Een sterk en gezond ochtendritueel om het beste uit je dag te halen

Er zijn veel vrouwen die verschillende rollen vervullen en in ieder geval één ding gemeen hebben met elkaar: ze balanceren tussen hun carrière en gezin. Met een gezond en sterk ochtendritueel wordt dat balanceren beter en kan je toch met voldoende energie aan de dag beginnen.

Toe aan een nieuwe fase waarbij jij weet dat je de dag goed door gaat komen in plaats van dat je altijd loopt te haasten waardoor je de hele dag een druk gevoel hebt? Dan is een uitgedacht ochtendritueel wat voor jou!

En ik help je daar graag bij.

Een goede balans tussen je werk en privé vereist de juiste mix van doorzettingsvermogen, positiviteit en strategie. En precies bij die strategie is een sterk (en consequent) ochtendritueel van belang.

ochtendritueel tips

Allereerst even ‘wat is een ochtendritueel?

Een ochtendritueel is een routine die jij hebt waardoor je iedere ochtend op dezelfde manier start. Voor mij is dat nu bijvoorbeeld ‘wakker worden, naar de wc, een korte meditatie doen, douchen, de honden kort uitlaten, even ontbijten en wat kletsen met de kinderen, vaatwasser uitruimen, honden voeren, koffie zetten en dan achter mijn pc gaan zitten‘.

Jouw ochtendroutine ziet er misschien heel anders uit.

Een routine zorgt ervoor dat je dagelijks doet wat je moet doen om de dag te starten. Maar

een ochtendritueel kan er ook voor zorgen dat je je dag nog net wat beter starten. Het kan rust brengen en ervoor zorgen dat je je dag ontspannen en stressvrij kan beginnen.

Je bepaalt natuurlijk zelf hoe jouw ochtendritueel er uit ziet. Maar wees je er bewust van dat deze routine van invloed is opd e rest van je dag.

Wil jij je ochtendroutine veranderen om met meer energie je dag te beginnen? Lees dan zeker even verder.

Hoe kan jij je ochtendritueel verbeteren?

Een ochtendritueel komt in veel kleuren en uitvoeringen, maar een goed evenwichtig en gezond ochtendritueel is eigenlijk altijd op een bepaalde manier opgebouwd.

Nu kan ik me voorstellen dat een verandering in je ochtendritueel best lastig kan zijn. Als je onderstaande tips voor de start van je ochtend wilt doorvoeren doe dat dan ook stap voor stap.

Anders gaat het je wellicht niet in één keer lukken, het verschil met je standaard routine is dan te groot.

Eerst voeg je één ding toe aan je ochtendritueel en als je daar gewend an bent geraakt, dan het volgende. Feit blijft wel dat het toepassen van onderstaande tips zorgt voor meer balans in je leven. En willen we dat niet allemaal?

1. Wat werkt niet bij je ochtendritueel?

Wat in ieder geval niet werkt is zo laat mogelijk opstaan en in de ochtend door je huis sjeesen om uiteindelijk bezweet en al op je werk aan te komen.

Neem de tijd, dát is wat werkt bij een goed ochtenritueel en waardoor je de dag vol energie start.

Wat nog meer niet werkt is die verrekte telefoon. Start je dag dus niet door te scrollen op je smartphone, maar laat die telefoon liggen totdat jij je ochtendroutine achter de rug hebt.

2. Kies een ochtendritueel dat je rust geeft; sta dus op tijd op!

Een rustig ochtendritueel is erg belangrijk. Sta dus ook op tijd op. Het is beter een half uur eerder op te staan en rustig aan te kunnen doen dan langer op bed blijven liggen om je vervolgens te moeten haasten.

Voor sommigen kan een ochtendrit op de weg al een groot verschil maken. Dus moet jij een heel eind rijden naar je werk? Maak dan gebruik van die tijd in je auto door bijvoorbeeld mooie podcasts te luisteren voor je persoonlijke ontwikkeling.

Of gewoon romans, of door naar muziek te luisteren. Wat jij wilt, maar maak in ieder geval een bewuste keuze. En ja, richt jij je op de persoonlijke groei, dan zal je hier alleen maar extra profijt van hebben.

Maar misschien woon je ook wel in een natuurlijke omgeving waar je kunt genieten van een prachtig uitzicht en hoef je niet ver te rijden?

Geniet dan ’s morgens even extra met een kop koffie om je dag te beginnen. Het is een eenvoudige gewoonte, maar het werkt; op deze manier kun je de dag makkelijker beginnen en kom je tot rust.

