Steeds meer mensen kiezen voor een loopbaan in de digitale wereld van het internet. Vooral het runnen van een webshop of blogsite zijn populair. Dit lijkt op het eerste gezicht misschien niet zo moeilijk; het belangrijkste is toch dat je een computer met internet hebt? Zou je denken. Bovendien kan je vanuit huis werken en ben je eigen baas, dat klinkt heerlijk, niet? Maar vergis je niet: hoe zorg je er op dat wereldwijde web eigenlijk voor dat jouw producten gekocht, of jouw blogs gelezen worden? En nog veel belangrijker: dat dit ook op de lange termijn zo blijft? Het succes van jouw online bedrijft hangt natuurlijk af van veel meer factoren dan alleen die pc met internet. Net als een bakker meer nodig heeft dan een oven en meel! Vandaar dat wij aan makkelijke marketing doen 😉 .
Met je handen in je haar? Ga voor makkelijke marketing!
Om mijzelf verder te verdiepen in de online wereld heb ik dan ook de afgelopen weken de marketing challenge gedaan van marketingbureau Kleur. Juliette helpt ondernemers ervoor te zorgen dat zij zelf de online marketing van hun website kunnen regelen. Je leert van Juliette in ieder geval alle tips en trucs die je nodig hebt om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf online gezien wordt. Of je nu producten verkoopt of diensten verleent.
Het inzetten van goede marketing is heel belangrijk voor het succes van je (online) bedrijf, dat weten we inmiddels. Maar hoe word je daar nu kenner of expert in? Bij marketingbureau Kleur kan je kiezen uit verschillende trainingen en workshops, afhankelijk van je instapniveau, behoeftes en budget. Bovendien is Juliëtte groot voorstander van “makkelijke marketing”: geen ingewikkelde termen maar begrijpelijke taal waardoor marketing voor iedereen te bevatten valt.
Marketing wereld nieuw terrein? Dit is je kans!
Hoewel ik heel wat jaren met mijn neus in de boeken heb doorgebracht en netjes een aantal diploma’s heb gehaald, is de marketingwereld voor mij nog helemaal nieuw. Ik ben er tijdens de verschillende studies die ik volgde nooit mee in aanraking gekomen; toch draait onze economie grotendeels op (online) marketing. Absoluut tijd om me er in te gaan verdiepen dus! Ik heb besloten dit meteen goed aan te pakken en het VIP Online Programma ‘Succes met je Marketing’ te volgen. Er zijn bij Marketing Bureau Kleur echter ook minder uitgebreide opties voor als je wat minder tijd hebt, en voor mensen die geen totale leek zijn (zoals ik) zijn er ook cursussen op hoger niveau.
Een mooie manier om eens te beginnen met kijken naar de marketing van jouw bedrijf is dus het volgen van de Marketing Challenge met ‘makkelijke marketing’. Een week lang ontvang je dan filmpjes, informatie en opdrachten waarmee je je verdiept in de marketing van jouw organisatie. Je wordt uitgedaagd om kritisch naar je eigen bedrijf en de marketing ervan te kijken. Op Facebook kan je met andere deelnemers ‘sparren’, ook cursusleidster Juliëtte mengt zich hier in discussies en vraagstukken. Een drukke week dus, gezien je iedere dag materiaal toegestuurd krijgt om mee verder te werken, maar erg leerzaam vind ik.
Juist ook het feit dat het ‘maar’ een dikke week is zorgt ervoor dat het overzichtelijk blijft. Je hebt makkelijk een aantal stappen gezet.
Wat kan je verwachten van Makkelijke Marketing ?
De opdrachten dwingen je jouw bedrijf eens echt onder de loep te nemen; wat doe je op het moment al aan marketing? En wat kan er nog verbeterd worden? Door de mogelijkheid om uitgebreid contact te hebben met ‘klasgenoten’ en docent geeft de Marketing Challenge je het gevoel van een klassikale opleiding. Maar dan in een digitale leeromgeving.
Je kijkt onder andere naar je strategie, je persoonlijke bedrijfsdoelen en leert tactieken om deze doelen te bereiken. Ik heb de Marketing Challenge inmiddels afgerond, en ik heb in een week tijd al meer geleerd over (online) marketing dan hiervoor in mijn hele leven. Vroeger werden dubbeltjes misschien geen kwartjes, maar tegenwoordig kunnen kennis en kunde in marketing daar toch wel bij helpen!
Heb jij ook meegedaan aan de gratis challenge over online marketing? Wat vond je ervan? Heb je er wat van opgestoken?