Hoe veel water moet je drinken per dag? Tips om dit vol te houden!

Het kan een hele klus zijn om voldoende water te drinken. Helemaal op warmere dagen, wanneer frisdranken en ijsjes populair zijn. Want hoe veel water moet je drinken per dag? Met deze tips kan je jezelf en je kinderen stimuleren om voldoende water te drinken en met het schema en de app hou je het bij.

Hoe veel water moet je drinken per dag?

Gemiddeld moet een volwassene ongeveer 1,5 – 2 liter water drinken per dag. Er is zelfs een richtlijn die het per kilo lichaamsgewicht duidelijk maakt. Namelijk 35 ml water per dag per kilo lichaamsgewicht. Zo heb je als je 70 kilo weegt al 2,4 liter water per dag nodig.

Ik kan je zeggen dat ik dat niet haal als ik mijn app of schema niet gebruik bij het water drinken. Maar wil jij nu jezelf en je kinderen stimuleren om meer water te drinken, dan is het slim om deze tips eens door te nemen.

Van klein tot groot dragen ze allemaal bij aan het drinken van voldoende water en daardoor aan een goede gezondheid.

Hoe veel water moeten kinderen per dag drinken?

Met betrekking tot je kinderen is het ook goed om te weten hoeveel vocht zij per dag nodig hebben. Dit is afhankelijk van de leeftijd. Volgens het Nederlands Voedingscentrum hebben kinderen tussen de 4 en 13 jaar in ieder geval 1 tot 1,5 liter vocht per dag nodig. Dat is toch wel zo’n 8 glazen water per dag.

Daarbij is het belangrijk dat ze naast thee, zuivel en fruitsappen ook voldoende water drinken. Water is gezond maar voor kinderen vaak ook ‘saai’ want het is ‘niet lekker’. Daarom wat tips om het drinken van water minder saai te maken, geïnspireerd op informatie die we ontvingen van Sodastream.

Tips om water te drinken

1. Leg uit waarom water drinken belangrijk is

In dit YouTube-filmpje van Brabant Water wordt op een leuke manier uitgelegd waarom water drinken belangrijk is. Leerzaam en leuk om samen met je kinderen te kijken: klik hier om de video te bekijken. Hierin leren kinderen dat je fitter blijft door voldoende water te drinken.

2. Maak er een ritueel van

Als je zorgt voor regelmaat en een patroon bij het water drinken dan is het eenvoudiger om voldoende water te drinken.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan water drinken bij iedere maaltijd en ook bij ieder snackmoment.

Wil je kleinere kinderen motiveren om meer te drinken? Maak er dan een ritueel van door bij het water drinken ook even samen een leuk liedje te luisteren, zoals dit vrolijke Slurp Slurp liedje.

3. Voeg wat fruit of groente toe aan je water

Stukje komkommer, aardbei of sinaasappel: het ziet er vrolijk uit en geeft het water op een natuurlijke manier een fris smaakje. Maak aan het begin van de dag een kan met water en ijs en laat kinderen zelf kiezen welke smaak zij er aan willen geven.

Tip: Lees dit blog als je meer wilt weten over infused water.

water drinken tips sodastream

4. One, Two, Tea: mocktail!

Als beloning is het motiverend om in het weekend of in de vakantie samen een coole kids mocktail te maken. SodaStream ontwikkelde ook speciaal voor kinderen leuke cocktails waarin je bruiswater kunt gebruiken. Deze One, Two, Tea mocktail is gezond, lest de dorst en is feestelijk.

5. Geef het goede voorbeeld

Goed voorbeeld doet volgen. Zorg dat de kinderen zien dat je zelf ook regelmatig water drinkt en hiervan geniet.

retro sodastream bruiswtaer apparaat

6. Lekker, natuurlijk, snel en mét bubbels

Alleen maar water drinken? Daar ben je soms wel klaar mee. Wil je dus graag afwisseling? Dan is het bruiswater dat je met Sodastream kan maken een heel goed idee. En goedkoper dan spa rood uit een fles.

Een gezonde, natuurlijke en snelle oplossing voor een lekker smaakje hebben ze ook: SodaStreamBÍO. Dat is een nieuw assortiment duurzame en biologische fruitsmaken van SodaStream, waarmee je eenvoudig je eigen bruisende biodrankjes kunt bereiden.

De vier verschillende SodaStreamBÍO-smaken (Zwarte Bes, Frisse Appel, Sinaasappel en Klassieke Limonade) zijn verkrijgbaar op de Sodastreamstore.nl voor 5,99 euro.

Plat water of bruiswater, dat maakt niet uit: het belangrijkste is dat we gezond en fit blijven!

Nog geen Sodastream in huis? Hier vind je ze online

Water drinken schema

Wil je de hoeveelheid water die je drinkt monitoren? Hou dan een water drinken schema bij. Dit kan je doen op papier, bijvoorbeeld als je het leuk vindt om dit middels bullet journalling bij te houden. Een aantal voorbeeld wat schema’s om het water drinken bij te houden vind je hierboven.

Je kan het natuurlijk ook bijhouden in een uitwisbaar notitieboek als je dat standaard op je bureau hebt liggen.

Let op: als het warm weer is of je sport veel, dan heeft je lichaam nog meer water nodig dan hierboven aangegeven.

app voor drinken water
Dit schema is voor mij automatisch opgezet aan de hand van de gegevens die ik ingevuld heb
Iedere dag begin je op 0, door op het glas te drukken voeg je een glas water toe aan je dagtotaal
Hier zie je dat ik één glas water heb gedronken en hoe veel dat is t.o.v. het doel.

App voor water drinken

Wat ik zelf heel handig vind is een app om bij te houden hoeveel water ik per dag heb gedronken. En hiermee houd ik het niet alleen bij, maar krijg ik ook een reminder als ik te lang geen water heb gedronken.

De app ‘Drink water herinnering‘ vind ik hierbij een hele fijne app.

Niet teveel poespas en niet teveel reclame. En je gegevens worden met niemand gedeeld, ook fijn. Je geeft in principe alleen aan of je man of vrouw bent, wat je weegt en wanneer je opstaat en naar bed gaat.

De app berekent zelf hoe veel water je nodig hebt op een dag en verdeeld deze glazen water over jouw dag, rekening houdend met de tijd waarop je opstaat en naar bed gaat.

Verder kan je op het startscherm met één klik op de knop aangeven dat je een glas water op hebt en zie je hoeveel je al gedronken hebt (ten opzichte van wat je nog moet). Én je krijgt een reminder als je een glas water ‘moet’ drinken. Heel handig als je druk aan het werk bent en de neiging hebt om dit te vergeten.

hoe veel water drinken per dag

Waar is veel water drinken goed voor?

Water regelt je lichaamstemperatuur en zorgt ervoor dat alle voedingsstoffen en afvalstoffen op de goede plek terecht komen.

Je organen hebben water nodig om goed te kunnen functioneren.

Voor het aanvullen van vocht dat je verliest als je sport (door middel van zweten), maar ook door het uitademen en door naar de wc te gaan.

Te weinig water drinken zorgt voor minder goede concentratie en last van hoofdpijn.

Daarnaast is het ook nog eens erg goed voor je huid en helpt het om de elasticiteit beter te houden.

Water drinken in de ochtend

In de ochtend water drinken is heel belangrijk om jezelf gelijk wat fitter te voelen. Want niet alleen gedurende de dag verlies je vocht door het zweten, ademen en door je ontlasting. Maar ook ’s nachts verlies je vocht.

Omdat je dan slaapt wordt er niets bijgevuld en ben je in de ochtend als je wakker wordt licht gedehydreerd. Door gelijk in de ochtend een glas water te drinken heb je dat vocht weer aangevuld en voel je je ook weer energieker. Vergeet niet dat glas water in je app aan te geven.

Daarnaast is het ook een goede methode als je wilt afvallen. Door water te drinken verdwijnt je hongergevoel namelijk even en kan je op je gemak een gezond ontbijtje voor jezelf klaarmaken zonder dat je direct gravings hebt naar andere etenswaren.

Water drinken en afvallen

Ik heb het hierboven al even genoemd, de combinatie van een glas water in de ochtend en afvallen. Maar water drinken is sowieso heel belangrijk als je wilt afvallen.

Gezond en lekker eten als je wilt afvallen is van belang, maar zonder genoeg water te drinken bereik je zeker niet wat je kan bereiken bij het afvallen.

Want voldoende water drinken zorgt deels voor het afremmen van je hongergevoel, maar het zorgt ook voor een goede afvoer van al je afvalstoffen zoals je hebt kunnen lezen bij de tips. En als je wilt afvallen op een verantwoorde manier dan heb je over het algemeen meer afvalstoffen die afgevoerd moeten worden.

Ook daarvoor is voldoende water drinken dus van belang.

Water drinken in Nederland en buitenland

Gelukkig is het kraanwater in Nederland van goede kwaliteit en kun je er veel kanten mee op. Je kan het zo drinken, als infused water, maar je kan er dus ook zelf bruiswater van maken.

In het buitenland is het niet altijd mogelijk om kraanwater te drinken. In landen als Frankrijk en Spanje bijvoorbeeld kan je beter flessen met water kopen. Die zijn ook in iedere supermarkt volop verkrijgbaar.

Nog geen sodastream in huis? Doe mee aan deze winactie

Wij mogen van Sodastream een pakket weggeven voor de beste hydratatie 😉 . Een sodastream, met set bio drankjes en een fles.

Wil je kans maken op dit pakket, dan hoor ik graag hieronder van je hoe jij probeert dagelijks voldoende water te drinken. Volg ons op Facebook en Instagram en laat ook een reactie achter bij de betreffende post daar. Tag je iemand? Dan maak je dubbele kans!

De winactie loopt tot en met 10 augustus 2022. Daarna trekken we de winnaar.

Hi, welkom bij lifestyle blog MamsatWork. Ik ben Joyce, content creator en internet ondernemer, getrouwd en moeder van een puber en een tiener.

Dit platform is van een persoonlijk blog uitgegroeid tot een lifestyle platform waar dagelijks nieuwe artikelen verschijnen. Een veelzijdig blog met onderwerpen als lifestyle, interieur, food, ondernemerschap, opvoeding, reizen, uitjes, fashion en DIY.

Je vindt hier volop inspiratie. Heb je vragen? Mail me!

4 gedachten over “Hoe veel water moet je drinken per dag? Tips om dit vol te houden!”

  1. Een flesje op mijn bureau en ervoor zorgen dat deze constant is gevuld. ( vullen als ik koffie haal) Zo drink ik genoeg op een werkdag

  2. Nicole Wanten

    Als ik opsta drink ik meteen een glas water en zet er direct terug een gereed als ik er voorbij kom drink ik het weer leeg en zo kom ik makkelijk aan 1,5 liter per dag.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top