Help! Mijn kind wil vegetariër worden! (inclusief weekmenu)

Een kind dat vegetariër wil worden, het is geen verrassend fenomeen in deze eeuw. Meer dan ooit is de jeugd bezig met milieu, duurzaamheid en dierenwelzijn. Daartegenover staat de indrukwekkende opmars van de vegetarische keuken, die steeds hipper en aantrekkelijker wordt. Producenten van vega-producten spelen in op de trend, bekende veggies en influencers doen de rest. Je kind wil ook meedoen met vegetarisch eten. Altijd een goed idee. Maar hoe ga jij er als ouder mee om? En wat zet je op tafel als bewust vlees eten niet meer voldoende is?

Stockfoto van kind met vegetarische burger door Nina Firsova

Wil je kind vegetarisch eten? Niet erg!

Was een vegetariër aan tafel voorheen nog een uitzondering, nu kijkt niemand er meer vreemd van op. En een kind dat geen vlees eet, komt helemaal niets te kort. Hij of zij begint niet aan iets engs, of zo. Het enige essentiële bestanddeel dat je misloopt, is vitamine B12. Maar dat zit ook in eieren en zuivelproducten, en die maken gewoon deel uit van een vegetarisch dieet voor je kind. Bij vegan of veganistisch eten (helemaal geen dierlijke producten) ligt dat anders. Ook veganisme is erg hip, maar leg je kind eerst maar eens uit dat vegetarisme al een reuzenstap naar een betere wereld is.

Misstanden

Het zal voor een kind goed voelen om zich in te zetten voor een beter milieu door vegetarisch te eten. De CO2-uitstoot is voor een groot deel te wijten aan de bio-industrie. Het verhaal dat er veel bossen gekapt moeten worden voor de vele sojaplantages voor de veggies kan overigens naar het rijk der fabelen worden verwezen: het is de vleesindustrie die al die soja nodig heeft als diervoeding. Maar daarnaast is het vooral heel fijn om te weten dat je je niet meer indirect schuldig maakt aan allerlei misstanden.

Een kind dat geen vlees meer eet: alle begin is moeilijk

Goed, je hoeft geen dode dieren meer op tafel te zetten. Maar hoe ga je er verder mee om? Moet je er echt op toezien dat je kind niet de ‘fout ingaat’? Een kind dat geen vlees eet, komt af en toe wel in de verleiding. Als er ergens bitterballen geserveerd worden, is het moeilijk die te weerstaan, zoals alle begin moeilijk is. Maar er is niks mis met een uitglijder. Een veelgehoorde uitdrukking luidt ‘beter inconsequent goed, dan consequent fout’. Beter per ongeluk een bitterbal naar binnen werken en daar zelf van schrikken, dan nooit nadenken bij de dagelijkse portie dierenleed die je naar binnen werkt. Het gaat om de intentie.

Wat zet je op tafel voor je vegetarisch etende kind?

Ook voor jou als ouder is het even schakelen, maar je kookboeken en de foodblogs zullen je geruststellen. De beste keukens ter wereld zijn ontstaan uit armoede, oftewel grotendeels vleesloos. De Italiaanse is bijvoorbeeld beroemd om haar veggie-klassiekers die makkelijk te bereiden zijn: spaghetti al pomodoro, risotto ai funghi porcini (met paddenstoelen), penne all’arrabbiata, parmiggiana di melanzane (aubergines met Parmezaanse kaas en tomatensaus). Check ook de Mexicaanse, Indiase en Indonesische keuken! Verder doen de grote producenten er alles aan om met smaakvolle alternatieven te komen.

De vegetarische rookworst van Unox is echt lekker en de MC2-burger van de Vegetarische Slager zal je kind heerlijk vinden. Er is nog niemand gevonden die de vega-gehaktballetjes van Vivera smerig vindt. Ook Mora is begonnen met vegetarische snacks. Deze branche wordt alleen maar groter en beter.

Addertjes onder het gras: op welke ‘verborgen’ ingrediënten moet je letten?

Een kind dat vegetariër wordt, moet zich wel goed inlezen. In winegums en spekkies zit bijvoorbeeld gelatine, een dierlijk product. In veel oosters eten zit trassi (garnalenpulp) of vis- of oestersaus. Nogmaals, het ligt er maar aan hoe consequent je het wilt doen, maar als je echt geen dieren meer binnen wilt krijgen, moet je de ingrediënten controleren. Let ook op bij het kopen van niet-biologische kaas: hier zit meestal dierlijk stremsel in. Er zitten wel meer addertjes onder het gras. Maar vleestomaten, kikkererwten, gestampte muisjes en de koetjesreep maken daar gelukkig geen deel van uit.

Het vegetarische weekmenu, makkelijker en vooral lekkerder dan je (kind) denkt!

We kunnen nu gemakshalve zeggen: succes ermee! Maar het is wel zo aardig om je even op weg te helpen met het weekmenu. Tover deze vegetarische gerechten op tafel en iedereen zit te smullen. Niemand die zijn stukje vlees zal missen!

Maandag

Spaghetti al pomodoro (tomatensaus) met een stukje brood en een frisse salade. Snel, simpel en gezond. Of een heerlijke vegetarische lasagne of vegetarische spaghetti als gezonde makkelijke maaltijd om van te smullen!

Dinsdag

Gekookte aardappelen, haricot verts of een andere gekookte groente en een vega-zigeunerschnitzel van Vivera. Redelijk traditioneel en lekker.

Woensdag

Rijst met een curry van broccoli, pompoen, cashewnoten en tofu. Serveren met komkommer en cassave als bijgerechten.

Donderdag

Spiesjes met vega-gehaktballetjes, paprika, ui, champignons en courgette met (aardappel)salade en brood. Eventueel een satésausje erbij.

Vrijdag

Quiche met spinazie en feta en een tomatensalade.

Zaterdag

Soepdag! Een vega-soepje met brood en smeerseltjes: eiersalade, hummus, pesto, enzovoorts.

Zondag

Snackdag! Frieten en broodjes vega-knakworsten van Unox. Of een veggieburger.

Vegetarische kookboeken voor kinderen

Meer inspiratie nodig voor je kind om vegetarisch eten lekker en afwisselend te maken? Check onderstaande kookboeken!

Vegetarisch eten voor je kind en jezelf

Je ziet aan bovenstaand menu allereerst dat het niet zo moeilijk is allemaal. Daarnaast zie je ook dat je geen zakjes en pakjes met instant smaakpoeder (lees: zoutbommen) hoeft te gebruiken. En als laatste: wie geen vlees eet krijgt veel minder vet en eiwitten binnen, hetgeen best gecompenseerd mag worden.

Elk nadeel hep se voordeel

Je kind dat aankondigt vegetariër te willen worden? Het is eerder een verrijking dan een gemis. Elk nadeel hep se voordeel, zei de grote filosoof J. Cruyff ooit. Maar het ‘nadeel’ van een vegetarisch menu kent eigenlijk alléén maar voordelen. Een beter milieu, minder dierenleed, gezonder eten. Verder kan je de conclusie trekken dat je een slim kind op de wereld hebt gezet en je lekker creatief aan de gang kunt in de keuken. En als kers op de taart: je bent vaak nog een stuk goedkoper uit ook. Eet smakelijk!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here