Hoeveel suiker per dag krijg ik binnen denk je? Ik deed een test!

In het kader van mijn suikerbewuste challenge om meer energie te krijgen en beter in mijn vel te zitten heb ik een tijdje mijn eetschema opgeschreven. Door in kaart te brengen wat ik eet kon ik ook een beetje een idee krijgen over de hoeveelheid suiker die ik per dag binnen kreeg. Want hoeveel suiker per dag kreeg ik eigenlijk binnen? En hoeveel krijg jij binnen denk je?

hoeveel suiker per dag krijg je binnen

Hoeveel suiker per dag kreeg ik binnen?

Ik zeg bewust ‘kreeg’ omdat ik nu natuurlijk de challenge van Céréal ben aangegaan om suikerbewuster te leven en ik zit daar midden in. Ik moet eerlijk toegeven dat ik best geschrokken ben van de hoeveelheid suiker per dag die ik binnen kreeg, terwijl ik voor mijn gevoel helemaal niet zoveel rare dingen doe. Maar doordat overal suiker aan toegevoegd wordt zit je al snel op een heel wat suikerklontjes per dag.

Mijn allereerste schatting was dat ik tussen de 10 en 15 suikerklontjes per dag binnen zou krijgen, maar het blijken er zeker meer dan 20 te zijn. Kijk maar eens mee naar dit filmpje waarin ik me waag aan een suikerquiz.

Hoeveel suiker krijgt een gemiddeld persoon per dag binnen?

De Universiteit van Wageningen deed eerder al een onderzoek naar de hoeveel suiker per dag die een volwassene gemiddeld binnen krijgt. Dat blijkt op ongeveer 122 gram per dag te liggen.

Enig idee hoeveel suikerklontjes 122 gram is? Dat zijn ongeveer 28 grote suikerklontjes! Daar schrik je van toch? Ook al hebben we het nu over de totale hoeveelheid suiker per dag, bestaande uit natuurlijk aanwezige suikers én toegevoegde suikers, ik vind het veel.

Maar je zit er ook snel aan. Een boterham met hagelslag bijvoorbeeld… daar zitten al 6 suikerklontjes in! Ben jij een jam liefhebber? Realiseer je dan dat je met een boterham met jam per dag al aan de 23 gram suiker per dag zit. Dat zijn meer dan 5 suikerklontjes! Eén van mijn favoriete drankjes is bijvoorbeeld een lekker glas jus d’orange… denk je dat je gezond bezig bent- en qua vitamines is dat ook zo natuurlijk-, maar je werkt óók binnen no-time 7 suikerklontjes naar binnen.

Hoeveelheid suiker in producten op een rijtje

Oké, ik zet dus even op een rij wat ik zo ongeveer op een standaard dag eet:

  • kwark met walnoten en een appel – ± 18 gram (4 suikerklontjes)
  • tussendoortje: eierkoek – ± 21 gram (4,5 suikerklontjes)
  • 2 boterhammen, 1 met zoet beleg en 1 met ei – ± 25 gram (5,5 suikerklontjes)
  • tussendoortje: (muesli)reep – ± 35 gram (7,5 suikerklontjes)
  • avondeten, verse groenten met soms een pakje of zakje poeder om een sausje te maken of een smaakje toe te voegen – ± 3 gram tot 20 gram (1 tot 4,5 suikerklontjes)
  • blokje kaas, worst, soms wat chips of nootjes – ± 3 gram (1 suikerklontje)

Toen ik nog niet naar de suiker keek dacht ik dat het allemaal best meeviel, maar nu… Van eierkoeken bijvoorbeeld heb ik (sinds het hele Sonja Bakker verhaal) het idee dat ze helemaal niet zo ongezond zijn. Maar pas als je naar de suikers gaat kijken dan zie je dat er echt heel veel suiker in zit (21 gram in 1 eierkoek, dat zijn 4,5 suikerklontjes).

Bron: voedingswaardetabel en diabetesfonds

hoeveel suiker per dag

Kiezen voor andere producten scheelt al de helft aan suiker

Door de uitdaging om suikerbewuster te gaan leven probeer ik nu dus meer te letten op wat ik eet. Ik wil niet minder eten, en ook niet minder lekker. Maar wel gezonder. En dat blijkt ook gewoon te kunnen!

In plaats van een eierkoek neem ik nu bijvoorbeeld de Céréal kokoskoekjes. Ze zijn niet alleen vreselijk lekker, maar er zit ook 0 gram suiker in. En mijn standaard hagelslag (met ongeveer 22 gram suiker per portie) vervang ik door de hagelslag van Céréal waar maar 5 gram suiker per portie in zit. Of de aardbeien jam, ook heel lekker! (3 gram in plaats van 20 gram suiker per portie van mijn oorspronkelijke merk). Zo ga ik van bijna 5 naar 1 suikerklontje!

Door alleen al deze kleine veranderingen door te voeren scheelt me dat per dag ruim 50 gram suiker (dat is 11 suikerklontjes). Bizar toch?

Veranderingen in je eetpatroon hoeven dus niet zo groot te zijn om toch een behoorlijk verschil te maken in hoeveel suiker je per dag binnenkrijgt. Dat is een mooie start vind ik. Daarnaast daagt het me ook uit om nog inventiever te worden, maar daarover de volgende keer meer 😉 .

Suikerbewuster door het leven

Waar ik nieuwsgierig naar ben… als je leest hoeveel suiker ik per dag binnen kreeg, word je dan getriggerd om zelf ook eens te gaan tellen? Om wellicht iets beter te gaan letten op je dagelijkse suikerinname? Ik daag je uit om met me mee te doen! Het is niet alleen beter voor je, je voelt je er waarschijnlijk ook beter bij.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Céréal.

RECENSIEOVERZICHT
lekker
eenvoudig in gebruik
ruim assortiment

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here