Licht de feestdagen door, zo doe je dat!

Veel mensen starten op 1 januari vol goede moed met een gezonde leefstijl om af te vallen. Om zich met Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw nog lekker vol te kunnen eten. In Januari liggen de kasten nog vol met overgebleven lekkers en zijn er de nodige recepties. Zo stellen we het goede voornemen toch uit. Zet de knop in december vast om. Ga lichter de feestdagen door en bereid je alvast voor op een snelle en frisse start van het nieuwe jaar……….. 

Feestdagen

December heeft slechts 4 feestdagen. De uitschieters die je deze dagen maakt hebben geen noemenswaardig effect op je gewicht.  Er zijn 27 dagen om gezond te eten. Zorg daarom voor een gezonde voorraad. Haal lekkernijen pas op het laatst in huis en koop niet te veel. Je komt nog het meest aan van het opeten van de voorraden als de visite al naar huis is. Ga er tijdens de feestdagen op uit. Lekker naar buiten en wandelen. Houd je van taarten en oliebollen bakken. Doe het gewoon maar deel het uit of geef het cadeau. 

Menusuggesties

Ontbijt met een glas verse jus d’orange, vers fruit met kwark, een eitje en een lekkere volkorenbol met rosbief. Let op met croissants en gevulde broodjes. S’middags een lekkere salade. Tussendoor mag je natuurlijk best meedoen met iets feestelijks zoals een plakje tulband of een appelflap. Het is ten slotte feest. De chocolademelk is natuurlijk van een echt blokje pure chocolade.  

Voor het avondmaal kun je je als gastvrouw lekker uitleven op een slanke en gezonde basis (met een extra keuze voor anderen). Een verse vruchtenbowl is alvast een goede binnenkomer. Gezond en toch feestelijk.  

Ga je uit eten dan zijn dezelfde slimme keuzes mogelijk. Begin met een heldere soep, meloen met rauwe ham, garnalen (zonder saus) of een lichte salade. Kies bij het hoofdgerecht veel groenten (minstens 2 soorten) en sla en een lekker stukje vlees of vis. Laat de sausjes, sladressing en kruidenboter apart serveren en neem daar weinig van. Kies bij voorkeur voor rode sauzen, deze zijn minder dikmakend. Natuurlijk staan er lekkere aardappelgerechten op het menu. Maar als je slank kiest dan neem je rijst of een gepofte aardappel naturel of laat het gewoon achterwege. Laat stokbrood, kruidenboter, friet, gebakken aardappel of roomaardappel mayonaise en witte room- en kaassauzen gewoon aan je voorbij gaan. Niemand merkt het als je calorierijke dingen links laat liggen en meer groenten en salade neemt. Kies bij gourmetten voor magere vleessoorten zoals kalkoenfilet, biefstuk en entrecote of lekkere vis zoals gamba, zalm, kabeljauw. Natuurlijk kun je vele groenten en paddenstoelen meebakken en wokken, maar gebruik liever geen gesmolten kaas, kaasfondue of raclette. Neem een heerlijke fruitsalade en laat de keuze voor extra ijs en slagroom aan anderen over. Een glaasje wijn kan best, kies voor een goede wijn die bij de maaltijd past. Dat kan rood, rosé of droge witte (met bubbels) zijn en dan om 12 uur een lekker glas Champagne om te toasten op het nieuwe jaar, geen probleem. Maar als je slim bent dan wissel je de champagne af met glaasjes mineraalwater. 

Geniet van kwaliteit

Geniet van de feestdagen en de gezelligheid. Je hoeft niet af te vallen. Je hoeft ook niet aan te komen. En als je toch een beetje aankomt omdat je op de feestdagen geniet, is dat minder erg dan dat je heel veel aankomt omdat je je de hele maand december laat gaan. Geniet van lekker, puur en gezond eten. Kies een extraatje of lekkernij bewust en met zorg. Kies voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Wel het met zorg bereide culinaire hapje en niet meer de hele zak chips of koek. Wel vers en minder het kant&klaar, ook al is dat makkelijk. Misschien is dit gelijk een goed voornemen voor het nieuwe jaar! 

Recepties

De recepties in het nieuwe jaar daar stel je je vooraf op in. Natuurlijk toast je mee met een drankje, daarna ga je over op mineraalwater (zorg dat je de BOB bent, daarmee doe je een ander een plezier, èn jezelf). Je neemt van huis voldoende gezonde voeding mee zodat je vooraf iets eet. Je hoeft je dan niet  met een knorrende maag tegoed te doen aan de hapjes. Richt je op de mensen i.p.v. op de hapjes en drankjes. Houd het kort, je hoeft niet tot het einde te blijven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top