LinkedIn gebruiken: met deze tips haal je meer uit je profiel

Linkedin, voor velen bekend terrein, maar haal je er eigenlijk wel alles uit wat er in zit? Wanneer heb jij voor de laatste keer naar jouw profiel gekeken? Wordt het niet eens tijd dat je het weer wat aandacht geeft? Als je onderstaande stappen serieus* (zie onderaan) doorloopt, geef je jouw Linkedin profiel gegarandeerd een boost die zich zal uitbetalen. Lucratief dus én leuk om te doen. Pak deze tips mee en ga je LinkedIn gebruiken op een wanier waar jij wat aan hebt.

Lees ook: In 5 stappen weer meer plezier in je werk

Strategie, marketingplan en LinkedIn

Doe je Linkedin ‘er maar een beetje bij’? Dat is zonde! LinkedIn is waardevol genoeg om in je strategie en marketingplan te integreren. Denk maar eens goed na over de meerwaarde die Linkedin jouw strategie kan geven en maak het een volwaardig marketinginstrument in jouw marketingplan. ‘Hoe kan jij LinkedIn gebruiken zodat het jou helpt je doelen te behalen’? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen. Ik doe de laatste jaren veel met Linkedin en met succes. Het is zelfs een van mijn belangrijkste online marketinginstrumenten geworden. Vind je het lastig je strategie, marketingplan of doelen te bepalen, of hoe je Linkedin hierbij kunt inzetten? Bel of mail me dan of kom eens (vrijblijvend) langs voor een kop koffie. Dan brainstormen we er samen even over.

LinkedIn gebruiken: tips

LinkedIn gebruiken lijkt op het eerste gezicht misschien een beetje veredeld Facebook’en. Maar er zit echt zo veel meer in! En dat kan jij er ook uit halen. Lees onderstaande tips maar eens door.

Profiel en marketingcommunicatiemodel

Bekijk jouw profiel eens door een ‘nieuwe bril’, bijvoorbeeld aan de hand van een marketingcommunicatiemodel. Er bestaan vele marketingcommunicatiemodellen. Gebruik wel een *vakinhoudelijk passend en *compleet model. Een goed model om mee te beginnen is het basismodel: Weten, Vinden en Doen. Een korte uitleg.

  • Weten: Sommige mensen willen alleen informatie over of van jou hebben
  • Vinden: anderen willen je portfolio doornemen om te zien wat jij kunt
  • Doen: en weer een ander wil direct een product of dienst van je afnemen of contact met je opnemen.

Probeer je profiel af te stemmen op wat (op dit moment/deze periode) het belangrijkst is voor jou en je klant. Soms zal je LinkdIn gebruiken op de ene manier, en soms op de andere. Wees daarin flexibel.

Headline

Je headline is het eerste wat men van jou ziet. Als er niet direct iets pakkends staat, is de gemiddelde (zeer ongeduldige!) internetsurfer zo weer weg. Geef dus niet alleen aan wat je doet, maar vooral ook direct wat je voor de ander kunt betekenen. LinkedIn gebruiken is voor de meeste mensen een manier om snel informatie te verkrijgen. Zorg dus dat ze die binnen één oogopslag kunnen vinden.

Zoekwoorden

Spreekt voor zich… toch zie ik vaak profielen waarbij op dit punt nog verbetering mogelijk is. Bepaal goede en bij jou passende zoekwoorden om gevonden te worden:

  • via de zoekmogelijkheid binnen Linkedin en
  • door je potentiele klanten en relaties op Google (en andere zoekmachines).

Het is de moeite waard hier de tijd voor te nemen. De afgelopen jaren had ik meerdere interessante ontmoetingen en zelfs opdrachten dankzij een zoekopdracht in Linkedin waarbij ‘ik gevonden werd’. Zo kan het dus positief voor je werken.

linkedin

Relaties

Link met al je relaties en zeker ook met de personen die je recentelijk ontmoet hebt. Niet pas na een halfjaar maar in de week na je ontmoeting. Bekijk ook goed zijn of haar profiel. Misschien zie je ineens een raakvlak waar je nog iets over kunt mailen (een recente artikel van jezelf bijvoorbeeld). Of moet je direct aan iemand denken die interessant is om voor te stellen aan je nieuwe contact? En, dit doen jullie waarschijnlijk allemaal al, neem de moeite om een persoonlijke uitnodiging te maken van je Linkedin uitnodiging. Dat is een kleine moeite en maakt zo veel meer indruk.

Groepen

Een groot voordeel van op de juiste manier LinkedIn gebruiken zijn de groepen. Check regelmatig welke nieuwe groepen er zijn en vooral welke leden ze hebben. Is je doelgroep in deze groepen aanwezig? Dat is mooi. Want dan kun jij ze hier op een gemakkelijke manier bereiken en bij ze onder de aandacht komen. Onderwerp deze groepen ook eens aan een onderzoek. Denk na over de manier waarop je er aan wilt deelnemen. Kijk of het vooral een kennisclub of een meer coöperatieve club is en kijk naar wat anderen doen. Afhankelijk daarvan bepaal je jouw acties in die groep. Geef vooral ook kennis weg in de groepen (wie geeft, ontvangt) door vragen te beantwoorden, te tippen, te verbinden met anderen of gratis artikelen te plaatsen.

Nieuwe features

Kijk regelmatig of er nieuwe functies binnen Linkedin zijn. De meeste zie je vanzelf als je jouw profiel bewerkt, dan verschijnt aan de rechterkant een lijst met de
nieuwste onderdelen en natuurlijk de eerdere onderdelen die je nog completer kunt maken. Helaas verschijnt daar niet alles. Zo kun je bijvoorbeeld een video inladen via een Slideshare constructie en op je Linkedin bedrijfspagina een showcase pagina aanmaken voor jouw merken of producten (staan nog op mijn lijstje). Dat zijn handige extra brandingstools.

Heb jij bijvoorbeeld de onderdelen: * Honors and Awards * Organizations * Publications * Projects en * Courses al ingevuld? Of weet je niet goed wat je hier precies moet neerzetten? ‘Spiek’ dan gerust eens op mijn Linkedin profiel . Log in dan zie je ‘alles’.

Meten

Meten is weten, dat weet je. En dat geldt ook bij LinkedIn gebruiken 😉 . Welke berichten doen het over het algemeen goed? Hoeveel activiteit is er in een bepaalde groep? Hoe goed worden je bericht per groep gelezen? Hoeveel mensen zagen een bericht en hoeveel gaven het een like? Hoe vaak is je profiel bekeken en hoe vaak kwam jouw profiel in de interne zoekresultaten voor? Verzamel informatie en analyseer dit zodat je weet wat je de volgende keer wel, niet of misschien beter kunt doen.
* Soms is het moeilijk objectief en kritisch na te denken over je eigen werk of je onderneming, omdat je er zo vertrouwd mee bent. Het kan dan helpen om te visualiseren dat je een buitenstaander bent en de vraag te stellen: ‘Wat kan deze onderneming doen met Linkedin?’ Of natuurlijk een ander onderwerp waar je op dat moment mee bezig bent. Zo neem je afstand, zet je jezelf buiten je bedrijf en werk en genereer je vaak objectievere en betere antwoorden.

Lees ook: Social media; onmisbare platforms voor ondernemers

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven