Influencers, de nieuwe experts op marketing gebied, wat vind jij daarvan?

“Onze mascara is echt de allerbeste”. Geloof jij het nog als je dat uit ‘de mond’ van een groot cosmetisch bedrijf hoort? Ik denk dan: tsja, dát zeggen ze allemaal. En waarschijnlijk ben ik niet de enige die er zo over denkt. Je moet wel een erg naïeve consument zijn als je de reclameboodschap van zo’n groot bedrijf nog slikt als zoete koek. Hoe anders komt die boodschap over als je hem hoort van een mede-consument. Iemand die net als jij graag de beste mascara gebruikt. Of het mooiste speelgoed. De moraal van dit verhaal: er is geen reclame zo effectief als mond-tot-mond reclame. En dat verklaart meteen het succes van influencers.

Influencers: een behoorlijke invloed

Influencers, waarschijnlijk heb je er wel ooit van gehoord. En zelfs als je de term niet kent kom ook jij met hen in aanraking. Ze zijn eigenlijk de hedendaagse spreekbuis van marketing. Via YouTube filmpjes en blogs timmeren ze harder dan ooit aan de weg, en wordt er ook steeds meer ‘gebruik’ van hen gemaakt. Ook vanuit het bedrijfsleven wordt namelijk steeds meer ingezien dat influencers echt een invloed hebben. Tenminste, als je bij de juiste aanklopt.

influencers marketing boek
Ook in mijn ‘vrije’ weekend lees ik graag nog wat marketingvoer!

Lees ook: Online succes: 7 marketing stappen voor online ondernemers

Spread the word

Voor degenen die het nog niet weten eerst even een korte definitie. Zoals het in het boek Influencers van Carole Lamarque wordt gesteld: “Influencers are exceptional people out there, able to start epidemics“. Dan moet je niet meteen aan enge ziektes gaan denken, maar het idee werkt hetzelfde. Als één invloedrijke influencer fan is van een product, kan hij of zij hier duizenden mensen voor enthousiasmeren. Via internet bereiken de bloggers en youtubers namelijk talloze volgers. Ja, wij ook 😉 , ook al zou ik ons geen influencers durven noemen. Geen verkeerde marketingstrategie om toe te passen dus. Steeds meer grote bedrijven maken dan ook gebruik van influencers om hun naamsbekendheid te vergroten en hun producten aan de man te brengen.

Zou jij ook wel als influencer aan de slag willen? Of heb je je eigen bedrijf, en ben je geïnteresseerd hoe je een influencer eigenlijk kan inzetten? Dan is het boek Influencers van Lamarque een boek voor jou. Je leest er alles over deze nieuwe groep ‘marketingtijgers’. Of je er nu een wilt worden, of er een (of honderd) wilt inhuren.

Hoe sta jij tegenover influencers?

Zoals gezegd voelen wij ons bij MamsatWork geen influencers, omdat daar een bepaalde ‘schaalgrootte of nichekennis’ bij komt kijken. Met onze (bijna) 40.000 bezoekers per maand hebben we uiteraard best een aardig bereik, maar enorm is het nog niet. Maar we schrijven wél reviews. Reviews die we naar eer en geweten proberen te schrijven en die door jullie gelezen worden. Gelukkig maar 😉 . Maar misschien denk jij wel bij zo’n review ‘huhuh, dat komt zeker omdat je het gekregen hebt’. Dat vraag ik me dus af.

Hoe kijk jij tegen ons aan? Met wat voor oog lees jij onze reviews en stoor jij je eraan dat wij daar dan een product voor krijgen om te testen, of dat we soms betaald krijgen om het over een bepaald onderwerp te hebben? En uiteraard geldt dat niet alleen voor ons, maar ook voor anderen. Stoor jij je in het algemeen aan artikelen als je weet dat de betreffende blogger of vlogger ervoor betaald heeft gekregen? Of neem je dat voor lief omdat je weet dat die blogger of vlogger ook zijn huur moet betalen?

Lees ook: geld verdienen met bloggen

Je marketing in vuur en vlam

Of je nu CEO of trendsetter bent; als jij wat met marketing hebt (of zou willen hebben) kan je uit dit boek zeker hele handige tips halen! Van events tot platformen en van ’the way of influencing’ tot geld. Dit boek is dan ook geschreven voor verschillende partijen en dat maakt het nu net interessant vind ik. Alle punten worden toegelicht vanuit het perspectief van influencers, maar ook voor de grote bedrijven die hen willen gebruiken om het marketingvuurtje aan te wakkeren. Want dat is wat influencers doen: door het brengen van de juiste boodschap andere consumenten aansporen om.. ja, de boodschap te doen.

Je vindt dit boek hier online.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven