Soms kan het simpelweg niet, dat stapje harder of sneller, wat doe je dan?

Ik moet leren ontspannen, ik weet namelijk niet meer goed hoe dit moet. Sinds ik moeder ben, gaat de tijd twee keer zo snel. Even knipperen met mijn ogen en ik ben weer een week verder. Herkenbaar?

We doen ons stinkende best en proberen zo bewust mogelijk te genieten van kids, partner, gezond en gevarieerd eten en nog een beetje sporten om er appeteitelijk bij te lopen. En ‘s avonds met de laptop op de bank ‘in alle rust’ regel je nog wat zaken waarbij je met een schuin oog het journaal volgt en tegelijkertijd je thuis- en werkagenda beheert. Om ook nog even tijd voor je moeder, zus en vriendin ‘in te plannen’. Check! Kan je dat ook weer ‘loslaten’. Maar hoe zit dat nu met jezelf? Jij moet misschien ook weer opnieuw leren ontspannen!

Twee weken geleden kreeg ik een telefoontje van Olga. Ik kende Olga nog niet maar zat vervolgens ruim 45 minuten met haar aan de telefoon. Een klik en herkenning. Over het vergeten van jezelf bijvoorbeeld. Zij triggerde me weer om eens over mezelf -en mijn metime- na te denken en ik hoop dat jij dat ook even doet!

leren ontspannen

Leren ontspannen om weer energiek te worden

“Hoe vaak blok jij op zo’n moment bewust tijd voor jezelf? Om te niksen? Kan je dat trouwens nog, echt niksen? (en niet stiekem een to-do-lijst in je hoofd afmaken) Lekker lummelen zoals toen je jong was”?

Aan het woord is Olga Nieuwenhuizen, vitaliteitstrainster/coach van Mama Vol Energie, “Wat mij opvalt bij veel moeders, is dat het allemaal goed gaat, zolang het op het werk en thuis goed geregeld is. Dat herken ik natuurlijk ook als moeder van 2 dochters van 5 en 8 jaar. Alles strak georganiseerd, dan gaat het lukken, maar dan moet ook niets fout gaan.”

“Maar als ik moeders in mijn workshop vraag; ‘Gaat bij jou het ouderschap zoals jij je voorstelde’? Of ‘Wat voor cijfer geef jij jouw balans’? Dan regent het onvoldoendes en soms ook tranen.

“Want… waar blijf jijzelf?

Hoe blijf jij energiek, ontspannen en die leuke moeder die je wilde zijn?

Jij merkt het zelf vast ook wel; als je meer rust neemt en weer gaat leren ontspannen, zit je lekkerder in je vel. Je voelt je minder gejaagd en je bent energieker op je werk. Daarnaast geniet je meer en ben je trotser op jezelf; je kan bergen werk verzetten. Je ziet sneller mogelijkheden en dus ook kans voor een wijntje met een vriendin. Dat doet ontspanning met je, het geeft je veerkracht en ruimte! “

Waarom gunnen wij vrouwen onszelf dan zo weinig ruimte voor ontspanning?

Olga; “Ook ik herken het eeuwige balanceren. We willen bewust ouderschap, blije kids, ons blijven ontwikkelen in ons werk, leuke uitdagingen aangaan en sociale dingen doen. Liefst alles voor een tien in 24 uur per dag. De lat ligt hoog, zo hoog zelfs dat die nooit gehaald wordt. En zo is er ook geen ‘verdiende’ ontspanning, maar vaak ‘uitgestelde’ ontspanning! Als het af is, dan ga ik even lekker zitten, alleen is het nooit af…“ Dat leren ontspannen is broodnodig, want je bent het gewoon verleerd!

Wat als er ballen kapot vallen?

“Zo ging het ook jaren lang bij mij tot 2013. Veel ambities in een hectisch leven waarin we bewust tijd voor elkaar en de kids willen maken. Tegelijkertijd ontbrak het me aan tijd om iedereen altijd maar ‘tevreden’ te houden. En door het slaapgebrek (onze jongste dochter sliep vier jaar jang praktisch niet s’nachts) kon ik in 2013 niet meer zo ‘hard’ gaan als daarvoor, ook al wilde ik dat wel. Wat te doen? Hoe kon ik dat oplossen? Na bijna alles geprobeerd te hebben, ja echt niets was te gek, moest ik toegeven; ik was niet de moeder die ik wilde zijn. Ik jongleerde met alle ballen waarvan er elke dag zeker twee ‘kapot vielen’. Voelde me een ploetermoeder.”

