Wel of geen nieuwsbrieven versturen, wat vind jij?

Het staat hier al een aantal jaren op een heel laag pitje, het versturen van nieuwsbrieven. Toch heb ik er in het verleden erg veel mee gedaan en hebben we met MamsatWork ruim 5000 inschrijvingen voor onze nieuwsbrief. Ik twijfel dan ook wel eens of dat ik de koe weer bij de horens zou vatten om toch weer meer aan emailmarketing te doen. Misschien ben jij wel nieuwsgierig waarom je geen nieuwsbrief meer van mij ontvangt? Of ben je juist benieuwd waarom ik er eigenlijk mee gestopt ben? Ik zet mijn overwegingen eens op een rijtje.

Moet ik nu wel of geen nieuwsbrief versturen naar onze inschrijvers?

Je hebt natuurlijk verschillende soorten nieuwsbrieven die verstuurd worden. Zo heb je webshops die hun nieuwsbrieven versturen. Dat doen ze (uiteraard) om hun producten onder de aandacht te brengen in de hoop dat je een aankoop doet. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een nieuwe collectie die online is gekomen, of een sale met betrekking tot bepaalde producten.

Bij het versturen van nieuwsbrieven worden door de betreffende ondernemer (zzp’er of niet) eigenlijk alle redenen wel aangepakt om hier emailmarketing op te bedrijven. Dat betekent dus ook dat je als ontvanger regelmatig nieuwsbrieven binnenkrijgt waarvan je denkt ‘wat moet ik ermee?’. En eigenlijk is dat een van de hoofdredenen waarom ik destijds binnen het ondernemen gestopt ben met het versturen van nieuwsbrieven.

nieuwsbrieven versturen

Versturen van nieuwsbrieven voor een webshop

Toen ik mijn webshop in kinderkleding nog had (Zazou) verstuurde ik heel regelmatig nieuwsbrieven. Een nieuw merk bracht ik op deze manier onder de aandacht, maar ook nieuwe seizoenscollecties of de sale natuurlijk. Maar naast deze ‘ijkpunten’ vond ik het heel lastig om ook tussendoor nog nieuwsbrieven te versturen. Ik voelde me dan een stalker. En nog steeds heb ik daar last van. Soms denk ik zelfs …. wie zit er nu op een nieuwsbrief van mij te wachten?

Maar in het geval van de webshop was het wel een must om op deze manier de webshop weer extra onder de aandacht te brengen. Met emailmarketing weet je in ieder geval zeker dat hetgeen je wilt vertellen ook echt bij de geadresseerde aankomt. Dan is natuurlijk alleen de vraag nog of dat de nieuwsbrief ook gelezen wordt. Maar over uitingen op social media heb je nog veel minder controle. Pas zag ik nog een hele bekende interieur influencer via een story smeken om extra likes en reacties. Haar berichten werden namelijk steeds minder gelezen. En ondanks dat ze héél veel volgers had… als de berichten niet gelezen worden dan zijn je klanten niet tevreden natuurlijk.

AFijn, dat dus.

Het is eigenlijk als ondernemer een hele zorg. Gevonden worden. Gelezen worden. Geliked worden. Het draait overal maar om één ding. Zoveel mogelijk exposure behalen voor je klanten zodat zij tevreden zijn en je nóg meer klanten krijgt. Zo werkt het met Instagram influencers, maar ook met vloggers op Youtube. En met bloggers werkt het natuurlijk ook zo. Vanuit dat oogpunt zou het dan ook slim zijn als ik weer nieuwsbrieven zou gaan versturen.

Emailmarketing voor bloggers

Maar wat vertel je je lezers als blogger dan? Vertel je in een nieuwsbrief dat er weer nieuwe blogs verschenen zijn? De echt geïnteresseerden weten dat natuurlijk wel, want die hebben al lang op je website gekeken. Of ga je juist specifieke onderwerpen in je nieuwsbrief bespreken?

Feit is natuurlijk dat je zonder webshop automatisch met een andere insteek nieuwsbrieven verstuurt dan een ondernemer die echt wat te verkopen hebt. Een blogger zal normaal gesproken gewoon graag willlen dat zijn of haar artikelen gelezen worden. Want iedere extra view is er weer een. Vandaar ook altijd die clickbaits op social media. Hoe interessanter de titel hoe sneller men doorklikt. En dat betekent weer een extra lezer op de website. Al die moeite die ‘wij-bloggers’ steken in het schrijven van onze artikelen willen we natuurlijk niet voor niets doen 😉 .

En daarnaast betekent iedere lezer op de website ook weer meer advertentie inkomsten voor de blogger. En meer views om je klanten te laten zien. Nieuwsbrieven versturen is daar dus eigenlijk een hele goede methode voor. Waarom ik het dan toch niet doe? Ik voel me gewoon schuldig naar de ontvanger toe. Ben bang dat ik niets zinnigs te vertellen heb op dat moment en dat er een nieuwsbrief verschijnt in de inbox van de ontvanger die hier helemaal niet op zit te wachten. Uiteraard kan hij of zij zich dan natuurlijk afmelden. Maar wist je dat dat een heel naar gevoel is? Dat je je best doet om een mooie nieuwsbrief op te stellen en je emailmarketing op de rit te krijgen en dat er vervolgens heel veel mensen zijn die zich afmelden voor je nieuwsbrief. Dat voelt als een afwijzing, haha. Klinkt ernstig, maar dat is echt waar.

Nog steeds een emailmarketing systeem om nieuwsbrieven te versturen

Goed. Ik heb dus nog steeds een emailmarketing systeem waar ik nieuwsbrieven mee kan versturen. Daar betaal ik voor, want die software is niet gratis. Ik moet dus een beslissing gaan nemen. Weer nieuwsbrieven gaan versturen. Bijvoorbeeld via de Belgische email marketing tool van Flexmail. Of stoppen en dan ook mijn abonnement opzeggen. Dan kan het zeker niet meer 😉 .

Het voordeel is naturlijk dat er écht wel geadresseerden tussen zitten die graag de nieuwsbrief ontvangen. En da ik ook zo nu en dan écht wel wat zinnigs te vertellen heb. Het nadeel is dat je er best veel tijd voor vrij moet maken. En dat je consequent moet zijn. Bijvoorbeeld iedere maand een nieuwsbrief versturen.

Wat vinden jullie? Hebben jullie nog interesse in nieuwsbrieven van MamsatWork, of zeg je ‘ik kom wel op je website lezen’? Of ik hou je Instagram pagina wel in de gaten?

Ik hoor het graag!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top