Vorige week publiceerde ik een artikel over internetoplichting uit eigen ervaring. Mijn dochter had een bestelling gedaan bij een webshop en kreeg haar levering maar niet binnen. Wil je weten hoe dat allemaal ging, dan kan je daarover benaderen. De review die ik destijds schreef heb ik verwijderd omdat ik -en mijn gezin bedreigd werden.
Ik kreeg daarop zoveel reacties dat ik me heb bedacht om voor iedereen maar eens ‘op papier’ te zetten wat je kan doen als je opgelicht bent via internet.
Internetoplichting, wat kan je doen?
Allereerst moet je voorzichtig zijn waar je iets besteld. Ik ben een echte internet ondernemer en stam volgens mij ook wel uit het digitale tijdperk.
Vandaar ook dat wij er geen moeite mee hebben om iets via internet te bestellen. We hadden tot voor een aantal weken geleden ook nog nooit iets met internetoplichting of internetfraude te maken gehad.Ā En eerlijke burgers als wij zijn… wij staan daar eigenlijk ook nooit bij stil.
Stom blijkt nu!
Toch zijn er een aantal zaken die je kan doen om oplichting op internet aan te pakken als je de dupe bent geworden van een malafide webshop. Verwacht overigens geen wonderen, maar hoe meer je onderneemt op dit gebied, hoe groter de kans is dat je je geld terug krijgt of eindelijk geleverd krijgt wat je besteld had.
Uiteraard ga ik ervan uit dat je de eerste stap zelf al ondernomen hebt.
Denk je dat je opgelicht bent via internet? Bel het bedrijf waar je besteld hebt en stuur ze mails. Probeer via alle mogelijke wegen de communicatie op te starten.
Reageren ze niet of doen ze herhaaldelijk niet wat ze beloven? Dan kan je misschien iets met onderstaande tips tegen internetoplichting.
1. Brief sturen en in gebreke stellen
Je kan de onbetrouwbare webshop in gebreke stellen door een officiƫle brief te sturen. Een voorbeeldbrief vind je hier bij de Consumentenbond of bij Consuwijzer.
2. Stampij maken op social media
Heeft de malafide webshop waar je besteld hebt een Facebookpagina of Instagram account? Zorg dan dat je daar steeds inhaakt op posts van hen. Geef in een reactie daaronder aan dat jij niets hoort van je bestelling en je geld terug wilt.
Plaats een bericht op je eigen Facebookpagina of Instagramaccount en vraag je vrienden hierop te reageren en het bericht te delen. Op die manier hebben wij ook ons geld terug gekregen.
3. Aangifte internetoplichting doen
Als er sprake is van oplichting en je op alle mogelijke manieren contact hebt gezocht maar je geen voet aan de grond krijgt, dan kan je bij de politie aangifte doen via dit formulier.
Hoe kan je internetoplichting voorkomen en betrouwbaarheid webshop controleren?
Internetoplichting kan je niet voorkomen, maar je kan de kans dat je via internet opgelicht wordt wel kleiner maken door onderstaande stappen te ondernemen als je wilt bestellen bij een webshop die je niet kent.
Je kan de betrouwbaarheid van de webshop controleren door onderstaande punten af te vinken.
Betrouwbaarheid webshop controleren
- Check of het bedrijf bestaat bij de Kamer van Koophandel
- Kijk of de contactgegevens van het bedrijf redelijk eenvoudig te vinden zijn op hun website
- Bekijk of er al reviews zijn van de webshop. Niet alleen op de website van de shop zelf, maar google ‘naam webshop + review’
- Beoordeel de look and feel van de website. Veel onbetrouwbare websites hebben een afschrikwekkende look and feel.
- Vertrouw je het niet helemaal? Kijk dan ook bij de politie op de website. Je kan daar zoeken of er al eens eerder aangifte is gedaan tegen de webshop op emailadres, url van de webwinkel, telefoonnummer en Iban. Als er geen aangifte gedaan is zegt dat nog niet dat de website betrouwbaar is, onthoud dat!
