Als je op zoek bent naar een moderne elektrische fiets die er zowel mooi uitziet als robuust is, dan is de Honbike Uni4 zeker wat voor jou. Ik heb de Honbike uitgebreid mogen reviewen en vertel je graag meer over deze bijzondere e-bike.
Zoals je hieronder ziet wordt de Honbikein delen aangeleverd en kan je hem zelf in elkaar zetten. Dat in elkaar zetten is overigens niet moeilijk omdat de uitleg duidelijk is en zelfs de trappers met een stickertje genummerd zijn zodat je weet of hij links of rechts moet!
Robuuste materialen en top-ontwerp van deze elektrische fiets
Het is duidelijk dat de ontwerpers van deze prachtige elektrische stadsfiets een neus hebben voor kwaliteit. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige strakke vorm en de matzwarte en glanzend witte uitvoeringen van de fiets, maar ook in de gebruikte materialen van de Honbike.
Zo zijn de wielspaken bijvoorbeeld gemaakt van een hoogwaardig aluminium en is de fiets uitgerust met een erg goede batterij die een lange rijduur garandeert.
Het frame van de fiets is gemaakt uit 7.000-serie aluminium van vliegtuigkwaliteit. Dit maakt de fiets niet alleen robuust maar ook licht. Wat overigens wel even wennen is, is dat je -als je de eerste keer op deze e-bike stapt- het idee hebt dat je schuin zit of fiets. Het frame loopt namelijk ‘schuin’ onder je weg.
De banden zijn Schwalbe Marathon Plus wat wil zeggen dat ze duurzaam zijn en lekker op de weg liggen. Ze bieden heel wat grip, zelfs tijdens regenachtig weer!
Maar ook veiligheid staat bovenaan het lijstje met prioriteiten als je kijkt naar het ontwerp van de Honbike Uni4.
Dit kunnen we onder meer zien aan de interne rembekabeling van de fiets. Dit zorgt er niet alleen voor dat deze elektrische stadsfiets er mooi en strak uitziet, maar vermindert ook de kans op ongelukken tijdens het rijden, waardoor je met een gerust hart door de stadsstraten kunt cruisen.
Review motor en vermogen van de Honbike Uni4
De Honbike Uni4 is een elektrische fiets met pit. Deze e-bike wordt aangedreven door een achternaafmotor van 250W, die zorgt voor een betrouwbare en soepele aandrijving. De motor biedt drie ondersteuningsniveaus. Je kan kiezen uit Eco, City en Sport.
- Eco: De eco-modus biedt de minste ondersteuning en is zoals je misschien wel kan raden, het meest energiezuinig. De Eco-modus is de beste instelling wanneer je rijdt op vlakke wegen of wanneer je zin hebt in een leuke work-out.
- City: De city-modus biedt dan weer een gemiddelde ondersteuning. Zoals de naam al doet vermoeden is dit de instelling die je best gebruikt wanneer je door de stad fietst. De City-modus is de standaardinstelling van de Uni4 en is ideaal voor het dagelijkse woon-werkverkeer.
- Sport: Tot slot biedt de sport-modus het meest ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat de sport-modus perfect is voor heuvelachtige gebieden wanneer je dat extra duwtje in de rug nodig hebt. Het nadeel van deze instelling is echter wel dat dit je batterij erg snel laat leeglopen.
Hoewel de Honbike Uni4 geschikt is voor ritjes in de heuvels is dit een rasechte stadsfiets die ontworpen is voor woon-werkverkeer. In de city-instelling biedt de fiets namelijk een erg mooie balans tussen snelheid en energiezuinigheid. Dit is de instelling die ik het liefste gebruik.
Toch blijkt uit mijn review wel dat de Honbike tegen een stootje kan. Ook op wat ruwer terrein zorgt de Honbike Uni 4 ervoor dat je prettig kan blijven fietsen.
De innovatieve Gates Carbon Belt Drive
Een van de redenen waarom de Honbike Uni4 momenteel zo populair is, is omdat deze stadsfiets is uitgerust met een Gates Carbon Belt Drive.
Deze riem biedt een soepele en geruisloze rijervaring, die bijdraagt aan een aangename rit door de stad. Het feit dat deze elektrische stadsfiets wordt aangedreven door een riem en niet door een ketting wil ook zeggen dat er heel wat minder onderhoud aan de fiets is.
Volgens eigen zeggen kan de Honbike belt 10.000 kilometer afleggen zonder dat er onderhoud nodig is. Zoveel kilomteres heb ik er nog niet op afgelegd in de paar weken dat ik deze fiets heb, maar tot nu toe loopt alles op rolletjes.
Riemsystemen hoeven, in tegenstelling tot de traditionele kettingsystemen, niet gesmeerd te worden. Een riem zal ook niet roesten en er is geen kans dat je na tien minuutjes fietsen beteuterd aan de kant van de weg staat met een gebroken, geoliede ketting in de hand.
Dit zorgt er dus voor dat de Honbike Uni4 de perfecte woon-werkverkeer fiets is. Hij is onderhoudsarm en de Gates Carbon Belt Drive zorgt voor een betrouwbare aandrijving, wat een gevoel van zekerheid geeft tijdens dagelijkse pendelritten.
Batterij: duurzaamheid en bereik
Een van de belangrijke componenten van een elektrische fiets is natuurlijk de batterij. Tijdens de review van de Honbike Uni4 moeten we het daar dan ook zeker even over hebben. Wel, goed nieuws!
De Honbike Uni4 is namelijk uitgerust met een erg hoogwaardige lithium-ion batterij (12Ah, 36V, voor de liefhebbers) die in amper 4 tot 4.5 uur helemaal kan worden opgeladen.
Een volledig opgeladen batterij heeft een indrukwekkend bereik van maar liefst 100 km in eco-modus. Wanneer je wat meer ondersteuning nodig hebt en de fiets in sport-modus zet kan je nog steeds zo’n 40 tot 50 kilometer ver rijden.
Dit bereik zorgt ervoor dat de Honbike na review bij ons thuis favoriet is. Hij staat duidelijk boven de andere elektrische fiets die we hebben die Lotte gebruikt voor het fietsen naar school.
Het feit dat de Honbike Uni4 zo’n korte oplaadtijd en lange actieradius biedt, betekent dat deze in het gebruik een fijne, betrouwbare fiets is voor dagelijkse pendelaars of mensen die in de stad wonen en op zoek zijn naar een efficiënte manier om zich door de stad te bewegen.
Natuurlijk is hij ook uitstekend geschikt voor mensen die in het buitengebied wonen (zoals wij) en een stuk moeten fietsen naar het centrum!
Gebruikerservaring en comfort
De Honbike Uni4 is wat ons betreft een zeer comfortabele fiets voor dagelijks gebruik en zoals we hier eerder al hebben vermeld, erg onderhoudsarm.
De fiets is uitgerust met robuuste banden en is geschikt voor verschillende terreinen, wat de veelzijdigheid ten goede komt. Daarnaast ziet hij er gewoon heel tof uit!
De Uni4 heeft ook ingebouwde verlichting en spatborden zodat je niet vies wordt tijdens een fietstocht na een regenbui, wat het comfort en gebruiksgemak nog verder verhoogt.
Ook biedt de Honbike Uni4 Uphill Assist met een gyroscoop. Dit wil zeggen dat de fiets je automatisch een handje toesteekt wanneer je een heuvel oprijdt. De ingebouwde gyroscoop – een apparaat dat rotatie en oriëntatie meet- zorgt ervoor dat de fiets hierin automatisch handelt.
Wat kost de Honbike Uni4?
Aan zo’n goede elektrische fiets hangt natuurlijk wel een prijskaartje. In Nederland betaal je zo’n €1,800.00 voor de Honbike Uni4.
Daartegenover staat natuurlijk wel dat je een van de beste elektrische fietsen in de markt in handen hebt die zowel stijlvol als functioneel is.
Wanneer we de prijs en kwaliteit in balans brengen voor deze fiets is €1,800.00 een heel redelijke prijs gezien de actieradius, de snelle laadtijd en de riemaandrijving.
Het is een investering die zich terugbetaalt in betrouwbaarheid en gemak. Een echte no-brainer wanneer je de Uni4 aankoopt voor dagelijks gebruik! Zeker als je dan ook nog eens je auto wat vaker laat staan.
Meer informatie over deze prachtige elektrische fiets vind je hier
Conclusie: Is de Honbike Uni4 een goede aankoop?
Is de Honbike Uni4 een goede aankoop? Wat mij betreft zeker.
Zoek je een betrouwbare en stijlvolle elektrische (stads) fiets? Wil je naar je werk fietsen zonder zwetend achter je bureau te zitten? Dan is de Honbike Uni4 een stoere keuze waar je jezelf zeker op kan laten zien, ik heb tijdens het gebruik voor de review al heel wat complimentjes mogen ontvangen.
In verhouding tot andere elektrische fietsen is de prijs goed te noemen, maar €1,800.00 is natuurlijk nog steeds veel geld.
Maar ben je toch al op zoek naar een e-bike, dan zou ik de Honbike zeker in je keuze meenemen.
De kwaliteit van de fiets, de actieradius van 100 km en de snelle laadtijd van de batterij zijn voor mij essentiele voordelen vergeleken met andere fietsen. Ik moet er bij ons thuis dan ook voor ‘vechten’ dat deze fiets van mij is, de kinderen nemen hem ook heel graag mee.