“Ik kwam tot de conclusie; soms kan het simpelweg niet; een stapje harder. En is er geen oplossing, daar moest ik mee dealen. Leren om even niets te doen en goed te prioriteren. Achteraf was dit mijn ‘grote les’. En vanuit die rust en acceptatie leerde ik weer bergen verzetten! En zo ontstond mijn missie; ambitieuze moeders helpen met een juiste balans tussen werk en privé, mét tijd voor zichzelf. Zodat ze zich energiek voelen en blijven genieten. Want ik zag en zie deze struggle bij veel moeders, en trouwens ook steeds meer bij vaders.”

Leren ontspannen en persoonlijke effectiviteit

“Persoonlijke effectiviteit was voor míj de oplossing, want wat voor mij werkt is persoonlijk, dat geldt niet voor iedere vrouw! Maar iedereen heeft haar eigen talenten, dus zet die in. Neem de tijd om te ervaren waar jij van oplaadt, wat jij nodig hebt en waar je goed in bent. Dat heeft alles met leren ontspannen te maken. Door veel oprechte gesprekken met moeders, herkenning, mindfulness en timemanagement, kreeg ik zelf grip en ontstond mijn missie.”

“Ik ontwikkelde de vitaliteitsworkshop: ‘Vol Energie; thuis en op je werk’ voor ambitieuze moeders. Een praktische workshop (of een-op-een coachaanpak) vol bewustwording, herkenning, praktische oefeningen en achtergrond informatie over onze hersenen en gedrag. Met inspiratie en ruimte voor elkaars verhaal in een groep van maximaal 10 moeders, gelijkgestemden. Deelneemsters maken hun eigen Vitaliteitsplan voor een persoonlijke balans tussen werk en privé. Dit alles rondom de pijlers: ontspanning, acceptatie, prioriteren en persoonlijke focus.“

De basis van een goede werk-privé balans

Ontspanning en goed prioriteren is de basis van een goede werk-prive balans en een energieke moeder. Dat begint dus met (priori)tijd plannen voor jezelf, leren ontspannen. Dus laad jezelf op, zet die denkknop uit, verban de to-do-list (ja… ook uit je hoofd). Gun jezelf het niets doen en het genieten ervan. Zo maak jij jezelf net zo belangrijk als de rest van je gezin. En dat betaalt zich terug in een energieke en leuke moeder! Die tegen een stootje kan als het misloopt.

Gelukkig investeren ook steeds meer grote bedrijven in werk-prive balans en vitaliteit, (en echt niet alleen aan senioren). Door coaching, workshops, flexibele werktijden, sport, gezondheidsbudgetten. En terecht, want tegenwoordig loopt een op de 7 werknemers rond met burn-out klachten waarbij zeker moeders een risico lopen. Energieke moeders en vaders zijn betere werknemers, leukere ouders, weten waar ze goed in zijn, geven makkelijker hun grenzen aan en zijn pro-actiever! Ze luisteren goed naar hun lijf en passie en zorgen goed voor zichzelf, waardoor er minder uitval is. Hoe mooi is dat!

Kortom; mijn openheid en zoektocht naar antwoorden heeft mij heel veel gebracht. Ik ben nu energiek in mijn hele leven; thuis en in mijn werk, bezig met mijn missie; Vitaliteit; zorgen dat ik en andere moeders zich energiek blijven voelen in alle hectiek van het werkende leven. Zorgen dat ze weer leren ontspannen en zo kunnen genieten van het ouderschap en van een waardevol leven. En dat start dus bij tijd voor jezelf maken en dicht bij je passie en kwaliteiten blijven. Gun jij dat jezelf ook?

Ik ontspan me hier op mijn best!

Als ik mij echt wil ontspannen, ga ik naar blooming hotel in Bergen (NH). Zo ontstond het idee om in deze inspirerende omgeving, waar alle zintuigen op scherp staan, twee keer (8-9 april en 24-25 juni) een inspiratieweekend voor moeders te organiseren, naast mijn doorlopende workshops en coachsessies.

Het prachtige duingebied en dit inspirerende hotel zorgen voor instand inspiratie en rust. Je ontspant, word je bewust en gaat aan de slag met jouw persoonlijke balans in een groep van maximaal 10 moeders. Zin in?

Wil je mee op inspiratieweekend in blooming hotel Bergen? Hier vind je meer informatie en kan je je ook inschrijven voor het inspiratieweekend op 8-9 april* òf op 24-25 juni. De inschrijving voor het weekend 8-9 april sluit op 20 maart. Hou ook de Facebookpagina van Mama Vol Energie in de gaten!

Herken jij ook dat je moeite hebt met het blokken van tijd voor jezelf en het oprecht ontspannen? Ik hoop dat Olga je iets bewuster heeft kunnen maken van het belang hiervan! Heb je nog tips? Deel ze gerust met ons, graag zelfs!

Gebruikte afbeelding via Shutterstock

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here