Of je nu in loondienst bent, werkzaam bent als zzp’er, of op zoek bent naar een baan. Voor ons allemaal geldt: als we (willen) werken, willen we goed in de markt liggen. Maar hoe zorg je daarvoor? We geven je 6 tips om goed of beter in de markt te liggen.
Goed in de markt liggen; deze tips helpen je op weg
Van social media, tot persoontlijke ontwikkeling en van netwerken en ‘gewoon’ goed je werk doen tot endorsements en andere referenties. Ga je solliciteren of ben je op zoek naar nieuwe klanten? Doe je voordeel met onderstaande tips.
1. Zorg dat je zichtbaar bent
Ben je ondernemer en wil je meer klanten aantrekken? Zorg er dan voor dat je zichtbaar bent. Het is hierbij heel belangrijk dat je wel op een goede manier zichtbaar bent.
Heb je een openbaar account op Instagram? Geen probleem natuurlijk, maar misschien wil je je foto’s met drank beperken en is het al even zo verstandig om op je taalgebruik te letten. Je weet immers maar nooit wat een potentiële klant voorbij ziet komen en wat hij of zij daarvan vindt.
Je kunt als ondernemer op Instagram ook een zakelijk account aanmaken naast je (privé) persoonlijke account. Zo hou je werk en privé makkelijker van elkaar gescheiden.
Klanten werven via LinkedIn? Zorg ervoor dat je consistent zichtbaar bent, waardevolle content plaatst en de taal van jouw doelgroep gebruikt. Wil je laten zien dat je goed in de markt ligt? Endorsements kunenn je daarbij helpen.
Zie je dat iemand jouw profiel heeft bekeken? Laat iets van je horen. ‘Ik zag dat je mijn profiel hebt bekeken. Kan ik iets voor je betekenen?’ Het kan voor een potentiële klant net de doorslag geven om je een vraag te stellen of voorstel te doen.
Je weet nooit of er een mooie samenwerking van komt en hé: niet geschoten is altijd mis. Ben je op zoek naar een baan in loondienst? Ook dan is het heel belangrijk goed zichtbaar te zijn op LinkedIn en te reageren als je profiel is bekeken. Ook digitaal heeft een brutaal mens de halve wereld.
2. Zorg voor voldoende kennis in huis om goed in de markt te liggen
Digitale vaardigheden zijn binnen heel veel branches van onschatbare waarde. En dan hebben we het niet alleen over social media.
Kennis van programma’s als Word, Excel en PowerPoint is nog altijd niet weg te denken op een curriculum vitae en kan de kans op een baan of opdracht aanzienlijk vergroten.
Zelfs als je qua werk niet direct of veel hoeft te werken met Office, komt kennis van deze software geregeld goed van pas als je goed in de markt wilt liggen. Zo hou je in Excel bijvoorbeeld makkelijk je administratie bij en kun je er je facturen mee maken.
Wil je je kennis weer even bijspijkeren of heb je nooit eerder met Excel gewerkt? Een Excel cursus is nooit verkeerd om de fijne kneepjes van het spreadsheetprogramma te leren.
3. Positieve reviews voor een goede eerste indruk
Om goed in de markt te liggen zijn positieve reviews voor ondernemers ontzettend belangrijk. Hoe je daaraan komt?
Ga aan de slag met Google Reviews. Vraag je klanten of opdrachtgevers feedback te geven op Google. Hoe meer positieve reviews je hebt, hoe hoger Google je plaatst.
Hoe hoger Google je plaatst, hoe beter je zichtbaar bent. Positieve reviews zorgen er niet alleen voor dat je beter zichtbaar bent, het zorgt ook voor meer klanten. Veel potentiële klanten lezen namelijk maar al te graag eerst over de ervaringen van anderen voordat ze contact met jou opnemen.
Een goede reden om je ook eens te verdiepen in Trustpilot en de positieve reviews ook te delen op je website of social media.
4. Bescheiden uitblinken
Wat je ook doet of van plan bent te gaan doen om goed (of beter) in de markt te liggen: zorg dat je uitblinkt.
Het is belangrijk als ondernemer, maar ook als werknemer. Als ondernemer wil je uitblinken in je vak om je te onderscheiden van de concurrent, je wilt dat klanten tevreden zijn, terugkomen én het liefst dat ze ook nog een positieve review achterlaten.
Ook in loondienst is het goed om uit te blinken, maar dan is het wel belangrijk dat je de juiste balans tussen uitblinken en bescheidenheid weet te vinden. Iets beter voor de band met je collega’s wellicht.
Je hoeft natuurlijk niet ‘het lieverdje van de klas’ te zijn, maar zorg er in ieder geval voor dat je goed werk verricht, je best doet, collegiaal bent en je inzet voor het bedrijf.
Ga je in de toekomst op zoek naar een andere baan? Dan lig je net iets beter in de markt doordat je jouw huidige werkgever als referentie op kan geven en die is natuurlijk niets dan positief over jou!
5. Vul gaten in je CV op
Heb je een tijdje niet gewerkt? Waar vóór de economische crisis gaten in een CV een no go waren, is het tegenwoordig geen uitzondering meer.
Veel recruiters kijken niet gek meer op van een gat in een CV en zien het niet meteen als een probleem. Je ligt dus niet meteen minder goed in de markt, maar belangrijk is wel hoe je het gat hebt opgevuld.
Met ‘Ik deed even een tijdje lekker niets’ zul je niet zo makkelijk aan de bak komen. Een opleiding, vrijwilligerswerk, een grote reis, zorg voor kinderen, mantelzorg, cursussen (zoals die Excel cursus) die je in je eigen tijd gevolgd hebt…
Het zijn stuk voor stuk goede opvullers voor een gat in je CV. Zorg ervoor dat je een (eerlijk!) verhaal klaar hebt voor als ernaar wordt gevraagd.
6. Netwerken werkt om beter in de markt te liggen
Zien en gezien worden. Mensen binnen jouw netwerk kunnen later zo maar eens een belangrijke schakel vormen binnen jouw carrière.
Hoe meer mensen je kent, hoe groter de kans op een baan of opdracht. Misschien heb je op dit moment geen uitgever voor je nog te schrijven boek binnen je vrienden- en kennissenkring, maar hoe meer mensen je kent, hoe groter de kans dat je ermee in contact wordt gebracht.
Ben je op banenjacht? Vaak weten mensen binnen bedrijven al dat er een functie vrijkomt vóórdat er een vacature uitgezet wordt.
Bedrijven proberen vaak eerst via via aan geschikt personeel te komen: via het netwerk van de medewerkers dus. Goede gelegenheden om te netwerken zijn beurzen, borrels, de plaatselijke haringparty, cursussen, trainingen en workshops of congressen.
Denk ook aan LinkedIn of Facebook groepen binnen jouw branche, want offline én online netwerken dragen ertoe bij goed of beter in de markt te liggen.