Niet harder maar slimmer werken; zo doe je dat

Vorige week schreef ik een artikel over slimmer leren, handig voor kinderen die op de middelbare school zitten bijvoorbeeld. Maar op dat moment bedacht ik me gelijk dat slimmer werken ook ‘een ding’ is. Aangezien een behoorlijk deel van onze lezers ook zzp’er is leek het me leuk om een artikel te schrijven met tips over niet harder maar slimmer werken. Want juist door slimmer te werken kan je tijd besparen en hou je als ondernemer ook écht wat tijd over om te besteden aan je bedrijf. In plaats van werken voor je bedrijf. Je bent tenslotte niet voor niets ondernemer geworden. Toch? Onderstaande tips gaan van het besparen van tijd tot aan het besparen van geld als ondernemer door bijvoorbeeld het gebruik van kortingscodes zoals de hp kortingscode geldig op online store voor de aanschaf van apparatuur. Want ook dat is slimmer werken; geld besparen en winst maken als ondernemer.

niet harder maar slimmer werken

Niet harder werken maar slimmer werken met onderstaande tips

Eerlijk is eerlijk, ik heb zelf ook moeten leren om slimmer te werken in plaats van alleen maar meer uren te maken. Want in het begin ga je overal 120% voor. En dat doe je vaak dus ook qua tijdsbesteding. Wat zeg ik? In het begin maakte ik 150% meer uren dat tegenwoordig. Alle start vergt aandacht. En dat wat je aandacht geeft, dat groeit. Dat weten we allemaal. Maar toch is het niet zo dat meer aandacht ook automatisch betekent dat de groei de juiste kant op gaat.

Als ondernemer moet je eigenlijk van alle markten thuis zijn. Het gaat immers om je eigen bedrijf waarvan je moet weten wat er speelt. Dit hoeft echter niet te betekenen dat je ook tot in detail alles zelf moet kunnen. Zo kan het zomaar zo zijn dat je niet zo goed bent in je administratie. Kost het jou heel veel tijd om de administratie goed op orde te hebben? Dan is het slim om te kiezen voor een goed en praktisch boekhoudprogramma om je zzp administratie overzichtelijk te houden.

Hou je focus

Focus houden is een van de moeilijkste dingen als ondernemer vind ik zelf. Juist als je creatieve brein op hol slaat met allerlei ideeën om mee aan de slag te gaan mag je jezelf afvragen of deze ideeën bijdragen aan je bedrijf. Dat is een van de speerpunten van niet harder werken maar slimmer. Concentreer je op een paar dingen waar jij met je onderneming in wilt uitblinken. Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden. Een goedlopend blog en een (aparte) goedlopende webshop is vrij lastig om te combineren. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om met MamsatWork verder te gaan en daar al mijn aandacht op te richten. Sinds dat ik dat doe is de groei van mijn website niet meer te stoppen lijkt wel.

Niet harder werken maar slimmer door nee te leren zeggen

Nog zo’n mooi voorbeeld uit mijn praktijk. Als startende ondernemer ben je waarschijnlijk geneigd om alle opdrachten aan te nemen die langs komen. Je wilt nu eenmaal graag je boterham beleggen, dus dat is heel begrijpelijk. Toch kunnen daar zomaar opdrachten (of klanten) bij zitten die eigenlijk helemaal niet zo goed bij je passen. Opdrachten die je heel veel (negatieve) energie kosten en daardoor niet bijdragen aan de groei van je bedrijf. Als je de mogelijk hebt, dan is het slim om je bij iedere klant vooraf de vraag te stellen of deze wel bij jou en je bedrijf past. Zit je echt in geldnood dan snap ik het natuurlijk helemaal dat je de opdracht wel aanneemt. Maar kan je kiezen? Kies dan voor de positieve opdrachten. De opdrachten waar je zelf blij van wordt en die je vindt passen bij de uitstraling van je bedrijf.

Neem afscheid van jouw stoorzenders

We kennen ze allemaal, de tijdslurpers genaamd social media. Laat je er niet toe verleiden om maar te blijven scrollen. Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld even in de ochtend, of tussen de middag checkt en daarna niet meer. Dit geldt overigens ook voor je mail. Je werkt veel efficiënter als je deze stoorzenders en het gebruik ervan beperkt tot een paar momenten per dag. Dan heb je het echt over slimmer werken en niet harder. Je benut gewoon al je uren zoals je eigenlijk zou moeten doen.

Vergeet multitasken als je slimmer wilt werken

Deze sluit eigenlijk aan op de stoorzenders van hierboven. ‘Wij’ vrouwen denken al snel dat we meerdere dingen tegelijk kunnen. Nu is dat misschien deels zo, maar het is inmiddels wel bewezen dat je hierdoor niet effectiever werkt. Wil je niet harder werken maar liever slimmer zijn in je werk? Dan is het noodzakelijk dat je het multitasken laat voor wat het is; niet praktisch. Je verliest hierdoor namelijk tijd. Check dus niet je mail terwijl je eigenlijk met een opdracht bezig bent bijvoorbeeld.

Ik heb hier zelf overigens wel een handje van, maar merk het ook altijd direct als ik dat doen. Als ik met een artikel bezig ben en ik terwijl een mailtje binnen zie komen dat ik even wil checken dan moet ik er daarna weer even inkomen. Dom dus, want dat kost tijd.

Uitbesteden is key als je slimmer wilt werken in plaats van harder

Toegegeven, het is niet voor iedereen weggelegd om ook bedrijfsactiviteiten uit te besteden. Maar kan je het geld missen, dan is het zeker een aanrader om specialisten voor je aan het werk te zetten. Hierdoor kan je slimmer werken in plaats van harder. En de tijd die je overhoudt besteed je aan de zaken waar je zelf écht een kei in bent. Denk bijvoorbeeld aan een VA die je social media doet. Of laat je man de administratie doen 😉 .

Planning en organisatie

Begin de ochtend met je planning; zo hoef je niet harder te trekken aan je to do list, maar ga je juist slimmer werken. Bepaal welke activiteiten voorrang moeten krijgen en hoe je deadlines liggen. Je krijgt op deze manier helder voor de geest wat voor taken je deze dag te doen hebt en kan wat meer orde in de chaos scheppen.

Bedenk voor jezelf een goed systeem en gebruik eventueel CRM software

Een goed systeem is het halve werk, nét als een goede planning. Zo heb ik voor mezelf een lijst gemaakt, gewoon in een simpel uitwisbaar notitieblok. Op deze lijst hou ik bij welke opdrachten ik moet schrijven, voor welke klanten. Wanneer deze eventueel af moeten zijn, of het blog geschreven is en of ik de factuur al gemaakt heb. Door te werken in tabelvorm, met kolommen en blokjes die ik ik kan kleuren als ik de activiteit gedaan heb is voor mij in één oogopslag de status duidelijk.

Ik zie meteen welke facturen ik nog moet maken, of de blogs al ingepland zijn voor publicatie of ter preview bij de klant liggen. En als de opdracht helemaal afgerond is, dan veeg ik hem uit mijn lijst. Super simpel en effectief. Nu werkt dit systeem misschien niet precies zo voor jou, maar probeer voor hezelf te achterhalen welk systeem jij het beste toe kunt passen om slimmer te werken en niet harder.

Tip: kijk eens naar een fijn CRM systeem voor al je klantendata en klantonderhoud. Een aanrader kan ik je wel vertellen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven