Schrijf jij wel eens teksten voor een website? En wil je dat jouw website of die van je klant door deze teksten ook beter in Google gevonden wordt? Leer dan nu SEO Schrijven voor Internet ofwel Zoekmachine Optimalisatie webteksten schrijven!
Juliëtte helpt je op weg met zes belangrijke tips.
Veel ondernemers doen de tekst van hun website ‘er zelf even bij’. Dit terwijl websitetekst ontzettend belangrijk is voor je zichtbaarheid bij je potentiële klant én Google (en andere zoekmachines). Jouw potentiële klant wil duidelijke teksten lezen. Google is een robot en kan niet ‘lezen’, tenzij je jouw tekst schrijft volgens bepaalde spelregels. De spelregels van Google. Als je deze Google-spelregels toepast, kan Google jouw website hierdoor ‘plaatsen en ranken’ waardoor deze beter vindbaar is. En dat is natuurlijk wat je wilt!
Er zijn héél veel spelregels voor SEO Schrijven voor Internet. Ik vertel je er alles over in mijn trainingen en workshops. Maar ik verklap je alvast deze zes tips waarmee je een goede start in SEO Schrijven voor Internet maakt:
Tip 1 Stel een passende zoekwoorden-lijst op. Welke zoekwoorden zijn belangrijk voor jouw website (en daarmee jouw onderneming en klant)? Stel een zoekwoorden-lijst op aan de hand van vragen over je onderneming, je product, je dienst, je doelgroep of afzetregio. Maak een mix van ‘wat jij denkt’ en ‘hoe je klant denkt’.
Tip 2 Zorg dat je zoekwoorden kiest die genoeg omzet én conversie genereren. Controleer of je gekozen zoekwoorden ‘ook iets opleveren’. Meet je zoekwoorden na in Google Instrumenten zoals Google Trends. Met Google Trends kun je zien hoe vaak een zoekwoord gebruikt wordt dus of je er voldoende conversie of omzet mee zou kunnen halen. Controleer je gekozen zoekwoorden ook in je eigen Google Analytics Cijfers, daarin zie je precies hoe ‘ze het doen’.
Tip 3 Verdeel de zoekwoorden goed over je website. Verdeel de zoekwoorden goed over je webpagina’s. Dus geen voetbal bij een tennisracket of een sportschoen bij een dansschoen. Maximaal 3 zoekwoorden per webpagina.
NB Voor de gevorderden: het is zelfs nog beter andersom te werken en de structuur van je website te bepalen aan de hand van de verdeling van de zoekwoorden (dan werk je echt aan je Contentstrategie).
Tip 4 Verdeel de zoekwoorden tactisch over je website. Verdeel de zoekwoorden ook tactisch over je website. Het product waar je meer aan verdient, is een belangrijker zoekwoord. En de belangrijkste zoekwoorden staan vooraan in de website (en in de tekst: zie tip 6).
Tip 5 Vul de o zo belangrijke broncode op de juiste manier in. Vul de broncode in geconcentreerd rondom de door jouw bepaalde zoekwoorden. Geef alle pagina’s een unieke broncode zodat je meer kans hebt om op meer woorden en dus met meer verschillende webpagina’s gevonden te worden! Iedere webpagina is weer een kans.
Tip 6 Schrijf de teksten ook SEO De (belangrijkste) zoekwoorden zet je vooraan in je tekst. Probeer je tekst zelfs te laten beginnen met een zoekwoord. Verwerk je zoekwoorden ook in de titel en in de alineakopjes van je tekst. Controleer dan direct of deze in Headers komen te staan bijvoorbeeld in H1, H2, of H3.
Verwerk je zoekwoorden ook in iedere externe of interne link die je in je website maakt, in de titels bij plaatjes en in de broncode (zie tip 5).
Daarna zorg je dat je zoekwoorden voldoende genoemd worden in je tekst zelf (de tekst aan de voorkant dus). Dit noemen ze de zoekwoordendichtheid. Mijn ervaring is dat als je 2 tot 3% zoekwoordendichtheid in de tekst hebt, dit voldoende is. Dus in 100 woorden tekst, is het voldoende om de zoekwoorden daar 2 tot 3x in te noemen (als je alle andere tips ook goed volgt).
Ik kan me voorstellen dat dit een lastig stukje is met allerlei ‘technische termen’. Als je niet precies weet wat dit allemaal inhoudt, vraag mij of je eigen webbouwer of SEO-specialist dan om een toelichting.
Tot slot: vergeet niet dat je marketingplan en je financiële cijfers altijd input zijn voor al je andere plannen, dit vertel ik mijn klanten keer op keer! Dus voer al deze tips uit met de belangrijkste punten uit je marketingplan en de laatste cijfers in je achterhoofd.