Havermout koekjes, gezond snoepen met dit lekkere recept met banaan

Wil jij graag zo nu en dan genieten van iets lekkers zonder dat je direct teveel suikers binnenkrijgt? Dan is dit havermout koekjes recept niet alleen lekker voor jou, maar ook gezond. Deze gezonde havermout koekjes worden onder andere gemaakt met banaan, net als bijvoorbeeld deze gezonde pannenkoekjes en dit bananenbrood recept. Banaan is nu eenmaal een perfect ingrediënt als je iets wilt bakken dat toch verantwoord en gezond is. Zelfs deze mugcake met banaan is redelijk gezond! En het voordeel is dat je bij al deze recepten banaan kan gebruiken die eigenlijk al een beetje overrijp is en niet meer zo lekker is om zo te eten.

Zo hoef je de overrijpe banaan niet weg te gooien en kan je toch iets lekkers maken voor jezelf zoals deze havermout koekjes dat ook nog gezond is.

havermout koekjes gezond met banaan

Havermout koekjes maken met banaan en kokos, gezond én lekker

Goed. Deze gezonde havermout koekjes maak je dus onder andere met banaan, maar er gaan natuurlijk nog meer ingrediënten in. Voor 10 tot 12 koekjes heb je hetvolgende nodig:

  • 150 gram havermout vlokken
  • 2 rijpe bananen
  • lijnzaad, ongeveer een eetlepel
  • een scheutje agavesiroop (ongeveer een eetlepel, ietsje meer mag ook)
  • theelepel vanillepoeder
  • ± 3 eetlepels kokosrasp voor in de koekjes en een beetje voor de garnering
  • donkere chocolade (ongeveer 50 gram)

Het maken van de havermout koekjes is helemaal niet zo moeilijk. In een kwartiertje ben je ongeveer klaar met het maken, daarna moeten ze nog even in de oven. En het lekkerste is het als je de havermout koekjes even af laat koelen voordat je dit gezonde tussendoortje eet.

Zo maak je deze havermout koekjes met banaan

  • Verwarm de oven voor op 180°
  • Prak de 2 bananen, hoe rijper de bananen zijn, des te makkelijker zijn ze te prakken
  • Doe het lijnzaad, de havermout vlokken, de agavesiroop, het vanillepoeder en de kokosrasp toe
  • Als alles goed gemengd is dan kan je bolletjes draaien van je deeg
  • Bekleed je bakplaat met bakpapier, leg de havermout bolletjes er op en druk ze een beetje plat zodat ze de vorm van een koekje krijgen
  • Bak de gezonde havermout koekjes in de oven ongeveer 20 minuten. De onderkant wordt iets bruiner, maar dat is niet erg
  • Haal de koekjes na 20 minuten uit de oven en laat ze afkoelen
  • Terwijl kan je de chocolade laten smelten (liefst au bain marie)
  • Druppel de (donkere gezonde) chocolade over de havermout koekjes en garneer met kokos
  • Leg de koekjes in de koelkast zodat de chocolade hard kan worden

En klaar zijn je gezonde havermout koekjes. Om van te smullen! Lekker om zelf tussendoor te eten natuurlijk, maar ook leuk om te serveren. Zeker als je iemand op visite krijgt die bewust gezond probeert te eten of af te vallen, zijn deze havermout koekjes een leuke traktatie.

Ik hoop in ieder geval dat jij er lekker van eet, zonder dat je je druk hoeft te maken om teveel suikers en koolhydraten.

afvallen met gezond en vooral lekker eten

Tip: bovenstaande boek over makkelijk afvallen met gezond en voor lekker eten is een echte aanrader! Je vindt het boek hier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top