Het klinkt zo mooi, een kantoor aan huis bouwen. Fijn als je van huis uit wilt werken, fulltime, of een paar dagen in de week. Maar weet jij eigenlijk wel of dat de belastingsdienst hier okĆ© mee gaat zijn? Los van het feit of dat je Ć¼berhaupt mag bouwen natuurlijk, want met die aanvraag moet je eerst weer naar de gemeente toe.
Ik vind het zelf persoonlijk niet zo heel erg duidelijk en ik zal je vertellen waarom.
Kantoor aan huis bouwen?
Wij zijn vier jaar geleden verhuisd naar ons huidige huis. In ons oude huis had ik een kantoor aan huis. Met aparte opgang. En aangezien ik al jaren fulltime in en aan mijn bedrijf werk heb ik er nooit bij stilgestaan dat dit kantoor aan huis door de belastingdienst niet echt als kantoor aan huis wordt gezien.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat we geen kantoor aan huis hebben hoeven bouwen, maar dat het bij verbouwen is gebleven om een kantoor aan huis te creƫren. Ook helemaal prima natuurlijk. Maar dat deel van het huis had wel een echte kantoorfunctie.
Net als het kantoor in ons nieuwe huis waar we vier jaar geleden zijn komen wonen. Ook hier hebben we geen nieuwbouw neer hoeven zetten. Maar wel hebben we een grote oude garage omgebouwd tot een kantoor aan huis. Dus ook dit keer ging ik weer bij de belastingdienst te rade.
Niet alleen om erachter te komen wat de mogelijkheden zijn voor de verbouwingskosten van het kantoor, maar ook wat de mogelijkheden zijn voor wat betreft kantoormeubilair in de breedste zin van het woord en mijn pc en dergelijke zijn.
Kleine lettertjes Belastingdienst
Wanneer is een kantoor aan huis nu eigenlijk aftrekbaar bij bouwen of verbouwen? Dat blijkt in veel minder gevallen aan de orde te zijn dan je denkt. En dan heb ik het dus niet alleen over het kantoor zelf, maar ook over alles wat er in je kantoor staat aan meubels.
Want als jij verwacht dat je kantoorkast of andere kantoormeubelen, zoals een bureau, een printer of een eigen coffee corner zomaar aftrekbaar zijn bij een kantoor aan huis, dan is dat nog maar even de vraag.
Heeft je kantoor een eigen opgang Ć©n een apart keukenblokje en toilet? Dan nĆ³g is de belastingdienst niet echt duidelijk. En bovendien zitten er een aantal haken en ogen aan de hele situatie waardoor je je mag afvragen of het wel zo interessant is om een kantor aan huis te bouwen als aftrekpost. Hier vind je daar meer informatie over.
Wat vindt de belastingdienst van een kantoor aan huis (laten bouwen)
Met de link hierboven kan je toetsen of dat je in aanmerking komt voor de aftrekposten van een kantoor aan huis, of dat je het nu hebt laten bouwen of het er al in zit.
Bij het invullen van de vragenlijst komt er in onze situatie uit dat we het kantoor aan huis als aftrekpost mogen opgeven. Bij een controle van de belastingdienst blijkt echter dat zij -om allerlei onduidelijke redenen- vinden dat dit niet zo is.
Ook al hebben we een kantoor met een aparte ingang, eigen sanitaire voorzieningen, wordt het voor meer dan 90% als kantoor gebruikt Ć©n zouden we het los aan derden kunnen verhuren.
Alleen al bij het opgeven van de aanschaf van kantoormeubelen zoals een kantoorkast, een bureau, een bureau plant, een computer en al dat soort dingen meer wordt alleen de computer door de belastingdienst geaccepteerd. Dat is toch eigenlijk bizar.
Het zijn de kleine haken en ogen waardoor wij besloten hebben om het allemaal maar te laten varen. Want als je een kantoor aan huis laat bouwen, of het is een bestaande ruimte die aan bovenstaande voorwaarden voldoet dan zijn er nog een paar regels waar je rekening mee moet houden.
Gevolgen van een kantoor aan huis als aftrekpost
De belastingdienst zegt hierover hetvolgende:
Hebt u een hypotheek op het pand? Dan moet u het gedeelte van de hypotheek voor de werkruimte vermelden als schuld op de balans. Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
Ć©n
Stopt u later met uw onderneming of verkoopt u het pand? Dan moet u rekening houden met het resultaat dat u behaalt met de verkoop (voor het gedeelte van de werkruimte) of de overdracht naar uw privƩvermogen.
Het kan dus heel voordelig lijken om een kantoor aan huis te bouwen, omdat je denkt dat je een hoop aftrekposten hebt los van de kantoorinrichting en dergelijke. Zoals bijvoorbeeld huur, energiekosten en meer van dat soort zaken.
Maar uiteindelijk blijkt dat je op het einde van de rit zal moeten afrekenen als je stopt met je bedrijf Ć³f als je je huis (met kantoor) verkoopt.
Wat vindt de accountant van deze situatie?
Op advies van onze accountant hebben wij de hele situatie maar laten varen. Ook al werk ik fulltime in en aan mijn internet onderneming vanuit huis en hebben wij een kantoor aan huis dat echt alleen daarvoor gebruikt wordt.
Ook zij vinden het teveel gedoe voor een paar euro’s met alle risico’s van dien. Vooral die laatste voorwaarde is een spannende. Want wat gaat het je ‘kosten’ als je je huis met winst verkoopt? Dan gaan er verrekeningen plaatsvinden over het kantoordeel.
Mijn enige aftrekposten in mijn eigen zaak
Als aftrekposten binnen mijn eigen bedrijf heb ik dus alleen maar de aanschaf van mijn pc en mijn mobiel (oja, en de printer). Geen kantoormeubelen zoals bureau en speciale kantoorkasten, en ook de koffie wordt hier uit de privƩ portemonnee betaald.
Los van de salarissen die natuurlijk betaald moeten worden, die kunnen we wel als kosten opvoeren.
Al met al klinkt het allemaal interessanter dan het misschien wel is. Dus wil je een kantoor aan huis bouwen? En heb je toestemming van de gemeente? Dan zou ik zeggen: Doen! Maar wƩl gewoon vanwege de voordelen van thuiswerken; het is ideaal om werk en privƩ toch een beetje gescheiden te houden.