Het eerste schoolrapport van je kind is in aantocht en daarmee ook het tienminutengesprek met de leerkracht. Vaak een kort, maar belangrijk moment waarop de prestaties en het welbevinden van je kind op school besproken worden. Hoe zorg je ervoor dat dit korte moment optimaal wordt benut?
Suggesties voor het tienminutengesprek op een rijtje:
- Zet van te voren een aantal punten onder elkaar die je besproken wilt hebben. Zo zorg je zelf voor de rode draad in het gesprek en de punten die jij belangrijk vindt.
- Bespreek zowel de sterke als minder sterke kanten van je kind. Denk naast de schoolprestaties van je kind ook aan werkhouding, sociale vaardigheden en het leren.
- Loopt je kind tegen moeilijkheden aan? Maak samen een vervolgafspraak voor een plan van aanpak voor zowel op school als thuis.
- Na het tienminutengesprek geen goed gevoel? Maak in overleg met de leerkracht een vervolgafspraak.
Intelligentietest
De observaties van de leerkracht, de rapporten en de Cito toetsen geven vaak een goed beeld van hoe je kind op school gedijt. Vallen de schoolprestaties echter tegen, mist je kind de goede werkhouding of komt je kind toch niet zo goed uit de verf dan is dat vaak reden voor een second opinion. Bij een second opinion is een intelligentietest een informatieve tool.
Wat is een intelligentietest? Een intelligentietest brengt de sterke en zwakke kanten van je kind goed in beeld. Daarom is het zinvol om te onderzoeken of het niveau van je kind een verklaring is voor de moeilijkheden met het schoolwerk of het gedrag (druk, snel afgeleid, faalangst). Als je kind onder zijn of haar kunnen presteert, dan is het logisch dat je kind interesse en plezier in school verliest en snel afgeleid is. Lees meer
Een intelligentietest bij kinderen is zinvol wanneer je:
- Een duidelijk beeld wilt krijgen van de leercapaciteiten
- Vermoedt dat je kind veel meer kan dan hij laat zien
- (hoog)begaafdheid / leerachterstand vermoedt
- Een objectieve testuitslag wilt leggen naast advies van een leerkracht
Wist je dat…
- Lees- en rekenproblemen te maken kunnen hebben met een concentratie- of een (werk)geheugenprobleem.
- De schatting is dat 60% van de hoogbegaafde kinderen onderpresteert. In vrijwel iedere klas zit een hoogbegaafd kind. Het vroegtijdig onderkennen van hoogbegaafdheid is van belang, onder andere om emotionele schade in de ontwikkeling van het kind te voorkomen.
- Ongeveer 10% van alle leerlingen in het basisonderwijs leesproblemen heeft. Bij 4% van alle kinderen zijn de problemen zó ernstig en hardnekkig dat er sprake is van dyslexie.
- Je bij de Opvoeddesk binnen 2 weken terecht kan voor en hulp bij de Opvoeddesk (voor een deel) wordt vergoed vanuit de zorgverzekering.
Uitdaging bieden aan je kind?
Meer lezen van de opvoeddesk? Dat kan hier.