Katja Schuurman maakt glossy DOOD, over de dood maar ook over leven

Katja Schuurman is hoofdredacteur van de glossy DOOD die vanaf vandaag in kiosken, boekhandels en supermarkten ligt. Onder andere Youp van ’t Hek, Ruud de Wild, Johnny de Mol en Joris Luyendijk leverden een bijdrage aan het blad.

Even los hiervan… Frank en ik zijn net begonnen aan HS13, waarin Katja Schuurman een hoofdrol speelt. Heb je daar al het een en ander van gezien? Ik riep in volle overtuiging: “Jeetje, wat is ze mooi geworden”. Niet dat ze eerst niet mooi was, maar Katja is meer mens geworden om te zien, en minder popje. Vind ik dan hè. Nu, op de cover van Glossy Dood, valt het me weer op. Katja Schuurman laat zich van een andere kant zien. Een kant die me veel meer aanspreekt dan het beeld wat ik van haar in mijn hoofd had zitten.

katja schuurman, glossy dood

Glossy Dood en Katja Schuurman

DOOD gaat uiteraard over de dood, maar is zeker geen zwartgallig en somber blad. Want DOOD gaat vooral ook over het leven. Katja ging bijvoorbeeld ‘op zoek’ naar onsterfelijkheid. En in haar zoektocht reisde ze af naar Italië. Naar een dorp waar extreem veel honderdjarigen wonen, om te achterhalen hoe het komt dat daar de inwoners zo’n hoge leeftijd bereiken. Ook interviewde zij de Amerikaan Eben Alexander die naar eigen zeggen in de hemel is geweest. En ze maakt kennis met een ‘cryonist’, iemand die zich wil laten invriezen om de dood te slim af te zijn.

Columns door bekende nederlanders

In de glossy zijn columns opgenomen van Youp van ’t Hek, Wim Daniëls en Wim Helsen. Ruud de Wild leverde een persoonlijk verhaal over muziek met een zwart randje en Joris Luyendijk onderzocht hoe het bankwezen geld als water verdient met rampen en oorlogen. Psychiater Dirk De Wachter vindt dat wij Nederlanders de dood veel te veel ontkennen en van het leven ten onrechte één groot feest maken. Eerlijk gezegd is dit een verhaal waar ik nog het meest nieuwsgierig naar ben. Hoezo mag je van het leven geen feestje maken dan? Dat we proberen niet aan de dood te denken is volgens mij een ‘normaal’ fenomeen, maar dat je niet van het leven zou moeten genieten? De gedachte daarachter, die wil ik wel weten.

Topkoks en hun laatste maaltijd

De Nederlandse topkoks Freek van Noortwijk, Guillaume de Beer, Jonnie Boer, Nel Schellekens en Hans van Wolde vertellen wat zij als laatste maaltijd nog willen eten, voordat zij naar gene zijde vertrekken. Kunstenares Maaike Fransen verbeeldt de vijf fasen van rouw met straatvondsten. Johnny de Mol en Thijs Römer vertellen op wat voor manier zij nu nog contact hebben met hun overleden geliefden.

DOOD is bedacht door de makers van de glossy Jezus! die anderhalf jaar geleden voor veel ophef zorgde.

Praten over de Dood

Persoonlijk vind ik het een mooi initiatief en denk ik dat we te weinig over de dood praten. Wellicht omdat het nog steeds een soort taboe is. Maar waarom? De dood hoort simpelweg bij het leven. Erover praten maakt alleen maar dat je leert begrijpen hoe een ander hierin staat. Wat de wensen van die ander zijn als het eenmaal zover is. Daarnaast denk ik ook dat praten over de dood ervoor zorgt dat ‘het’ een minder groot ding wordt. Dat je een soort van voorbereid bent op de situatie. Ook al hopen we dat de dood nog lang op zich zal laten wachten, erbij stil staan kan ook mooi zijn. In plaats van alleen maar verdrietig.

Meer informatie: De Glossy is verkrijgbaar bij onder andere de Bruna, de AH en de Jumbo en kost € 7,95

 

Meer Lezen?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven