Max TV grossiert in programma’s die op het eerste oog nogal oubollig aandoen. De setting en vaste indeling van bijvoorbeeld Max Vakantieman lopen niet bepaald over van snelheid laat staan moderniteit. Heel Holland Bakt benadrukt het lage tempo met een kabbelend muziekje en de senioren die in We Zijn Er Bijna hun levensverhaal vertellen onder de luifel van hun camper stralen overwegend rust en tevredenheid uit. De formats zijn flinterdun en er gebeurt zelden iets schokkends. Waarom kijken zo veel dertigers en veertigers hiernaar?
Het nieuws: belangrijk, maar wat kun je ermee?
Het zit hem allereerst in de hoeveelheid prikkels die een hardwerkende burger na een lange dag nog aan kan. Dat zijn er eigenlijk niet veel, als je bedenkt dat het verwerken van een simpel e-mailtje in je hoofd al gemiddeld twintig minuten in beslag neemt. Wat moet het brein ’s avonds dan met nog meer informatie?
Eerst is er het journaal met corona, oorlogen, aanslagen en meer uitwassen van de menselijke beschaving. Daarna komen de talkshows, gevuld met gasten die een mening over al dat nieuws hebben. Moet je dáár weer wat mee. Steeds meer mensen beseffen echter dat het misschien belangrijk is om op de hoogte te blijven, maar dat je er vanaf de driezitsbank uiteindelijk weinig aan kunt veranderen. Dus zet je liever iets aan dat meer ontspant, Max TV bijvoorbeeld of Netflix. Klinkt egoïstisch, maar dat is het allerminst. Wat heeft de wereld aan jou als je niet goed uitgerust bent?
Max TV is langzaam-aan tv; uitstekend om te ontspannen
Nu zijn de programma’s van Max TV niet te vergelijken met echte slow TV zoals een knapperend haardvuur, een zeven uur durende treinrit door Mongolië of een documentaire over het paringsgedrag van de regenworm. Maar langzaam-aan is het allemaal wel. En laat dat nou precies zijn waar veel mensen met een druk leven behoefte aan hebben.
Heel Holland Bakt van Max tv
In Heel Holland Bakt bijvoorbeeld gebeurt niet veel. Er is wel sprake van competitie, maar dan zonder ruzie, geschreeuw en egomaan gedrag dat we in bijvoorbeeld Expeditie Robinson of Temptation Island aantreffen. Nee joh. Lekker taarten bakken met een klassiek muziekje op de achtergrond. Waarom al die drukte opzoeken?
Max Vakantieman: niks aan de hand-tv
Dan is daar in de zomermaanden Max Vakantieman. Hier krijg je voornamelijk klein leed te zien: dubbel geboekte tickets, bagage die kwijt is, een hotel dat niet deugt. Overkomelijkheden van mensen die er op de één of andere manier blijkbaar graag mee op tv willen. Dat neemt meteen, net als bij Ik Vertrek, je schuldgevoel weg: hun (luxe)problemen fungeren weliswaar als jouw entertainment, maar ze gaan zelf met hun hoofd voor zo’n camera staan. Of zitten.
Max Vakantieman behandelt de probleempjes op tv, geeft reisadviezen en gaat in discussie met malafide bedrijfjes. Verder stuurt men een verslaggever naar vakantieoorden om toeristen op de kaart aan te laten wijzen waar ze zich bevinden (waarbij mensen in Torremolinos zich niet zelden in de Chinese Zee wanen) en wordt er op licht-satirische wijze een hotel gerecenseerd. Niks aan de hand-tv, zo zou je Max TV ook kunnen noemen.
We Zijn Er Bijna: wachten op de scène met de mover
Een favoriet item onder kijkers van Max TV-hit We Zijn Er Bijna als je de twitteraars moet geloven: de scène met de mover. Voor de leek: een mover is een soort radiografische afstandsbediening waarmee je je caravan parkeert zonder eindeloos achteruit te hoeven steken met je auto.
In elke aflevering van de reallife reissoap, waar een groep senioren in een sliert caravans en campers door Europa trekt, zit wel zo’n gedeelte: een echtpaar dat staat te klooien met zo’n ding. De makers van Jiskefet moeten hiervan watertanden, dat kan niet anders. Waarom we verder massaal naar We Zijn Er Bijna kijken? Omdat we er jaloers op zijn. We verlangen allemaal naar die vrijheid, rondzwerven in een campertje, interessante leeftijdsgenoten ontmoeten en verder maar zien wat de dag brengt.
Bed & Breakfast: ongemakkelijke tv
Klinken in Bed & Breakfast nu dezelfde rustgevende viooltjes als in Heel Holland Bakt? Zou zomaar kunnen. Bed & Breakfast laat drie stellen zien die elkaars B&B uittesten. Dat is echt alles, maar genoeg voor de fans van klassieke Max TV. Een oersimpel format, de karakters van de deelnemers doen de rest. Niet dat Terror Jaap uit De Gouden Kooi – wie kent het nog? – opeens zal opduiken, het zit hem in de subtiliteit.
‘We zullen het meenemen’, is de vaste, passief agressieve reactie op een pietje precies die toch écht even opgemerkt wil hebben dat er te weinig kledinghaakjes in hun kamer hingen. Je ziet de B&B-eigenaar denken: ‘Als jij straks weg bent, gaan we er precies nul kledinghaakjes bij hangen’. Maar hij houdt zich in. Vervolgens wordt er geproost op, ja, waarop?
De drie stellen zijn vaak dusdanig verschillend dat men vooral continu bezig is de sfeer draaglijk te houden. Soms gaat dat op een natuurlijke manier, vaak is het ongemakkelijke tv. Moet je van houden, ja. Maar het daagt het brein tenminste niet zo uit. Je gaat niet slapen met de vraag wat de nieuwe naam van de Coentunnel wordt, of je de muziek van Michael Jackson nog goed mag vinden of met welke volgende pandemie de aarde een poging gaat doen om van ons af te komen. Vraagstukken waar je toch niet uitkomt. ‘Laat lekker gaan,’ zou een bekende voetbalanalist zeggen. En zo is het. Het hoofd is heerlijk leeg na een avondje Max TV. Morgen weer een dag.
Meer weten over deze slow tv en de programma’s van Omroep Max? Check hun website! Dan kijk ik nog een heerlijke kerstfilm!