Kantoor aan huis: waar let je op bij het inrichten van je thuiswerkplek?

Van huis uit werken, dat klinkt vele mensen als muziek in de oren. En als het bij je werk én je leefstijl past, dan is het ook echt aan te raden als je het mij vraagt. Ooit begon ik achter een weggemoffeld bureautje, maar mijn kantoor aan huis is inmiddels heel wat gegroeid. Net als het bedrijf! In dit blog ga ik dieper in op waar je allemaal op moet en kan letten bij de inrichting van je thuiswerkplek. Want een fijne werkplek zorgt er ook voor dat jij lekker productief kan zijn en je optimaal op je werk kan concentreren. Iedereen die vanuit huis werkt weet dat dat heel belangrijk is, want er zijn nu eenmaal net wat meer afleidende factoren…

kantoor aan huis
Dit is momenteel mijn kantoor aan huis. Nog lekker rommelig en niet echt aangekleed, maar ik broed op nieuwe plannen voor een ander deel van het bijhuis wat we als kantoor gaan inrichten. To be continued!

Kantoor aan huis; medewerking van het gezin gevraagd

Werk je vanuit huis? Maak dan met je gezin duidelijke afspraken over je kantoor aan huis. Vind je het gezellig dat de kids lekker in je kantoor zitten te spelen? Dan is er geen probleem. Staat het je werk wel in de weg? Stel dan grenzen en maak duidelijk dat dit niet de nieuwe speelkamer is.

Ook het feit dat je thuis bent, betekent niet meteen dat je tijd hebt om mee te spelen of samen een cake te bakken. Al is de verleiding groot – en niet alleen voor de kids. Ben je gevoelig voor afleiding? Dan moet je vooral met jezelf duidelijke afspraken maken.

Werkplek in of aan huis: de invulling en inrichting

Niet alleen heldere afspraken met je gezin zijn belangrijk als je vanuit huis werkt. De inrichting van je werkplek is ook iets waar je zeker even bij stil wilt staan. Bekijk de volgende punten maar eens. Afhankelijk van wat voor bedrijf je hebt, zullen sommige punten ook voor jou belangrijk zijn.

1. Een eigen opgang van je kantoor

Als je regelmatig klanten of zakelijke relaties ontvangt in jouw kantoor aan huis is het hebben van een eigen opgang prettig. Zo houd je werk en privé letterlijk gescheiden. Natuurlijk moet hier wel de ruimte voor zijn en is het niet in alle gevallen mogelijk. Maar heb je die mogelijkheid wel? Doen!

Wist je trouwens dat je met een eigen opgang en sanitaire voorzieningen met je kantoor aan huis wellicht in aanmerking komt voor aftrekbaarheid van dat deel van je huis? De regelgeving hierover kan nogal verwarrend zijn, maar hier staat duidelijk uitgelegd hoe het zit.

2. Zorg voor voldoende opslagruimte bij je kantoor aan huis

Bij een kantoor aan huis horen vaak veel spullen. Een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd; zorg dus voor voldoende opslagruimte. Dat kan een complete loods zijn, maar misschien heb jij aan een stel grote kasten al voldoende. Voorkom in ieder geval dat je bureau gaat dienen als opslagruimte. Want een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimd hoofd, en dat is heel wat waard.

3. Eigen sanitair of een keukenblokje

Heel fijn als je zelf een koffie addict bent, maar ook als je regelmatig mensen ontvangt in je kantoor aan huis: je eigen sanitaire voorzieningen of een keukenblokje. Ook hier geldt natuurlijk dat je er de ruimte voor moet hebben, maar dan is het zeker aan te raden. Zo had ik in ons vorige huis geen apart toilet. In ons nieuwe huis hebben we dat wel, en dat is toch nét wat prettiger bij bezoek.

4. Je kantoor aan huis beveiligen

Zorg ervoor dat je kantoor beveiligd is. Als blogger valt het gelukkig mee, maar als je bijvoorbeeld een webshop vanuit huis runt heb je vaak veel spullen van waarde in je kantoor liggen. Ga bijvoorbeeld voor een deurbel met camera die de ingang in de gaten houdt…

5. Lekker veel groen op je kantoor

Last but not least: Het is lang en breed bewezen: planten op kantoor verhogen de productiviteit. Ze zuiveren namelijk de luchtkwaliteit, en werken natuurlijk nog sfeerverhogend ook. Je hoeft van je kantoor aan huis natuurlijk geen jungle te maken, maar wat extra planten neer zetten is zeker aan te raden!

Wat vind jij belangrijk bij de inrichting van je kantoor aan huis?

1 gedachte over “Kantoor aan huis: waar let je op bij het inrichten van je thuiswerkplek?”

  1. Super leuke blog! Hier wordt echt te weinig aandacht aan besteed. Ik vond het zelf zo moeilijk om mijn huiskantoor in te richten. Ik heb een aantal maanden geleden een leuke lockerkast op de kop getikt die ik zelf heb geverfd. Dat heeft een leuke sfeer aan mijn kantoor toegevoegd!

    X Carla

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven