Al jaren irriteer ik mij aan alle onzin, die er tijdens maandverband- en tamponreclames over vrouwen en hun menstruatie wordt verkondigd. Gemiddeld is de moderne vrouw gedurende haar leven ruim 400 keer ongesteld, dus ik begrijp dat wij marketingtechnisch een interessante doelgroep zijn. Maar kan het niet wat objectiever? Menstruatieproblemen zijn geen dagje strand. En dat ze allemaal als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen door een andere tampon of maandverband, daar kan toch alleen een man intrappen?
De zondvloed
Als ik de reclames mag geloven, dienen wij vrouwen ons eens per maand voor te bereiden als ware de zondvloed op komst. Het absorptievermogen van een maandverband lijkt te zijn afgestemd op de inhoud van een historische dorpsfontein. En dat terwijl per periode slechts zo’n 50 ml. bloed wordt verloren. Nog even en we trekken met ons wit betegelde kruis volautomatisch een openbaar zwembad leeg. Een tsunami, dat is niet een van mijn menstruatieproblemen. Denk eerder aan vreselijke kramp, stampende hoofdpijn en een heel kort lontje. Daar gaat zo’n super absorberend ding niks aan veranderen.
Absoluut dieptepunt: have a happy period. Wat is dat? Of de aloude slogan ‘Blij zijn, vrij zijn, heerlijk gevoel’. Misschien ben ik een uitzondering, maar zeker tijdens de eerste dagen heb ik geen enkele behoefte om in euforische stemming, omringd door lila vlindertjes in smetteloos wit tenue, een tennisbaan te betreden. Laat staan om charmant in slow motion langs de branding te galopperen. Ik voel me niet blij, zeker niet vrij en heb al helemaal geen heerlijk gevoel. Het liefst wil ik met een doos chocola en een dekentje op de bank naar ‘feelgood movies’ kijken. Er dan achter komen dat je snoepkast leeg is. Dát zijn menstruatieproblemen.
Tamponverlies?!
En dan de recent aangekweekte angst voor tamponverlies. Hoezo marketing? Dames die de moed niet hebben om van hun bureaustoel op te staan, of durven touwtje springen op kantoor? Ja, dat laatste is één van mijn meest favoriete bezigheden aldaar. Het kan aan mij liggen, ik ben tenslotte pas 45 en heb daarom nog niet zoveel ervaring met tampongebruik, maar de eerste keer dat ik hiervoor naar de afdeling ‘gevonden voorwerpen’ afreis moet nog komen.
Daar zit een luchtje aan
De laatste -persoonlijke- ergernis komt van een nieuwkomer op de markt, met de naam “Naturella”. Eerst dacht ik nog dat het een nieuw soort broodbeleg was. Maar even later blijkt het om maandverband met een bloemenluchtje te gaan. Voor een geparfumeerd schoon & fris gevoel. Zodat je jouw ‘roosje’ gedurende die week kan omtoveren tot ‘ruikert’. Ja lieve reclamemakers, daar zit ik nou ècht op te wachten!
Menstruatieproblemen: een serieuze zaak
De afgelopen jaren is er flink wat gesteggel geweest op de arbeidsmarkt. Of vrouwen met ernstige menstruatieklachten daar geen vrij voor kunnen krijgen. Geloof mij: dat doe je niet om lekker te Netflixen. Het wordt tijd dat menstruatieproblemen serieus genomen worden. Want voor sommige vrouwen is het écht een probleem! Die hebben het liefst no period – in plaats van de onmogelijke happy period. Heb jij ook veel last van menstruatieproblemen? Dan kan je onderstaande blogs nog even doornemen.
- Menstruatieklachten aanstellerij? Alleen als je er geen last van hebt
- Een stoombad tegen menstruatiekrampen
Een heerlijke blog Hélène, ik ben het helemaal met je eens!! Ik erger me ook al heel lang aan deze reclame en die mevrouw van de “open brief” dus ook heel duidelijk. Maar ik geloof niet dat de heren van Always de boodschap door hebben gekregen, want de slogan gaat gewoon door. En dat vind ik eigenlijk best jammer.
Bedankt voor jullie leuke reacties. Via twitter ontving ik ook nog een leuke link naar een ‘open’ brief naar Procter & Gamble. Erg leuke feedback op ‘Have a happy period’. http://bit.ly/gDhlMb
Vind de parodie die Hans Anders er ooit op gemaakt heeft schitterend. Zelf heb ik weinig last van mijn ‘feestje’ maar op sportief gebied lever ik altijd wel de beste prestaties in die eerste 3 dagen … nu alleen nog de moed vinden om dan te gaan sporten 😉
Ik erger me er ook groen en geel aan, schreef er ook al eens een blogje over: http://weblog.cindyvandeven.nl/?p=98
Als ze vrouwen echt aan willen spreken kunnen ze beter een groot stuk chocolade in beeld brengen, stuk effectiever.
Ja, het is echt om te huilen, wat de reclamemannen (?) ervan maken.
Leuk artikel 🙂
Geweldige geschreven, geweldig hoe je de verbeelding vertaald!
Ben het daarnaast helemaal met je eens wat onze rode kruis
situatie betreft en ongetwijfeld vele vrouwen met mij!