Moeiteloos mediteren

Van mediteren ga je je beter voelen, dat is algemeen bekend. Je komt meer bij jezelf en krijgt er uiteindelijk energie van. Maar mediteren kan ook energie kosten. Vooral als het mediteren niet moeiteloos gaat, maar je je er iedere keer toe moet zetten.

Denk jij dat je eigenlijk vaker zou moeten mediteren, omdat dat goed voor je is? En komt het er niet van, omdat je ’s ochtends niet wakker kunt worden, het overdag te druk hebt, ’s avonds te moe bent? En verwijt je jezelf vervolgens dat je te weinig discipline hebt? Het idee dat je zou moeten mediteren terwijl je het niet doet, vergt constant energie van je. Maar daar is een oplossing voor: moeiteloos mediteren!

Hoe kun je vanuit plezier moeiteloos mediteren?

Het is natuurlijk erg jammer als je van de gedachte om te mediteren al moe wordt. Meditatie is er juist op gericht om je energie te geven, om je weer op te laden. De voorwaarde voor een geslaagde meditatie is echter dat je vanuit een innerlijke behoefte mediteert. Namelijk omdat je de smaak van meditatie zo ontzettend fijn vindt dat je hem niet wilt missen. Maar hoe kun je bereiken dat je uit puur plezier gaat mediteren? Hoe kom je op dat punt? Hieronder vind je een alternatief idee om dat punt te bereiken.

Herkennen wat er al is en daar gebruik van maken

Allereerst mag je het idee loslaten dat je tijd moet maken om te mediteren. Als je het al hebt geprobeerd maar het wil niet lukken om er tijd voor vrij te maken dan is dat de realiteit. Accepteer van jezelf dat je dit moeilijk vindt. Als je aanvaardt dat vrijmaken van tijd voor meditatie niet moeiteloos gaat kan je met dit alternatief beginnen.

Onderzoek wanneer in je dagelijks doen en laten al momenten zijn die zich voor een bewustzijnsoefening lenen. Dit kan bijvoorbeeld het fietsen naar je werk zijn, of het uitlaten van de hond. De belangrijkste voorwaarde voor geschikte meditatiemomenten is: je bent alleen, en je wordt niet onderbroken.

Het richten van je aandacht bij moeiteloos mediteren

Als je de momenten herkent die zich voor een bewustzijnsoefening aandienen, is het de volgende stap om deze gericht te benutten. Want meditatie is niet meer dan een richten van je aandacht vanuit een vaste intentie. Als je weet dat de weg naar je werk je meditatietijd is, dan laat je je niet afleiden door een sms’je dat binnenkomt en kan je moeiteloos mediteren. En je gaat ook niet snel nog even een boodschapje doen.

Benut dan deze tijd volledig om je bewust te worden van wat er allemaal is: volg je ademhaling, let erop hoe je lichaam voelt en beweegt. Kijk naar de bomen en het licht van de dag, en als er emoties en gedachten langskomen, begroet je ze even en keer je daarna met je aandacht weer terug naar je lichamelijke waarnemingen. Zo word je zen.

Kleine moeite, groot effect

Als je iedere dag even bewust je aandacht naar binnen richt terwijl je een eenvoudige handeling doet zoals fietsen, lopen, de was opvouwen of groente snijden, dan ben je al een heel eind met het mediteren.

Je zal ongetwijfeld voelen dat je rustiger wordt, alerter en effectiever. Daarnaast kan je trots zijn op jezelf, want je doet wat je je voorgenomen hebt! En dit allemaal zonder dat het enkele moeite kost. Alleen maar door de intentie om te mediteren en door het benutten van de activiteiten die daar geschikt voor zijn gaat het moeiteloos.

Als je het weldadige effect van deze momenten voelt, dan kom je op het punt dat je ze ook niet meer wilt missen. Je begint deze momenten van meditatie steeds meer te waarderen. En zo kan je op het punt komen dat je de meditatie niet alleen tijdens die activiteiten wilt doen, maar dat je er echt voor wilt gaan zitten. Alleen is dit is nu geen “moeten” meer, je hebt je intrinsieke motivatie gevonden om te gaan mediteren. Start klein, bijvoorbeeld met 2x 5 minuten per dag.

En tenslotte … als je moeiteloos gaat mediteren helpt dat je ook om je werk en andere taken met minder moeite en meer plezier te doen. Zodat je met minder inspanning meer bereikt!

Update: oktober 2020

methode om moeiteloos te mediteren

1 REACTIE

  1. Voor mij is mediteren hetzelfde als een boek lezen, kinderen op bed, lekker douchen en dan onder je dekbed kruipen en mijn boek pakken.

    Of naar huis rijden na het werk, je gedachten weg laten stromen.
    Er zijn veel dingen waar je rustig van wordt, als je je maar bewust van bent welke dingen het zijn, ben je al een stap verder!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here