- Check de lijst van malafide webshops die de politie online heeft staan
Als ik nummer 3 en 5 gedaan had, dan had ik gezien dat we met een onbetrouwbare webshop te maken hadden en dat ik beter niet had kunnen bestellen.
Het bedrijf bestaat wel gewoon dus de KvK had me niets opgeleverd en ook de contactgegevens waren te vinden, maar uit iets verder onderzoek blijkt wel dat ik met een malafide webshop te maken had die ook al eens eerder een aangifte tegen zich had gehad.
Wat als de onbetrouwbare webshop zich aggressief gedraagt?
Als jij het gevecht aangaat met een webshop die onbetrouwbaar is en je opgelicht heeft, reken er dan op dat je felle tegenstand kan verwachten.
De malafide webshop voelt zich ongetwijfeld in het nauw gedreven als jij op social media duidelijk maakt dat de webshop waarmee jij zaken hebt gedaan niet betrouwbaar blijkt te zijn.
Jij bent immers diegene die daarmee anderen waarschuwt om niet bij hen te kopen. Dat kost ze omzet en daar worden ze niet blij van.
Ben je door een webshop opgelicht dan kan je ervan uitgaan dat de personen die je tegenover je hebt niet de fijnste zijn.
Aggressieve berichten na internetoplichting
Zo kreeg ik bijvoorbeeld na een aantal dagen een wat minder vriendelijke mail en Facebookbericht binnen. De webshop had -onder druk- Lotte haar aankoopbedrag terugbetaald en verwachtte daar een rectificatie op.
Nu was ik zeker van plan om dat in het artikel te vermelden (heb ik inmiddels ook gedaan), ik was er alleen nog niet aan toegekomen. Door bovenstaande gingen mijn haren echter nog meer overeind staan.
Eerst ben je de dupe van internetoplichting en vervolgens moet je je nog druk gaan maken over een aanklacht van laster en smaad. Als je daar gevoelig voor bent dan hĆØ.
Nu heb ik daar niet zoveel last van, maar ik wil je er wel even voor waarschuwen. Bij een oplichting krijg je dit soort mensen tegenover je…
Webshop keurmerk
Een webshop keurmerk zegt niet alles, maar het geeft in ieder geval wel aan dat de webshop op een heel aantal punten beoordeeld en ‘goed’ bevonden is.
Aangezien er een aantal keurmerken in omloop zijn en er daarnaast ook nog eens ‘vervalsingen’ van keurmerken worden opgegeven blijft het belangrijk dat je je onderbuikgevoel blijft volgen.
Heb jij nog extra tips voor mensen die opgelicht zijn via internet? Plaats ze gerust in een reactie onder dit blog. Zo kunnen we elkaar een handje helpen.
Shutterstockfoto van vrouwen door Antonio Guillem
Dankjewel voor dit artikel. Ik kan je review niet vinden (ik kom dan op de bladzij met 643 artikelen), maar ik heb veel aan je andere tips gehad.
Ik heb een heel slechte ervaring gehad met een kralenwinkel waarover ik pas toen ik argwaan kreeg bij Trust Pilot ben gaan lezen. Daar vond ik heel veel negatieve ervaringen – de helft van het totaal.
Bij mij heeft het drie weken geduurd voordat ik mijn geld terugkreeg. En dat is vooral gelukt door het plaatsen van reacties op berichten van Instagram, reageren op DM, het schrijven van e-mails en vooral ook het dreigen met het doen van aangifte van oplichting bij de politie.
Jouw artikel was daarbij een grote steun.
Ik schrijf dit anoniem, want ik wil niet nog meer ellende met dit ābedrijfā.
Fijn om te horen dat je steun hebt gehad aan mijn artikel. Het komt tegenwoordig zo vaak voor dat ik blij ben dat ik je op deze manier toch heb kunnen helpen.
Wat goed de hebt volgehouden in ieder geval!