Marketing tips voor kleine bedrijven: 7 tips om jouw bedrijf te laten zien

Ondernemen, dat is meer dan alleen maar jouw gouden idee op de markt brengen. Al is het idee nog zo goed, de markt is groot. En hoe uniek jouw product of dienst ook is: om het te verkopen moet jouw bedrijf gezien worden. Er zijn maar weinig ondernemers die het redden met alleen maar mond-tot-mond reclame, al is dat wel de allerbeste marketing die er is! Ben je nog niet zó ver gegroeid dat half Nederland het over jouw onderneming heeft? Dan vind je hier marketing tips voor kleine bedrijven. Want alles wat liefde krijgt en gevoed wordt, kan groeien. Daar weten wij mams sowieso alles van!

Marketing tips voor kleine bedrijven

Hoe groots de doelen ook zijn die je stelt voor je bedrijf: om het te redden moet je in ieder geval gezien worden. Daarom is marketing voor kleine bedrijven ook heel belangrijk, en wij gaan je er wat tips voor geven.

Iets waar je tegenwoordig niet meer omheen kan als ondernemer is online marketing. En dat moet je ook niet willen, want op die manier kan je natuurlijk ontzettend veel (potentiële) klanten bereiken. Daarom gaan we je eerst wat online marketing tips voor kleine bedrijven geven. Vervolgens kijken we ook nog naar manieren waarmee je je onderneming ook offline meer kan laten zien.

Online marketing tips voor kleine bedrijven

Heel veel bedrijven hebben er lange tijd aan moeten wennen, en ook tegenwoordig zijn nog niet alle ondernemingen ‘online’. Toch is het een van de beste vormen van marketing. Als je het maar slim aanpakt!

Veel ondernemers hebben een heel goed idee, en kunnen dat ook best wel op de markt brengen. Via online marketing kan je je product of dienst heel gemakkelijk aan heel veel mensen laten zien. Alleen is dat dan weer misschien níet direct jouw specialisme.

Een goede website

Zorg voor een goede website. Ook voor kleine bedrijven is dat een van de belangrijkste online marketing tips. En het klinkt vrij simpel, zeker met allerlei ‘website makers’, waarmee je in een paar klikken een website in elkaar kan bouwen. Maar besef je dat je hier wel echt even in moet duiken. Bij online marketing is SEO heel belangrijk. Oftewel: zoekmachine optimalisatie, wat ervoor zorgt dat jouw website ook echt opduikt bij Google wanneer mensen ergens naar zoeken.

En schroom niet om een cursus online marketing te volgen, daar kan je in de toekomst echt een hele hoop aan hebben als je nog niet over online marketing kennis beschikt. Natuurlijk hoef je als ondernemer niet alle wijsheid in pacht te hebben, dus heb je hier echt geen verstand van en geen tijd voor? Huur dan iemand in die dit wel goed voor je kan opzetten.

Denk er hierbij ook aan dat je Google Analytics en Google Search Console koppelt aan je website zodat je ook altijd beschikt over de data van je bezoekers.

Social media aanwezigheid

Als onderdeel van de marketing tips voor kleinere bedrijven dient ook social media aanwezigheid op de kaart gezet te worden. Zet vooral social media in om jouw bedrijf en product(en) of dienst(en) te laten zien aan potentiële klanten. Kies hierbij de social media platformen uit die het beste bij jou en je bedrijf passen.

Richt jij je vooral op jongeren? Dan zal Facebook bijvoorbeeld niet zo geschikt voor je zijn. Dan kan je beter kijken naar Instagram en Snapchat. Zo heeft iedere doelgroep (en dus ook de doelgroep van jouw product) de platformen waar zij het meeste op te vinden zijn. Vergeet hierbij Pinterest niet, dit platform is zeker een aanrader.

Linkbuilding

Online marketing bedrijven betekent ook bouwen aan de groei van je website en een van de tips -ook voor kleinere bedrijven- die daarbij van belang is is linkbuilding. Interne linkbuiding en externe linkbuidling zijn hierbij beiden van belang. Zorg ervoor dat je op jouw website linkt naar andere pagina’s op je website of blogberichten die ook van van belang zijn voor je klant (interne linkbuilding). Probeer daarnaast om ervoor te zorgen dat je relevante content op je website plaatst voor de lezers, maar óók om ervoor te zorgen dat andere websites naar je gaan linken omdat de content die je schrijft ook voor hun lezers interessant is.

Offline marketing tips voor kleinere bedrijven

Tot zover de online marketing tips voor kleine bedrijven. Natuurlijk zijn er ook nog andere manieren om jouw bedrijf meer gezien te laten worden. En vooral ook: herinnerd. Zeker als je heel lokaal onderneemt.

Reclame maken via borden en banners

Manieren om offline aan je marketing te werken zijn bijvoorbeeld advertenties, relatiegeschenken, of reclameborden… Kortom: alles waar zichtbaar jouw naam op staat, en waarmee je potentiële klanten zou kunnen bereiken. Zorg er wel voor dat je hiermee de juiste boodschap uitstraalt. Probeer jezelf (en jouw bedrijf) niet hipper voor te doen dan je bent. Kies voor de juiste stijl, die ook past bij wat jouw product, dienst of organisatie wil uitstralen. Tip: bij Reclameonline.be kan je alle kanten op!

Maak tijd voor je klant

Heb je een showroom, of winkel? En dan geen webshop, maar eentje in de ‘echte’ wereld? Dan heb je ook persoonlijk contact met je klanten. Maak dat vooral ook persoonlijk. Dat varieert van iets simpels als een kopje koffie, tot een persoonlijk gesprek met (potentiële) klanten. Zorg er ook hier voor dat jouw showroom of winkel de juiste sfeer én boodschap uitstraalt. En vooral ook: zorg dat je naam ook binnen gezien wordt. Met een dibond herinner je je clientele ook indoors aan waar ze ook alweer binnen zijn.

Onze eigen MamsatWork kaarten. Heb jij er al ooit eentje ontvangen?

Creativiteit wordt vaak gewaardeerd!

Wat niet mag ontbreken bij de marketing tips voor kleine bedrijven: probeer zo creatief mogelijk te zijn. En blijf daarbij toch trouw aan jezelf en je bedrijf. There’s plenty of fish in the sea, zullen we maar zeggen… Dus probeer op te vallen, op manieren die bij jou en je dienst of product passen. Denk aan bijvoorbeeld een kijkdag, flyers, of organiseer een event. Maar zorg ook voor een goed visitekaartje. Dat hoeft tegenwoordig geen standaard rechthoekig wit papiertje te zijn… Maar het mag wel! Zorg ervoor dat het past bij jouw bedrijfsdoelen. Wat vind je van de ansichtkaarten waar wij heel veel lezers van MamsatWork mee hebben verrast?

Een simpele pen in de brievenbus

Het klinkt heel afgezaagd en stiekem is het dat ook wel. Maar toch werkt een pen met logo nog steeds! Het merendeel van de mensen neemt die pennen uiteraard gewoon in gebruik en worden zo dagelijks herinnerd aan jouw bedrijf!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here