Humeur vrouwen sterker achteruit door minder daglicht dan humeur mannen

Naast dat je chagerijnig kan worden als je ongesteld wordt, last hebt van hormonale schommelingen tijdens je zwangerschap of gewoon een chronisch tekort aan chocolade hebt kan ook een tekort aan daglicht sterk van invloed zijn op je humeur. En vrouwen lijken hier meer last van te hebben dan mannen.

Wintertijd zorgt voor slechter humeur vrouwen

Er is een hoop over te doen, de zomertijd en wintertijd. En terecht blijkt wel want zo eenvoudig is de beslissing nog niet. Zeker niet als je weet dat daglicht zo’n invloed heeft op het humeur van vrouwen en mannen.
humeur vrouwenOverigens lijkt het ingaan van de wintertijd meer invloed te hebben op het humeur van vrouwen dan op dat van mannen. Maar liefst 69% van de Nederlandse vrouwen zegt dat daglicht wezenlijk tot veel invloed heeft op hun humeur, tegen 50% van de mannen. Slechts 14% van de vrouwen geeft aan dat daglicht geen enkele invloed heeft op hun stemming, bij mannen is dit 27%.

Dit blijkt uit een onderzoek door onderzoeksbureau YouGov in opdracht van de VELUX Groep onder meer dan 16.000 respondenten.

Daglicht ook van invloed op de productiviteit bij vrouwen

Niet alleen het humeur, maar ook de productiviteit van mensen lijkt te leiden onder een tekort aan daglicht. Vind ik persoonlijk niet zo opmerkelijk, want zodra de avond invalt ben ik eerder in voor een Netflix film of serie dan de was vouwen ofzo. Herkenbaar?

Bij vrouwen blijkt echter dat niet alleen het humeur sterker afhankelijk is van daglicht dan bij mannen, maar dus ook de productiviteit. Ruim een derde (37%) zegt dat hun productiviteit voor een groot gedeelte afhankelijk is van daglicht, tegen 24% van de mannen. Opvallend is het grote verschil tussen generaties: daglicht beïnvloed de productiviteit van jongere mensen (42%) een stuk meer dan van 50-plussers (28%) en 60-plussers (23%). Zou dat dan misschien ook een reden zijn dat burn out symptomen eerder bij vrouwen en bij jongeren voorkomen? Vrouwen hebben vaker last van burn-out dan mannen, en dit zou er zomaar een reden van kunnen zijn.

Nederlanders minder last van humeur dan andere landen

In vergelijking met andere landen blijken Nederlanders toch een nuchter volkje. Van de onderzochte landen zeggen Nederlanders het meest dat hun humeur helemaal niet beïnvloed wordt door daglicht. Gelukkig maar.  De stemming van Italianen is het meest afhankelijk van de hoeveelheid daglicht waaraan ze worden blootgesteld, niet zo gek ook met al dat temperament 😉 .

Effecten van daglicht op gezondheid

Onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie laat zien dat we tot 90% van onze tijd binnen doorbrengen, waarmee we onszelf afsluiten van de oppeppende kracht van natuurlijk licht. Het effect van daglicht op onze slaap en productiviteit is groot, zo blijkt uit tal van onderzoeken. Blootstelling aan voldoende daglicht draagt bij aan een goede nachtrust en te weinig daglicht heeft een negatieve invloed op de gezondheid. Denk bijvoorbeeld alleen maar eens aan de bijziendheid bij kinderen waar ik onlangs nog een artikel over schreef.

Voor een goede nachtrust hebben we -naast de juiste bedtijden– overdag voldoende daglicht nodig en ’s nachts voldoende duisternis. Krijg je daar een tekort aan, dan is dat van invloed op je humeur. Maar zijn er ook tal van andere gevolgen:

  • Winterdepressie
  • Diabetes
  • Hartziekten
  • Gewichtstoename
  • Verminderde concentratie
  • Neerslachtigheid

Humeur positief beïnvloeden door meer daglicht

Niet alleen goed voor je humeur dus, maar ook voor je algehele gezondheid. De moeite waard om wat meer daglicht op te zoeken in de winter.

1. Stimuleer je bioritme

Ons lichaam kan alleen synchroniseren met het zogenaamde 24-uurs bioritme van ‘slaap, werk, prestaties’ door de juiste blootstelling aan daglicht en duisternis. Jongvolwassenen hebben een vertraagde biologische klok waardoor ze het moeilijk vinden om ’s ochtends op te staan. Zorg met name voor hen, indien mogelijk voor een slaapkamer oostwaarts richting de ochtendzon. Kies daarnaast in de slaapkamer voor gordijnen die ’s nachts zoveel mogelijk licht tegenhouden.

2. Maak een wandeling

De meeste wetenschappers zijn het erover eens minimaal twee uur daglicht per dag een goed is voor ons mentale welzijn. Ga naar buiten als je de kans hebt en probeer regelmatig je benen te strekken.

3. Volg het (natuurlijke) licht

Verlicht je huis en werkplek met zoveel mogelijk daglicht. Kunstlicht kan de kwaliteit van zonlicht, dat een natuurlijk antidepressivum is, niet kopiëren. Probeer daglicht dus zoveel mogelijk als natuurlijke lichtbron te gebruiken. Verplaats bijvoorbeeld ook de eettafel of je bureau dichter naar het raam toe. Goed voor je welzijn én je humeur 😉 .

Shutterstock foto vrouw door Antonio Guillem

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top