3. Kleed krachtig, maar houd het simpel

Kleed jezelf krachtig, maar houd het simpel als het om mode en make-up gaat. Velen gebruiken deze methodiek om hun zelfvertrouwen te vergroten. Daarnaast kan je in je ochtendritueel beter tijd vrij maken voor een kleine meditatie dan dat je lang voor de spiegel staat om je op te maken.

Een eenvoudige routine is handig en functioneel. Bepaalde lipsticks en mooie werkschoenen dames zijn vaak belangrijk voor een zelfverzekerde uitstraling.

Kies ook de juiste kleding uit die goed past en waar je je lekker bij voelt; dat geeft je een krachtig gevoel.

Dikke tip: wil je tijd besparen in je ochtendritueel? Denk dan eens aan permanente make up; ik ben hier in ieder geval erg positief door verrast!

4. Hydrateren

Tijdens je ochtendritueel goed hydrateren is erg belangrijk. Zet bijvoorbeeld een glas water op je nachtkastje dat je direct in de ochtend leeg drinkt. Dan heb je glas 1 van de (minimaal) 5 al binnen en start je direct gezond.

5. Neem tijd op in je ochtendritueel voor een korte meditatie

En ja, hiervoor moet je inderdaad nóg eerder opstaan. Maar gun jezelf dit in je ochtendritueel.

Start bijvoorbeeld met een korte meditatie van een paar minuten en verleng die zodra je voelt wat dit met je lichaam en geest doet. Als je de voordelen ervan ervaart is het ook minder moeilijk om hiervoor eerder op te staan.

Ondersteun jezelf bijvoorbeeld door een lekker geurtje aan te steken of een kaarsje aan te doen. Dit helpt met ontspannen

4. Probeer yoga om je lichaam op te warmen

Probeer yoga. Het is meer dan alleen fysieke oefeningen. Het brengt balans, helpt je bewuster te worden van je lichaam en leert je in het moment te leven.

Daarnaast zorgt dit in je ochtenritueel ook voor een opwarming van je lichaam. Het is een goede start van de dag om wat rek en strek oefeningen te doen.

Daarnaast kan je beter omgaan met angst en je gelukkiger voelen door bewust in je ochtendritueel bezig te zijn met meditatie en yoga.. Als je wilt leren hoe je bepaalde yogahoudingen moet doen of inspiratie zoekt voor nieuwe oefeningen, bekijk dan handige ‘how-to’ video’s zoals die hieronder

Er zijn verschillende kanalen waar je verschillende soorten oefeningen kunt vinden met stap voor stap instructies.

Ga jij overigens beter op bijvoorbeeld push-ups of sit-ups? Voel je dan vrij om (na een korte opwarming) deze oefeningen te doen in plaats van Yoga.

5. Neem je affirmaties even door tijdens je ochtendritueel

Heb jij nog geen affirmaties? Dan wordt het tijd dat je er een paar ‘ontwerpt’ die bij jou passen.

Affirmaties zijn stellingen die je dagelijks tegen jezelf herhaald om je lange termijn doelen te bewaken. Door het herhalen van die affirmaties (check ook het blog over manifesteren) kan jij ervoor zorgen dat je jezelf ontwikkeld in de lijn die je zelf voor ogen hebt.

6. Visualiseren van je dag

Nadat je je affirmaties hebt uitgesproken (ja, dat doe je hardop) is het tijd voor het visualiseren van je dag. Dit kan je bijvoorbeeld al doen tijdens het ontbijtmoment in je ochtendritueel, of tijdens het koffie zetten.

Bedenk je welke taken je deze dag wilt doen. Zorg er bij het bedenken voor dat je hier realistisch in blijft, het moet binnen die dag te doen zijn natuurlijk.

Door tijdens je ochtenritueel te visualiseren hoe je de rest van je dag in elkaar gaat steken en wat je gaat doen, zorg je ervoor dat je je taken helder hebt én dat je ze haalbaar maakt.

Zodra je goed gevisualiseerd hebt wat jouw taken worden die dag is het geen probleem om daar ook mee te starten zodra je op je werkplek bent.

Kort samengevat over je ochtendritueel

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen bestaat een cohtendritueel niet alleen uit de praktische elementen van douchen eten en tanden poetsen, maar juist ook uit het creëren van ruimte en ontspanning.

Alleen op deze manier kan je een productieve en prettige (werk)dag ervaren. Dus is jouw ochtendritueel toe aan een fikse opknapbeurt?

Vraag je dan even hetvolgende af:

  • Hoe zit mijn ochtendritueel op het moment in elkaar
  • Hoe zou ik mijn ochtendritueel eigenlijk willen hebben?
  • Wat moet ik doen om van A naar B te komen? Welke stappen moet ik maken en hoe ga ik die (stap voor stap) doorvoeren zodat mijn ochtendritueel ook écht gaat beklijven.

Heel veel succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven