Klant is koning, ik weet het… maar godallemachtig!

Een van de eerste dingen die je wel ‘leert’ als je eigen baas bent is: Klant is Koning. Een rake uitspraak vind ik persoonlijk. Jouw klanten zijn je boterham, en buiten dat is het niet meer dan normaal om anderen met respect te behandelen en je afspraken na te komen. Tenminste dat vind ik dan.

klant is koning

Klant is koning; wat vindt de klant

Maar wat vinden klanten zelf daar eigenlijk van? Nou, daar kan ik inmiddels een boek over schrijven 😉 . En dan heb ik het niet over MamsatWork, maar over de klanten van webshops. En dan doel ik niet op 99,9% van onze eigen klanten, maar net op die ene uitschieter. Overigens geldt dit niet alleen voor onze webshop. Sterker nog. Wij hebben nog enorme mazzel als ik andere webshops mag geloven.

Onlangs werd ik nog gebeld door een collega webwinkel die me specifiek vroeg naar de ervaringen met een klant van ons. Betreffende klant maakte het haar onredelijk lastig zei ze, en de klant had onze naam doorgegeven als zijnde fijne webwinkel met uitstekende service. Dat horen we graag natuurlijk!

En eerlijk is eerlijk, daar doen we ook ons stinkende best voor! Onze klanten verdienen het beste. Niets vervelender dan ook dat die enkele rotte appel zo’n nare bijsmaak geeft. Want ‘Klant is Koning’ is natuurlijk een terecht gezegde, maar als klant mag je ook gewoon redelijk, reëel en netjes zijn, toch? Als ik kijk naar de reviews over ons bedrijf (dat zijn er inmiddels zo’n 895, dmet een score van 9.6 uit 10) dan mogen we concluderen dat onze klanten erg tevreden zijn over ons, en dat hoort ook zo. Jij koopt, wij leveren. Gaat er iets niet goed, dan lossen we dat op. Tot tevredenheid van de klant.

Maar aan Klant is Koning zit ook een grens. In ieder geval wat mij betreft. En die grens ligt bij klanten die, koste wat het kost, altijd het onderste uit de kan willen, nee… eisen. Klanten die daarin alle redelijkheid verliezen en -als ze met velen waren-  je de kop zouden kosten. Dit terwijl je 40-60 uur per week werkt om juist je klanten te bedienen èn tevreden te stellen.

Het is die ene rotte appel (excuse moi) die de zuurgraad in je maag omhoog haalt naar onherstelbaar niveau, waardoor je een middag, avond, of deel van de week ineens de liefde voor je vak kwijt bent en -erger nog- andere klanten gaat wantrouwen.

Blijkbaar betekent ‘Klant is Koning’ niet voor iedereen hetzelfde. Maar gelukkig heb ik hier mijn wederhelft die mijn kokende bloed weer af kan laten koelen èn een online dagboek waar ik mijn gal spui zonder dat ik daar ook maar iemand mee tref 😉 .

Lang leve internet en lang leve de lieve klanten waarvoor ik graag de benen onder mijn kont vandaan loop. Love you!

 

 

 

2 REACTIES

  1. Die grenzen moet je inderdaad goed helder hebben. Ook ooit eens zo’n klant gehad. Ik ging aan mezelf twijfelen en dacht even dat de klant gelijk had en ik onredelijk was. Gelukkig hielp iemand in mijn omgeving me uit mijn droom en wees me er op dat de klant me aan het chanteren was.

    Klant is zeker koning, maar een koning vraagt je niet om door het slijk te gaan. Ook een koning heeft fatsoensplicht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here