Je kwaliteiten benoemen, dat klinkt makkelijk. Toch is het niet voor iedereen zo simpel als het klinkt. Worstel jij ook wel eens met de vraag “Waar ben ik nu eigenlijk goed in?” Sta je in een sollicitatiegesprek met je mond vol tanden als er gevraagd wordt waarom ze juist jou moeten aannemen? Vind je het moeilijk je beoordelings- en ontwikkelgesprek te voeren omdat je je sterke punten en richting niet goed kan bepalen? Of ben je zelfstandig professional of ondernemer en vind je het lastig voldoende klanten te vinden en op te vallen tussen de concurrentie?
Veel mensen vinden het knap lastig om hun eigen kwaliteiten te benoemen en erkennen. Ze hebben geen duidelijk beeld van wat hun sterke punten zijn. Laat staan van wat hun onderscheidend vermogen is. Dat maakt je onzeker over de stappen die je in je loopbaan wil zetten. Het maakt dat je blijft stoeien met de vraag “wie ben ik en wat zijn nu echt mijn sterke kanten?”.
Lees ook: Deeltijd of voltijd; is parttime werken nog wel een keuze?
Je kwaliteiten benoemen
Je kwaliteiten benoemen is belangrijk. Dan weet je wat je waard bent! Krijg je die niet helder, dan blijf je hangen in werk dat je ongelukkig maakt. Of je rolt juist van de ene in de andere baan, die het steeds ook weer nèt niet is.
Stel je nu eens voor hoe het zou zijn als je precies weet wat jouw kwaliteiten zijn!
Ga je je kwaliteiten benoemen, dan krijg je ze voor jezelf helder in kaart. Bovendien heb je dan ook het “bewijs” dat je die kwaliteiten ook echt bezit. Zou het niet fijn zijn als je niet meer hoeft te twijfelen aan waar je goed in bent? Als je mag vertrouwen op wat jij waard bent? En als je duidelijk kunt aangeven aan je leidinggevende of een sollicitatiecommissie wat je bijdrage aan de organisatie gaat zijn? Als je als ondernemer je klanten ervan kunt overtuigen dat ze juist jou moeten bellen?
Lees ook: Weer aan ’t werk nu de kids groot zijn: tips voor herintredende moeders
Personal Branding
Wil jij ook op een expliciete manier je kwaliteiten benoemen? Dan kan je er een 9 stappenplan voor gebruiken. Heb jij wel eens van Personal Branding gehoord? Het is een fijne manier om je kwaliteiten in kaart te brengen. Personal Branding gaat erom dat je weet wat je waard bent, wat je onderscheidend vermogen is en waar en voor wie je dit kunt inzetten. En last but not least, dat je dit overtuigend weet over te brengen.
Maak jouw Personal Brand in deze 9 stappen:
1. Onderzoek wat je op dit moment uitstraalt, offline en online. Geeft dat een juist beeld van wie je bent en wat je uit wilt stralen?
2. Ga op zoek naar je kwaliteiten, benoem ze en vooral: erken ze. Wat gaat je van nature goed af? Wat maakt jou tot wie je bent?
3. Breng je drijfveren in kaart. Waarom doe je wat je doet? Wat drijft jou? Wat wil je bereiken in je werk of met je onderneming?
4. Benoem je kernwaarden. Waar sta je voor? Welke waarden kenmerken jou en de manier waarop je werkt?
Waar wil je naartoe?
Kijk niet alleen naar jouw eigen, interne kwaliteiten. Beantwoord ook de vraag: wat wil ik ermee bereiken? Zorg ervoor dat je kwaliteiten optimaal tot uiting komen. Daarvoor zijn de volgende stappen in het Personal Branding plan:
5. Voor wie wil jij het liefst werken? Wat is jouw ideale werkomgeving en werkgever? Wie is je ideale klant?
6. Bepaal wat jouw markt is: waar en hoe kun je jouw kwaliteiten inzetten? Wat is je toegevoegde waarde? Wat onderscheidt jou van de concurrentie, je vakgenoten? Schrijf je eigen, unieke “brand statement”.
7. Maak een stevig fundament voor je “brand”: zorg dat je kunt benoemen en bewijzen wat je waard bent. Vergroot hiermee je zelfvertrouwen en versterk het beeld dat je uitstraalt en achterlaat.
8. Schrijf een overtuigende elevator pitch die je gaat gebruiken om jezelf zichtbaar te maken, te laten zien “waarvoor ze jou moeten hebben” en kansen te creëren voor je loopbaanontwikkeling
9. Maak werk van je brand. Maak een strategie waarmee je voor jouw ideale werkgever of klant zichtbaar bent en uitstraalt wie je bent en wat je waard bent; online en offline
Meer tips?
Veel succes met het maken van jouw Personal Brand! Meer tips over personal branding en je loopbaanontwikkeling? Kijk dan eens op de website van The Happy at Work Agency.
Lees ook: Laat je CV jou verkopen met deze tips